Denerwują Cię te wszystkie ostrzegacze o prędkościach czy zmianie pasa ruchu? Zobacz, jak je wyciszyć na stałe

5 godzin temu

Nowoczesne auto ostrzega kierowcę na wiele sposobów. O przekroczeniu prędkości, o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, o zmęczeniu itd. Szkoda, iż bywa w tym nadgorliwe, co robi się irytujące i może wręcz rozpraszać prowadzącego. Producenci muszą jednak instalować takie ostrzegacze, które włączają się zawsze po uruchomieniu auta. Można je wyciszyć na stałe. Jak?

Analizy mówią, iż obecność na pokładzie auta zaawansowanych systemów wsparcia kierowcy może zmniejszyć ryzyko wypadku choćby o 50%. Nic dziwnego, iż od lat walczące o poprawę bezpieczeństwa Euro NCAP oraz Unia Europejska kładą coraz większy nacisk na wzbogacanie wyposażenia pojazdów w różne systemy wsparcia kierującego.

https://magazynauto.pl/porady/lepiej-to-juz-bylo-postep-przyniosl-kierowcom-ograniczone-pole-wyboru-popularne-rozwiazania-wypadly-z-lask,aid,4493

Ich możliwości są zaskakująco duże. choćby modele sprzed ponad 10 lat, po odpowiednim obciążeniu kierownicy (np. małą butelką z wodą) w celu imitowania obecności na niej dłoni, potrafiły samodzielnie pokonać autostradami setki kilometrów.

Problem w tym, iż wszystko to działa najlepiej, gdy warunki na drodze są sprzyjające. Wystarczy jednak, iż pojawią się niedomalowane linie na jezdni czy oznaczenia wprowadzone na czas remontu drogi, a systemy „głupieją”. Nieprawidłowości w działaniu najczęściej dotyczą systemu rozpoznawania znaków, który nie zawsze poprawnie interpretuje odwołania ograniczeń prędkości przez skrzyżowania lub wykrywa nieistniejące w danym miejscu limity, np. ustawione dla pasa zjazdowego z autostrady.

Kilka lat temu ostrzeganie o przekraczaniu dozwolonej prędkości stało się wymagane prawem. Możliwości dezaktywacji układu przez kierowcę są ograniczone. Pojawiają się jednak rozwiązania opracowane przez niezależne firmy.

https://magazynauto.pl/porady/systemy-asysty-jazdy-kiedy-nie-mozna-na-nich-polegac,aid,406

Obowiązkowa ISA

Sposób działania systemów wsparcia można w pewnym zakresie personalizować. fot. archiwum/Motor

Od lipca 2022 roku we wszystkich nowo homologowanych, a od lipca 2024 roku we wszystkich samochodach osobowych i dostawczych, które są sprzedawane na terenie Unii Europejskiej, wymagane jest montowanie systemu ostrzegającego kierowcę o przekraczaniu dozwolonej prędkości – ISA (Intelligent Speed Assistance, Inteligentny Asystent Prędkości). Kluczowym komponentem tego rozwiązania jest układ nazywany TSA lub TSR, który odpowiada za odczytywanie informacji zawartych na znakach drogowych.

O ile w starszych autach systemy wsparcia można było wyłączyć, o tyle w objętych powyższą regulacją uśpiony system powraca do działania po ponownym uruchomieniu auta, a choćby otwarciu i zamknięciu drzwi kierowcy.

https://magazynauto.pl/porady/odblokowywanie-ukrytych-opcji-w-aucie-to-domena-specjalistycznych-warsztatow-ale-takie-uslugi-mozna-znalezc-tez-w-niektorych-aso,aid,2957

Fabryczne sposoby dezaktywacji systemów wsparcia

Systemy wsparcia zwykle obsługuje się z ekranu. fot. archiwum/Motor

Producenci aut zdają sobie sprawę, iż systemy bezpieczeństwa nie zawsze działają tak, jak życzy sobie tego kierowca. Z tego powodu często można personalizować ich działanie – w tym tolerancję (np. na odległość od poprzedzającego pojazdu czy od linii na jezdni) oraz sposób ostrzegania (dźwiękowe, wizualne, wibracyjne itd.).

Odległość wszczynania alarmu można personalizować. fot. archiwum/Motor
Ustawienia można czasem w prosty sposób aktywować. fot. archiwum/Motor
  • Im starszy model, tym łatwiej o wyłączenie z poziomu menu systemów wsparcia.
  • Niektóre auta, np. grupy VAG, pozwalały na ustawienie tolerancji na przekraczanie dozwolonej prędkości.

Dodatkowe punkty w Euro NCAP

fot. archiwum/Motor

Euro NCAP to już nie tylko testy zderzeniowe. Organizacja od lat ocenia także obecność i działanie systemów wsparcia kierowcy. Także tych, które nie są wymagane prawem, ale mogą podnieść poziom bezpieczeństwa lub przynajmniej ograniczyć skutki wypadku. Sprzyja to wzbogacaniu wyposażenia nowych aut w różne systemy wsparcia – żaden producent nie chce ryzykować utraty punktów.

