Nowa era dla Porsche 911 stała się faktem. Wraz z modernizacją generacji 992, pod maskę kultowego modelu po raz pierwszy w historii trafia napęd hybrydowy. Porsche 911 Carrera 4 GTS oznaczone jako 992.2, to nie tylko odświeżona stylistyka, ale przede wszystkim rewolucja technologiczna.
Ikona samochodów sportowych, której premiera miała miejsce rok temu, wkracza w świat elektryfikacji, ale robi to w swoim niepowtarzalnym stylu, stawiając na osiągi i jeszcze większą precyzję prowadzenia.
Wymiary, waga i praktyczność: Sportowiec na co dzień, ale są limity
Mimo sportowego charakteru, Porsche 911 Carrera 4 GTS zachowuje wymiary, które pozwalają na codzienne użytkowanie. Długość nadwozia po faceliftingu wynosi 4553 mm, szerokość to 1852 mm, a wysokość sięga 1301 mm, przy rozstawie osi równym 2450 mm. Masa własna pojazdu (DIN) to 1645 kg, a dopuszczalna masa całkowita wynosi 2065 kg, co przekłada się na ładowność na poziomie 420 kg.
Bagażnik, tradycyjnie dla modelu 911, umieszczony jest z przodu i oferuje pojemność 135 litrów, co wystarczy na weekendowy wyjazd dla maksymalnie dwóch osób lub dwie siatki torby zakupowe naładowane po brzegi.
Ja tutaj akurat spakowałem sprzęt wideo: dwie kamery i statyw. Wszystko weszło, więc jest okej, ale pamiętajcie, iż zawsze jako miejsce bagażowe możecie wykorzystać tylną kanapę, która w 911 jest raczej umowna - raczej nikt o zdrowych zmysłach nie pokusi się o podróżowanie na niej na drugiej trasie, no, chyba iż ma ze 120 cm wzrostu.
Wygląd, wykończenie i design? No bajka!
Pierwsze, co rzuca się w oczy poza oczywiście świetnymi matrycowymi LEDami oraz klasyczną sylwetką 911 to ten niesamowity kolor: Cartagena Yellow Metallic i w sumie nie wiem, czy to on, czy ogólnie samo auto, ale gwarantuję, iż jest to magnes na spojrzenia przechodniów. Zresztą zobaczcie sami!
Środek to esencja Porsche. Taaak niestety nie ma już analogowych zegarów, ale trzeba przyzwyczaić się do postępu i ich cyfrowego odpowiednika.
Na kierownicy też nie znajdziemy centrum dowodzenia tylko najbardziej przydatne przyciski. Infotainment także jest bardzo dobrze przemyślany i tak zaprogramowany, żeby wszystkie najpotrzebniejsze funkcje skupiać na jednym ekranie.
Co do wykończenia nie ma się do czego przyczepić - jest luksusowo, koniec kropka. Jedynie to piano black na tunelu środkowym zamieniłbym na jakikolwiek inny materiał. No i chowane klamki - nie jestem ich fanem, z pewnością da się je inaczej skonstruować.
Serce bestii: Innowacyjny napęd T-Hybrid
Największą nowością w Porsche 911 Carrera 4 GTS (992.2) jest bez wątpienia układ napędowy. To innowacyjny system T-Hybrid, który łączy w sobie nowo opracowany, 6-cylindrowy silnik typu bokser o pojemności 3,6 litra z silnikiem elektrycznym.
Silnik spalinowy: 3.6-litrowy, sześciocylindrowy bokser z elektryczną turbosprężarką (eTurbo).
Moc silnika spalinowego: 485 KM (357 kW).
Silnik elektryczny: zintegrowany z 8-biegową przekładnią dwusprzęgłową PDK, generujący 56 KM (41 kW).
Łączna moc systemowa: 541 KM (398 kW).• Maksymalny moment obrotowy: 610 Nm.
Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,0 sekundy.
Prędkość maksymalna: 312 km/h.
Układ napędowy współpracuje z napędem na wszystkie koła Porsche Traction Management (PTM), zapewniając fenomenalną trakcję i bezpieczeństwo w każdych warunkach.
Spalanie i wydajność - no tutaj niestety was zaboli
Zanim o zużyciu to najpierw o prowadzeniu i o osiągach, bo te są kosmiczne. Wiem, iż pisanie, iż auto to prowadzi się jak po sznurku to banał, ale w tym przypadku nie boję się takich porównań, bo rzeczywiście to, jak genialnie to auto jest zestrojone, jak reaguje na każdy ruch kierownicą, jak gładko wchodzi w zakręty oraz jak ogólnie się prowadzi, jest poezją.
No a 541 KM mocy to wystarczająco, żeby wywołać ciary ekscytacji choćby u laika motoryzacji. 3 sekundy od zera do setki wyciągnie tutaj choćby amator za kółkiem.
Mimo imponujących osiągów inżynierom Porsche udało się utrzymać zużycie paliwa na rozsądnym poziomie, co jest zasługą zastosowania technologii hybrydowej, ale stwierdzenie to głównie odnosi się do dróg szybkiego ruchu.
Średnie zużycie paliwa na drogach podmiejskich do 90 km/h to jakieś 9,5 litra na 100 km. Przy drogach szybkiego ruchu to jakieś 10 litrów na 100 km. jeżeli wyjedziecie na autostradę, to pokonywanie jej przy 140 km/h przełoży się na zużycie rzędu 10,4 – 11,0 l/100 km.
Ale dramat dzieje się w mieście. To nie jest typowy mieszczuch. Tutaj jeżeli komputer pokaże wam 17 litrów na 100 km to będzie dobrze, bo przy większych korkach konsumpcja paliwa spokojnie może podskoczyć do 20 paru litrów. Ale podejrzewam, iż jeżeli stać cię na to auto, to i na paliwo do niego również. A skoro o cenie mowa...
Cennik i wersje wyposażenia
Nowe Porsche 911 Carrera 4 GTS zostało dość wysoko wycenione na polskim rynku, a jego koszt odzwierciedla zarówno te wszystkie bajery, jak i bogate wyposażenie standardowe.
• Cena Porsche 911 Carrera 4 GTS Coupé startuje od 893 000 złotych.
Warto zaznaczyć, iż w ofercie dostępne są również inne warianty nadwoziowe modelu GTS, takie jak Cabriolet oraz Targa.
Wyposażenie standardowe
Już w podstawowej wersji Porsche 911 Carrera 4 GTS oferuje bardzo bogate wyposażenie, które podkreśla jego sportowy i luksusowy charakter. W skład wyposażenia standardowego wchodzą między innymi:
8-biegowa przekładnia Porsche Doppelkupplung (PDK).
Napęd na wszystkie koła Porsche Traction Management (PTM).
Skrętna tylna oś.
Zawieszenie Porsche Active Suspension Management (PASM).
Reflektory matrycowe LED.
W pełni cyfrowy, zakrzywiony wyświetlacz zegarów o przekątnej 12,6 cala.
System multimedialny Porsche Communication Management (PCM) z nawigacją online.
Fotele sportowe Plus z 4-kierunkową regulacją elektryczną.
Klimatyzacja automatyczna dwustrefowa.
Pakiet Sport Chrono z przełącznikiem trybów jazdy.
Specyficzne dla wersji GTS elementy stylistyczne nadwozia i wnętrza w kolorze czarnym.