Dirac promuje demonstrację IAMF z Google Open Media i Vaudeville Sound na konferencji AES 2024 poświęconej audio w motoryzacji

cyberfeed.pl 2 dni temu


Szwedzki pionier audio DSP Dirac promował demonstrację pierwszej na świecie instalacji audio przestrzennego IAMF w samochodzie we współpracy z Google Open Media i domem projektowym dźwięku Vaudeville Sound. Format kontenera Immersive Audio Model and Formats jest promowany dla treści generowanych przez użytkowników (UGC) i profesjonalnych aplikacji audio jako otwarta alternatywa formatu, którą Google będzie wspierać w przypadku treści YouTube. Dirac skonfigurował system immersyjny w Volvo, aby zaprezentować potencjalne zastosowania w motoryzacji.

Szwedzki pionier audio DSP Dirac promował demonstrację pierwszego na świecie samochodowego systemu DSP JESTEM F instalacja dźwięku przestrzennego we współpracy z Google Open Media i domem projektowym dźwięku Vaudeville Sound. Format kontenera Immersive Audio Model and Formats jest promowany dla treści generowanych przez użytkowników (UGC) i profesjonalnych aplikacji audio jako otwarta alternatywa formatu, którą Google będzie wspierać w przypadku treści YouTube. Dirac skonfigurował system immersyjny w Volvo, aby zaprezentować potencjalne zastosowania w motoryzacji.

Piąta Międzynarodowa Konferencja Audio Engineering Society AES poświęcona dźwiękowi samochodowemu, która odbyła się w Uni3 Geely Center w Göteborgu w Szwecji (26–28 czerwca 2024 r.), była w dużej mierze skoncentrowana na demonstracji immersyjnych wrażeń audio w samochodzie. Mając prawie 20 pojazdów wysyłanych lub ogłoszonych już z instalacjami Dolby Atmos, z których wiele zostało dostrojonych i przetworzonych przez Dirac, szwedzka firma postanowiła promować inny eksperyment we współpracy z Google Open Media i Vaudeville Sound.

Uzupełniając prezentację inauguracyjną Jana Skoglunda, która również była promowana przez Google Open Media w celu wyjaśnienia celów i planu działania inicjatywy IAMF (Immersive Audio Model and Formats), Vaudeville stworzyło pełną demonstrację nowych możliwości, jakie otwiera wykorzystanie IAMF wewnątrz kabin pojazdów, co Dirac umożliwił dzięki działającej instalacji.

IAMF (Immersive Audio Model and Formats) to specyfikacja kontenera audio firmy Google, oferowana w ramach AOMediaLicencja wolna od opłat licencyjnych i jej dekoder systemu referencyjnego open source, wraz z testowymi strumieniami, są łatwo dostępne w GitHub AOMedia. Gdy będą gotowe, IAMF zaoferuje twórcom pełny zestaw narzędzi do tworzenia immersyjnego dźwięku w niezliczonej liczbie aplikacji, od przesyłania strumieniowego i gier po rzeczywistość rozszerzoną i wirtualną, a także tradycyjne nadawanie.

Pierwszy raz opublikowane przez Sojusz na rzecz Otwartych Mediów (AOMedia) w listopadzie 2023 r. i wspólnie opracowany przez członków grupy roboczej AOMedia IAMF, IAMF umożliwia przechowywanie i dostarczanie dźwięku wielokanałowego i ambisonicznego w pliku IAMF, który następnie można zmiksować do pliku MP4 z wideo w celu dystrybucji na YouTube. Ponieważ IAMF jest oprogramowaniem typu open source, teoretycznie każdy producent może zacząć badać możliwość wdrożenia tej technologii w swoich urządzeniach, w tym samochodach, telewizorach, głośnikach, soundbarach, telefonach komórkowych i innych.

Na razie Google promuje możliwość przenoszenia i uwzględniania wielu konfiguracji miksu audio i kontrolowanych przez użytkownika regulacji głośności dla różnych preferencji odtwarzania. Istnieje również wizja dostarczania zarówno opartych na kanałach, jak i opartych na scenach prezentacji przestrzennego dźwięku Ambisonics do szerokiej gamy urządzeń, w tym słuchawek, telefonów komórkowych, telewizorów, soundbarów i systemów kina domowego.

