Czym kierują się Polacy przy zakupie samochodu?

moto-przestrzen.pl 1 dzień temu

Wyniki badania zrealizowanego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada wśród Polaków z czynnym prawem jazdy wskazują oczekiwania i potrzeby polskich konsumentów na rynku motoryzacyjnym. Które aspekty mają dla kierowców największe znaczenie? Jakie trendy dominują wśród osób planujących zakup auta w najbliższym czasie?

Cena rządzi, koszty decydują: Polacy wybierają auta przede wszystkim portfelem

Zgodnie z wynikami badania aż 56 proc. ankietowanych wskazuje cenę jako główny czynnik decydujący o wyborze samochodu. Prawie połowa respondentów dużą uwagę przykłada również do tego, z czym będzie musiała się mierzyć w trakcie użytkowania pojazdu – koszty eksploatacji są najważniejsze dla 49 proc. z nas, a na kwestię niskiej awaryjności zwróciło uwagę 45 proc. ankietowych. Wśród pozostałych istotnych czynników uwzględnianych przy wyborze auta znalazły się: bezpieczeństwo użytkowania (29 proc.), które jest istotne zwłaszcza dla kobiet, a także komfort jazdy i marka samochodu (ex aequo 22 proc.) oraz wyposażenie i zastosowane technologie (17 proc. wskazań).

Rodzina i dealerzy w roli kluczowych doradców

Przy wyborze auta niemal połowa zapytanych Polaków polega na opinii i doświadczeniach bliskich – rodziny i znajomych. Drugim, najbardziej pomocnym źródłem informacji, okazały się osobiste wizyty u dealerów samochodowych – wskazało na nie niemal 40 proc. ankietowanych.

– Fakt, iż Polacy postrzegają salony dealerskie jako wiarygodne źródło informacji przy wyborze samochodu to dowód na to, iż indywidualne podejście do klienta i ekspercka wiedza budują zaufanie. To w salonie klient ma szansę nie tylko dotknąć, zobaczyć i przetestować różne marki i modele samochodów, ale przede wszystkim skorzystać z kompleksowego wsparcia – od analizy potrzeb, przez jazdy próbne, aż po optymalizację finansowania i ubezpieczenia. Taka wizyta staje się więc czymś więcej niż etapem zakupu – to inwestycja w świadomą decyzję, która wpływa na komfort i satysfakcję z użytkowania auta przez lata – mówi Mateusz Bąbelczyk, dyrektor ds. sprzedaży online w Grupie Cichy-Zasada.

Innym źródłem wskazówek przy zakupie auta są recenzje konkretnych modeli zamieszczane w internecie, na co wskazało 37 proc. respondentów. Niemal co trzeci z badanych stawia natomiast na możliwość przetestowania pojazdu podczas jazdy próbnej. Testy samochodowe oraz motoryzacyjne fora tematyczne to z kolei wiarygodne źródła wiedzy odpowiednio dla 29 i 23 proc. ankietowanych.

Finanse i gwarancja na pierwszym biegu

Atrakcyjne warunki finansowe i oferta usług dodatkowych to najważniejsze czynniki dla tych, którzy decydują się na zakup auta u dealera – tak odpowiedziało odpowiednio 53 i 40 proc. respondentów. Finanse są szczególnie istotne dla klientów w wieku powyżej 55 roku życia – ten czynnik na pierwszym miejscu stawia aż 60 proc. ankietowanych z tej grupy wiekowej. Jak się okazuje, niemniej istotne jest zaufanie do dealera i jego opinia na rynku – na tę kwestię zwraca uwagę 37 proc. Polaków. Dla 35 proc. z nas istotną kwestią jest ponadto profesjonalna obsługa i doradztwo.

W kontekście obsługi posprzedażowej najważniejszym czynnikiem skłaniającym do zakupu auta jest gwarancja i darmowe przeglądy w okresie gwarancyjnym – tak odpowiedziało 66 proc. wszystkich ankietowanych i aż 75 proc. osób z pokolenia X w wieku powyżej 55 lat. Na kolejnych pozycjach znalazło się zapewnienie auta zastępczego w razie awarii (55 proc.) oraz dostęp do oryginalnych części zamiennych w serwisie (47 proc.) Całodobowa pomoc drogowa i likwidacja szkód to istotne elementy obsługi posprzedażowej dla 46 i 32 proc. ankietowanych.

Napęd spalinowy wciąż na prowadzeniu

Aż 57 proc. ankietowanych odpowiedziało, iż decydując się na zakup samochodu w ciągu najbliższych sześciu miesięcy wybrałoby auto z napędem spalinowym. Wybór ten podyktowany jest przede wszystkim tym, iż uznajemy tę technologię za sprawdzoną i wiarygodną – tak ocenia ją 66 proc. przebadanych Polaków. Kolejnym powodem takiej preferencji jest fakt, iż ten rodzaj silnika zapewnia większy zasięg (37 proc. odpowiedzi) oraz to, iż jest on tańszy w eksploatacji (32 proc. wskazań).

Jak wynika z badania Grupy Cichy-Zasada, jedna czwarta czynnych kierowców zdecydowałaby się natomiast na zakup auta z napędem hybrydowym. Odpowiednio 44 i 34 proc. z ankietowanych uznaje “hybrydę” za bardziej ekologiczne i przyszłościowe rozwiązanie.

Liczy się wnętrze i poczucie bezpieczeństwa

Wśród czynników, które Polacy wskazują jako najważniejsze elementy wyposażenia samochodu na pierwszym miejscu znajdują się systemy bezpieczeństwa – w sumie odpowiedziało tak 55 proc. ankietowanych. Najmniejszą uwagę zwracają na to przedstawiciele pokolenia Z w wieku 18-24 lata, a największą X-y w wieku powyżej 55 lat. Równie ważne dla kierowców, którzy wzięli udział w badaniu, są takie cechy auta, jak trwałość i jakość materiałów, funkcjonalność pojazdu oraz komfort podróży – wskazało je odpowiednio 54 proc., 51 proc. i 50 proc. ankietowanych. Natomiast nowoczesne technologie i systemy multimedialne były istotne dla mniejszej grupy – odpowiednio 26 proc. i 15 proc. badanych.

Idź do oryginalnego materiału