Dlaczego wszyscy mówią o akcjach BYD?

2 godzin temu

Chiński producent samochodów właśnie przekroczył granicę 100 miliardów dolarów przychodów, utrzymał wzrost zysków pomimo zaciętej wojny cenowej i intensywnie wkracza na rynki zagraniczne. To połączenie – skala, integracja pionowa i globalne ambicje – sprawia, iż ​​BYD znajduje się w centrum zainteresowania inwestorów nastawionych na wzrost.

Maszyna ekonomiczna BYD

BYD może nie być marką tak znaną jak Tesla , ale ten konglomerat motoryzacyjny po cichu staje się znaczącą siłą w sektorze przemysłowym. Wyobraź sobie BYD jako firmę platformową „energia na koła”. Produkuje samochody osobowe (elektryczne i hybrydowe typu plug-in), pojazdy użytkowe, akumulatory (w tym akumulator LFP „Blade”), układy zasilania, elektronikę/półprzewodniki oraz systemy magazynowania energii.

W przeciwieństwie do większości producentów samochodów, którzy wolą zlecać produkcję większości części na zewnątrz, chińska firma utrzymuje niezwykle głęboką integrację pionową. Projektuje i produkuje najważniejsze komponenty – takie jak akumulatory, elektronika i inne – we własnym zakresie, aby utrzymać niskie koszty i zapewnić bezpieczeństwo dostaw. Choć ta zintegrowana strategia jest kosztowna, zapewnia firmie większą kontrolę, gwarantując, iż jej los pozostaje w jej rękach, a nie w rękach zewnętrznych dostawców.

Finansowo motorem napędowym są samochody. W 2024 roku BYD odnotowało około 777 miliardów juanów (106 miliardów dolarów) przychodów i 40 miliardów juanów (5,5 miliarda dolarów) zysku netto. Około 80% pochodziło z „samochodów i produktów pokrewnych”, a pozostała część z innych produktów, takich jak komponenty telefonów komórkowych i inne usługi.

Dlaczego inwestorzy są podekscytowani naszą spółką?

Podobnie jak Tesla, BYD wykazuje głębokie zainteresowanie wieloma przyszłościowymi segmentami rynku. Najbardziej oczywistym przykładem jest pozycja lidera w sektorze pojazdów elektrycznych (EV), dzięki blisko dwóm dekadom inwestycji w tym obszarze. Firma jest zdecydowanym liderem w Chinach pod względem wolumenu sprzedaży pojazdów elektrycznych i coraz bardziej ekspanduje na rynki zagraniczne.

Na przykład, w 2024 roku firma BYD otworzyła w Tajlandii swoją pierwszą fabrykę w Azji Południowo-Wschodniej (planowana roczna zdolność produkcyjna 150 000 sztuk), która stanie się centrum eksportowym do 10 państw Azji Południowo-Wschodniej. Firma zwiększa również produkcję w Brazylii, początkowo do 150 000 sztuk rocznie, z planami zwiększenia do 300 000 sztuk w drugiej fazie. W Europie producent samochodów ma już fabrykę na Węgrzech, a druga fabryka w Turcji ma zostać uruchomiona w 2026 roku. Łączna zdolność produkcyjna obu fabryk wynosi pół miliona samochodów rocznie.

Posiadanie lokalnych zakładów produkcyjnych w różnych regionach oferuje wiele korzyści, takich jak usprawniona logistyka i eliminacja wąskich gardeł, niższe cła i ryzyko walutowe, a co najważniejsze, przybliżenie marki BYD konsumentom. Świadczy to również o długoterminowej wizji firmy, która chce stać się globalnym producentem samochodów, tak jak wcześniej zrobili to Japończycy.

Ale produkcja samochodów to tylko część historii. BYD jest również znaczącym graczem w dziedzinie technologii akumulatorów, znanym z baterii Blade. Jako dostawca akumulatorów dla branży pojazdów elektrycznych, BYD będzie czerpać korzyści ze sprzedaży pojazdów elektrycznych innych producentów, wykraczające poza jego własne. Jego doświadczenie w produkcji akumulatorów samochodowych obejmuje również magazynowanie energii, ponieważ gigant dostarcza kompletny zestaw nowych rozwiązań energetycznych do wytwarzania, magazynowania i wykorzystania energii elektrycznej. Nie zapominajmy również, iż producent samochodów aktywnie inwestuje w technologię autonomicznej jazdy, oferując swój zaawansowany system wspomagania kierowcy bezpłatnie w szerokiej gamie modeli pojazdów elektrycznych w Chinach.

Krótko mówiąc, BYD ma wiele możliwości rozwoju w nadchodzących latach.

Istnieją jednak pewne ryzyka, o których należy pamiętać

Choć perspektywy BYD wyglądają obiecująco, inwestorzy nie powinni ignorować związanego z tym ryzyka. Przede wszystkim konkurencja na rynku pojazdów elektrycznych jest zacięta, zwłaszcza na rynkach chińskich. Agresywne obniżki cen i ciągłe wprowadzanie nowych modeli przez producentów samochodów nowej ery, takich jak Xiaomi, będą stanowić wyzwanie dla pozycji BYD jako lidera na rynku.

Co więcej, trwające napięcia geopolityczne między Chinami i USA prawdopodobnie utrudnią ekspansję zagraniczną firmy BYD, nie wspominając już o kwestii dostępu do najnowszych technologii w takich obszarach jak półprzewodniki, oprogramowanie itp., co mogłoby spowolnić działania firmy BYD zmierzające w kierunku inteligentnej jazdy.

Poza tym, BYD wciąż buduje swój wizerunek wśród konsumentów, aby zniwelować dystans do marek z wyższej półki, takich jak Tesla. pozostało za wcześnie, aby stwierdzić, czy ten wysiłek z czasem okaże się skuteczny. Przede wszystkim BYD jest chińską spółką, więc inwestowanie w jej akcje będzie wymagało od inwestorów akceptacji ryzyka związanego z akcjami zagranicznymi, na co nie wszyscy inwestorzy mogą sobie pozwolić.

Co to oznacza dla inwestorów?

Firma BYD udowodniła, iż ​​może odnieść sukces na bezwzględnym chińskim rynku pojazdów elektrycznych, jednocześnie dyskretnie rozszerzając swoją globalną obecność. Jej pionowa integracja i skala dają jej realną siłę przetrwania, ale konkurencja i geopolityka pozostają poważnymi przeszkodami.

Dla długoterminowych inwestorów kluczowym pytaniem jest, czy BYD zdoła ugruntować swoją pozycję globalnej marki, a nie tylko chińskiej potęgi. jeżeli tak się stanie, spółka będzie solidną spółką wzrostową przez wiele lat.

Idź do oryginalnego materiału