  • Ostateczna ocena w postaci gwiazdek jest tak niska, jak najniższa z ocen cząstkowych za ochronę dorosłych, dzieci i pieszych oraz systemy bezpieczeństwa. Może to istotnie wpłynąć na wynik. W 2017 r. Fiat Punto III otrzymał zero gwiazdek za brak systemów wsparcia (w 2005 r. dostał 5 gwiazdek).
https://magazynauto.pl/porady/nowe-auta-cos-idzie-nie-tak-czy-ktos-jeszcze-zwraca-uwage-na-kolejne-nowe-modele,aid,4944

Moduł Zenbox Pro

Potrzeba matką wynalazków

fot. archiwum/Motor

Nie od dzisiaj wiadomo, iż rynek nie znosi próżni, a niedoskonałe urządzenia czy systemy prędzej czy później doczekują się udoskonaleń lub rozwiązań ograniczających uciążliwości wynikające z ich nie zawsze poprawnej pracy. Polska firma przygotowała moduł Zenbox Pro, który na stałe wycisza wszystkie piknięcia czy brzęczyki towarzyszące pracy systemu rozpoznawania znaków.

To rozwiązanie dla osób ceniących wygodę – by cieszyć się ciszą w kabinie po uruchomieniu auta, nie trzeba klikać po menu systemu multimedialnego i wygaszać określonych funkcji.

Kompatybilność i montaż

Aktualnie Zenbox można zamontować do około 500 modeli. Ich lista jest dostępna na stronie producenta. Nie znajdują się na niej wyłącznie najświeższe auta. Wiele jest produkowanych od 2012 roku, a część choćby kilka lat wcześniej. Z czasem lista będzie powiększana o wsparcie kolejnych nowych samochodów.

fot. archiwum/Motor

Cena i gwarancja

Aktualnie Zenbox wraz z montażem jest wyceniony na 899 zł. Urządzenie jest objęte 2-letnią gwarancją z możliwością przedłużenia choćby o kolejne 3 lata.

Wizualne ostrzeżenia

Zenbox wyłącza tylko dźwiękowe powiadomienia o ostrzeganiu prędkości. Wizualne komunikaty, które pojawiają się na cyfrowym panelu wskaźników, będą wyświetlane po montażu Zenboxa. Kierowca otrzymuje więc informację, iż w danej chwili może przekraczać dozwoloną prędkość.

Tryb awaryjny

Do obsługi Zenboxa nie przewidziano aplikacji łączącej się z telefonem. o ile zajdzie potrzeba – np. na czas odstawienia auta do serwisu – urządzenie lub jego wybrane funkcje można przełączyć w tryb serwisowy, wciskając określoną liczbę razy pedał hamulca.

Brak błędów

fot. archiwum/Motor

Współczesne auta są naszpikowane elektroniką, która potrafi dokonywać autodiagnostyki. Zenbox został tak zaprojektowany, by jego obecność nie generowała błędów.

Wyłączenie start-stop

fot. archiwum/Motor

Dodatkową funkcją Zenboxa jest możliwość trwałego wyłączenia funkcji start-stop.

Zapamiętanie Auto Hold

fot. archiwum/Motor

Użytkownicy Lexusów często pytali, czy Zenbox jest w stanie zapamiętać aktywację funkcji Auto Hold, która eliminuje tzw. pełzanie auta po zatrzymaniu go oraz zdjęciu nogi z pedału hamulca. W przyszłości planowane jest dodanie takiego udogodnienia.

https://magazynauto.pl/porady/wypalanie-filtra-dpf-mozesz-sam-zamontowac-kontrolke-ktora-cie-o-tym-poinformuje,aid,3041

Kamil Stępień, zen-box.pro

fot. archiwum/Motor

Stworzyliśmy pierwsze na świecie urządzenie, które po magistrali CAN potrafi trwale wyłączyć dźwięki irytujących wiele osób systemów ISA, RSA czy TSR. Moduł jest też w stanie dezaktywować funkcję start-stop. Nie zdecydowaliśmy się natomiast na możliwość wygaszania innych systemów wsparcia kierowcy czy ESP, wychodząc z założenia, iż byłoby to za dużo w kontekście bezpieczeństwa na drogach.

Zenbox cieszy się coraz większym zainteresowaniem – zarówno kierowców z Polski, jak i zagranicy. Planujemy systematyczne poszerzanie bazy obsługiwanych modeli oraz wprowadzanie dodatkowych funkcji Zenboxa. W ofercie nie pojawią się natomiast Zenboxy w formie modułów do samodzielnego montażu.

Idź do oryginalnego materiału