Daimler Truck kontynuuje transformację sektora transportu w kierunku bezemisyjnego napędu samochodów ciężarowych, stawiając kolejny kamień milowy w dekarbonizacji własnych procesów logistycznych. Firma, we współpracy z 14 partnerami logistycznymi, elektryfikuje dalekobieżne trasy transportowe zaopatrujące fabryki ciężarówek Mercedes-Benz w Niemczech.
Elektryfikacja logistyki zakładu w Wörth
W ramach projektu „Electrify Inbound Logistics”, którego celem jest pełna elektryfikacja logistyki dostaw do zakładów w Wörth am Rhein, Gaggenau, Kassel i Mannheim w nadchodzących latach, 14 spedytorów będzie wykorzystywać pojazdy Mercedes-Benz eActros 600 do dostarczania części i podzespołów z Niemiec i Europy. W poniedziałek flota 14 pojazdów eActros 600 została uroczyście wprowadzona do eksploatacji w zakładzie w Wörth w ramach symbolicznego konwoju gwiazd.
– Wraz z rozpoczęciem konwoju dzisiaj oraz uruchomieniem bateryjno-elektrycznej logistyki dalekobieżnej do zaopatrywania naszych zakładów produkujących ciężarówki, wysyłamy silny sygnał na rzecz bezemisyjnej przyszłości transportu. Elektryfikacja naszej logistyki dzięki eActrosa 600 symbolizuje połączenie innowacji technologicznych i współpracy opartej na zaufaniu z naszymi partnerami – i pokazuje, iż rozwiązania logistyczne bez emisji CO₂ są już dziś rzeczywistością – komentuje Achim Puchert, CEO Mercedes-Benz Trucks.
Jürgen Distl, Head of Operations Mercedes-Benz Trucks, dodał, iż w ciągu ostatnich dwóch lat zelektryfikowano już ponad 20% bezpośrednio zlecanych transportów z materiałami produkcyjnymi na regionalnych trasach dostawczych, co stanowi ponad 100 wyjazdów ciężarówek elektrycznych do zakładów. w tej chwili działalność rozszerzana jest na europejską sieć transportową we współpracy z partnerami logistycznymi. Distl określił eActrosa 600 jako prawdziwy przełom w krajowym i międzynarodowym transporcie dalekobieżnym, idealnie nadający się do tego celu.
Wzrost zasięgu i infrastruktura ładowania
Dotychczas na trasach regionalnych w logistyce przychodzącej wykorzystywano pojazdy Mercedes-Benz eActros 300 i 400 z napędem akumulatorowym, które w 2024 roku przejechały około dwóch milionów kilometrów wyłącznie na napędzie elektrycznym na około 40 różnych trasach, nie emitując bezpośrednio dwutlenku węgla. Dzięki zastosowaniu Mercedes-Benz eActros 600 w transporcie dalekobieżnym ten udział będzie dalej rosnąć. Od września 2024 roku pojazd testowy eActros 600 regularnie jeździ między zakładami Mercedes-Benz w Kassel i Wörth. Rozpoczęty konwój pokazuje, iż eActros 600 może pokonywać również dłuższe przebiegi, od 150 do 600 km, czasami choćby transgraniczne z i do Włoch, Czech i Luksemburga. W razie potrzeby pojazdy korzystają częściowo z publicznej infrastruktury ładowania na trasie, oprócz ładowania w zajezdniach Daimler Truck i w zajezdniach firm transportowych. od dzisiaj nowy eActros 600 może pokonać do 2,5 miliona kilometrów w sposób całkowicie wolny od emisji CO2.
Integralną częścią przyszłej koncepcji logistyki przychodzącej jest również utworzenie własnej infrastruktury ładowania w zakładach produkcyjnych Daimler Truck. Dzięki temu spedytorzy mogą ładować swoje ciężarówki elektryczne w czasie oczekiwania i rozładunku. W zakładzie w Wörth zainstalowano i uruchomiono już 15 stacji ładowania, w tym sześć stacji szybkiego ładowania TruckCharge o mocy 400 kW. Łącznie w Gaggenau, Kassel, Mannheim i przynależnych magazynach zewnętrznych działa jedenaście stacji ładowania, w tym siedem stacji szybkiego ładowania Truck Charge o mocy 400 kW. Na rok 2025 planowany jest montaż kolejnych ośmiu stacji ładowania szybkiego we wszystkich niemieckich lokalizacjach.
Projekt „Electrify Inbound Logistics”, uruchomiony w 2023 roku, został niedawno wyróżniony nagrodą VDA Logistics Award 2025.
Charakterystyka eActrosa 600
Seryjny model eActros 600 został wprowadzony na rynek pod koniec listopada ubiegłego roku w zakładzie Mercedes-Benz w Wörth, a dostawy do klientów rozpoczęły się w grudniu 2024 r.. Pojazd ten udowodnił swoje możliwości w warunkach rzeczywistych podczas użytkowania przez klientów, w ramach „eActros 600 European Testing Tour 2024” (15 000 km przez 22 kraje) oraz „Europejskiej Testing Tour Zima 2025” (ok. 6500 km przez Europę Północną), zawsze z zestawem drogowym o masie całkowitej 40 ton. Elektryczna ciężarówka została również wybrana „Międzynarodowym Samochodem Ciężarowym Roku 2025”.
Wysoka pojemność akumulatora (ponad 600 kilowatogodzin) oraz nowa, opracowana we własnym zakresie, wydajna oś z napędem elektrycznym umożliwiają eActrosowi 600 osiągnięcie zasięgu 500 kilometrów bez ładowania pośredniego. Zasięg ten osiągany jest w realistycznych warunkach przy całkowitej masie zespołu pojazdów wynoszącej 40 ton eActros 600 może pokonać choćby ponad 1000 kilometrów dziennie dzięki ładowaniu pośredniemu podczas ustawowych przerw w jeździe, o ile dostępne są opcje ładowania.
Ciężarówka posiada trzy pakiety akumulatorów, każdy o pojemności 207 kWh, co daje zainstalowaną łączną pojemność 621 kWh. Akumulatory oparte są na technologii ogniw litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP), charakteryzujących się długą żywotnością. Inżynierowie Mercedes-Benz Trucks zaprojektowali eActrosa 600 tak, aby spełniał te same wymagania dotyczące trwałości pojazdów i komponentów, co porównywalny konwencjonalny Actros do transportu dalekobieżnego, co oznacza do 1,2 miliona kilometrów w ciągu dziesięciu lat eksploatacji. Po tym okresie użytkowania stan naładowania akumulatora powinien przez cały czas wynosić ponad 80 procent. Pojazd jest technicznie przystosowany do całkowitej masy pojazdu do 44 ton, a ze standardową naczepą ma w UE ładowność około 22 ton