IAMF zapewnia środki do sygnalizowania algorytmów renderowania, takich jak EAR i BEAR, do odtwarzania w układach głośników i słuchawkach. Dzięki istniejącym wtyczkom typu open source, takim jak EAR Production Suite, który obejmuje zgodne z wytycznymi IAMF renderery dla układów wielogłośnikowych i monitorowania binauralnego, twórcy mogą eksplorować tworzenie immersyjnych treści audio i miksowanie dźwięku jako alternatywę dla istniejących formatów licencjonowanych komercyjnie, takich jak Dolby Atmos, lub konkurencyjnych wysiłków w zakresie otwartych standardów, takich jak MPEG-H 3D Audio, które są już szeroko akceptowane.

Samochód demonstracyjny z połączeniem IAMF, rozwiązań systemu samochodowego Diraca i miksu audio Vaudeville Sound posłużył do zaprezentowania wszystkich możliwości kreatywnych opartych na kanałach w pojeździe wyposażonym w głośniki w konfiguracji audio immersyjnego, w tym zagłówki. Według Diraca, demo AES pokazało niesamowite możliwości dźwiękowe oferowane przez audio immersyjne, w połączeniu z rozwiązaniami optymalizacji dźwięku Diraca.

„Samochód może być doskonałym środowiskiem do doświadczania immersyjnego dźwięku, a wysokiej klasy samochodowe systemy dźwiękowe często zawierają 20 lub więcej głośników, co zapewnia wysoce zoptymalizowaną jakość dźwięku. Jednak bez względu na to, jak wyrafinowany jest system, istnieją pewne wyzwania akustyczne, których sam sprzęt nie jest w stanie pokonać” — wyjaśnił Hendrik Hermann, wiceprezes ds. motoryzacji w Dirac.

„Dzięki umożliwieniu wszystkim głośnikom w samochodzie inteligentnej współpracy i wzajemnej korekcji odpowiedzi impulsowej, Dirac zapewnia kierowcom i pasażerom najlepsze możliwe środowisko do doświadczania wciągających wrażeń dźwiękowych w przestrzeni, które zdefiniują na nowo podróż samochodem”.

Mając na uwadze ich wiedzę specjalistyczną w zakresie projektowania i miksowania dźwięku immersyjnego, Vaudeville Sound otrzymało zadanie stworzenia połączonego wielokanałowego i ambisonicznego miksu audio IAMF, specjalnie dla AES, aby zaprezentować nowe wrażenia audio, jakie IAMF może dostarczyć w samochodzie. Następnie Dirac wykorzystał korektę odpowiedzi impulsowej fazy mieszanej MIMO i inne opatentowane technologie, aby zapewnić, iż miks Vaudeville zabrzmiał jak najlepiej.

Głośniki samochodowe często zakłócają się wzajemnie, powodując zniekształcenia i zmniejszając klarowność dźwięku – a systemy z większą liczbą głośników powodują większe zakłócenia. Kształt i materiały kabiny samochodu mogą również prowadzić do niepożądanej kolorystyki dźwięku, skutkując mętnym, dudniącym dźwiękiem, który utrudnia rozróżnienie, skąd dochodzi dźwięk. Oprogramowanie Dirac usuwa te niepożądane efekty w kabinie, aby otoczyć kierowców i pasażerów wysokiej jakości, wciągającym doświadczeniem audio.

„W miarę jak pojazdy ewoluują, stając się cichsze, bardziej autonomiczne i połączone, pojawiają się nowe możliwości dla producentów samochodów, aby tworzyć doświadczenia audio, które tworzą głębsze połączenia między pojazdami, kierowcami, pasażerami i ich otoczeniem” — dodał Jani Huoponen, dyrektor ds. produktów IAMF w Google. „Współpracując z Dirac nad tą pierwszą na świecie demonstracją motoryzacyjną IAMF, stworzyliśmy idealną podstawę dla uczestników AES, aby mogli doświadczyć cudu wielokanałowej i ambisonicznej zawartości dokładnie tak, jak zamierzali to szanowani twórcy, tacy jak Vaudeville Sound”.

Rozwiązania audio firmy Dirac w zakresie motoryzacji są w tej chwili stosowane przez czołowe marki motoryzacyjne, m.in. Volvo, Polestar, Genesis, NIO, BYD i Hongqi.

www.wodeville.tv

www.aomedia.org

www.dirac.com



Source link

Idź do oryginalnego materiału