Dlaczego z opony uchodzi powietrze? Oto możliwe przyczyny

8 miesięcy temu

Opona wcale nie musi być dziurawa, żeby schodziło z niej powietrze. Podpowiadamy, jakie mogą być powody spadku ciśnienia i gdzie szukać nieszczelności.

Konieczność regularnego dopompowywania tego samego koła powinna skłonić użytkownika auta do poszukania przyczyny nieszczelności. Niestety, wielu kierowców ignoruje powolne uchodzenie powietrza z opony, zapominając iż jazda ze zbyt niskim ciśnieniem przyspiesza zużycie ogumienia i pogarsza prowadzenie, co znacząco obniża bezpieczeństwo podróżowania.

Najprościej zacząć od wizualnej oceny stanu opony i felgi, a jeżeli to nie wystarczy, skorzystać np. z wody z mydłem, która pomoże w namierzeniu nieszczelności. Niektórych uszkodzeń nie da się jednak wykryć domowymi sposobami – wówczas należy od razu udać się do wulkanizatora.

Najczęstsze przyczyny uchodzenia powietrza z kół

1 Przebita opona

To oczywiście najczęstsze źródło nieszczelności. Metalowe przedmioty (np. gwoździe) zwykle wbijają się w czoło bieżnika. Lepiej jednak nie wyciągać ich samodzielnie, ponieważ dopóki tkwią w dziurze, to uszczelniają oponę i spowalniają uciekanie powietrza.

2 Połączenie opony z felgą

Zabrudzenia gromadzące się na rancie felgi czy pozostałości starej pasty montażowej również mogą stanowić powód uciekania powietrza. Dlatego właśnie miejsce styku obręczy z oponą powinno być czyszczone przy każdej wymianie ogumienia.

3 Sparciały wentyl

Korpusy wentyli są wykonane z gumy, która z czasem parcieje i przez to traci szczelność. Przyjmuje się, iż wentyle należy wymieniać co 3-4 lata.

4 Skręcany wentyl

Zazwyczaj jest to jeden element, ale czasem zdarzają się wentyle dwuczęściowe, metalowe. W tym przypadku przyczyną nieszczelności mogą być sparciałe uszczelki znajdujące się po obu stronach otworu montażowego w feldze.

5 Uszkodzony zawór wentyla

To w zasadzie jedyna usterka, którą można usunąć samodzielnie, bez wizyty w warsztacie. jeżeli wkręcany w korpus wentyla zawór jest nieszczelny, to wystarczy spryskać go wodą z mydłem. Pojawienie się pęcherzyków powietrza będzie jednoznacznym dowodem, iż ten element wymaga wymiany.

6 Osadzenie wentyla

Otwór montażowy w feldze musi być czysty i pozbawiony korozji, bowiem nieregularna powierzchnia sprzyja powstawaniu nieszczelności. Miejsce osadzenia wentyli powinno być oczyszczone i posmarowane pastą przy każdej ich wymianie.

7 Czujnik ciśnienia

Wentyle zintegrowane z czujnikami ciśnienia także mogą przyczyniać się do powolnego ubywania powietrza z kół. Za nieszczelność najczęściej odpowiadają gumowe uszczelki.

8 Pęknięta felga

Pęknięcie felgi nie w każdym przypadku jest widoczne gołym okiem (czasami „ukrywa się” pod lakierem) i z tego względu może być trudne do wykrycia. Należy pamiętać, iż niektórych uszkodzeń nie da się naprawić.

9 Uszczelka skręcanych obręczy

Niektórzy właściciele klasycznych samochodów montują do swoich aut stylowe, skręcane obręcze kół, takie jak widoczne na zdjęciu szprychowe BBS-y. W przypadku tego rodzaju felg nieszczelność może pojawić się na połączeniu obu części obręczy.

10 Skrajna korozja felgi

Głęboka korozja również może być źródłem nieszczelności. jeżeli felga przerdzewiała na wylot, to nadaje się już tylko do wymiany.

Idź do oryginalnego materiału