
Choć diesli już niemal nikt nie chce – przynajmniej tych nowych – przez cały czas mają one liczne zalety. Ba, to właśnie silnik wysokoprężny w Mercedesie E 300d 4Matic T okazał się najczystszą jednostką spalinową w historii testów Green NCAP.
W tym roku na europejskim rynku po raz pierwszy w historii auta elektryczne pod względem sprzedaży wyprzedziły modele wysokoprężne. Jeszcze w 2015 roku rządziły one na rynku, znajdując ponad 50% nabywców.
Oliwy do ognia dolewa informacja, którą ostatnio przekazało Volvo. Otóż Szwedzi z początkiem 2024 roku przestaną sprzedawać samochody wysokoprężne (TUTAJ o tym więcej).
Diesle wciąż imponują
Ale okazuje się, iż silniki wysokoprężne jeszcze „nie powiedziały ostatniego słowa”. Jak wynika z najnowszego zestawu testów organizacji Green NCAP, współczesne jednostki Diesla potrafią zaskoczyć czystością tego, co wydobywa się z ich rur wydechowych.
https://magazynauto.pl/testy/mazda-cx-60-3-3-e-skyactiv-d-200-km-2wd-sluszna-tesknota-za-wielkim-dieslem,aid,3477Przypomnijmy, iż Green NCAP jest programem oceny pojazdów, wspieranym przez Euro NCAP. Przeprowadzane przez tę organizację badania są podzielone na dwa etapy. Obejmują więc sprawdzian na hamowni podwoziowej, zbliżony do cyklu WLTP, a także badanie w ruchu drogowym. W tym drugim przypadku do auta zostaje podpięta aparatura badająca emisję spalin.
W ten sposób Green NCAP otrzymuje wyniki podzielone na trzy kategorie. Są to: czyste powietrze, efektywność energetyczna oraz gazy cieplarniane. Punktacja jest przedstawiana w skali od 0 do 10, a im wyższy wynik, tym lepiej.
Zaskoczenie ze Stuttgartu
W najnowszej serii testów udział wzięło 21 samochodów. Na czele stawki znalazły się dwa elektryczne modele z Chin. Są to BYD Atto 3 i Ora Funcky Cat. Oba uzyskały identyczną ocenę 87% oraz maksymalne 5 gwiazdek.
Ale największym zaskoczeniem okazał się Mercedes E 300d 4Matic T. To auto jeszcze poprzedniej generacji (W213), które pod maską ma 2-litrowego, podwójnie doładowanego turbodiesla z 48-woltowym układem miękkiej hybrydy.
https://magazynauto.pl/testy/mercedes-e-300-de-po-liftingu-test,aid,480Niemieckie kombi uzyskało bardzo nierówny wynik. Z jednej strony zapracowało na zaledwie 1,9 punktów w ocenie ilości gazów cieplarnianych, a więc głównie dwutlenku węgla, i 4,0 punkty w efektywności energetycznej. Z drugiej strony zaimponowało w indeksie czystego powietrza.
Tutaj Mercedes otrzymał 9,3 na 10 punktów. To sprawiło, iż został on okrzyknięty najmniej zanieczyszczającym środowisko naturalne samochodem spalinowym w historii testów Green NCAP. „Auto uzyskuje wynik 50% i 3 zielone gwiazdki” – czytamy w informacje, przekazanej przez organizację.

„Klasa E utrzymuje kontrolę nad substancjami zanieczyszczającymi we wszystkich testach. W ten sposób minimalizuje ilość cząstek stałych i tlenków azotu do ekstremalnie niskich poziomów” – dodają przedstawiciele Green NCAP.