Przeciętny kierowca nie zwraca uwagi na osiągi swojego pojazdu, gdy wszystko działa zgodnie z przeznaczeniem. Jednak ta wyluzowana mentalność gwałtownie znika, gdy pojazd po raz pierwszy szarpie, podskakuje lub zacina się podczas startu z postoju lub jazdy z dużą prędkością. W rzeczywistości nagłe pojawienie się takich objawów często budzi znaczny niepokój.
Niestety, w wielu okolicznościach wyodrębnienie pierwotnej przyczyny takich problemów może okazać się dość trudne. Wynika to z faktu, iż zauważalne „szarpanie” podczas przyspieszania może być spowodowane jedną z kilku indywidualnych przyczyn. W związku z tym wymagany jest pewien stopień pomysłowości, aby znaleźć realne i wartościowe rozwiązanie danego problemu.
Sformułowaliśmy poniższy przewodnik, aby pomóc w odkryciu takich problemów jako całości, zapewniając pewien stopień wglądu w potencjalne przyczyny uczucia szarpnięcia podczas przyspieszania. Analizując poniższy przewodnik, powinieneś znaleźć się lepiej przygotowany do radzenia sobie z takimi problemami, jakie pojawią się w przyszłości.
Czytaj dalej, aby dowiedzieć się więcej o różnych przyczynach szarpania pojazdu podczas przyspieszania.
Zobacz też – 5 powodów, dla których Twój samochód trzęsie się podczas przyspieszania
Powody, dla których Twój samochód szarpie, gdy przyspieszasz
W rzeczywistości istnieje wiele potencjalnych przyczyn uczucia szarpania lub szarpania podczas ruszania lub przyspieszania pojazdu przy niskich prędkościach. Zrozumienie każdego z tych potencjalnych powodów może okazać się cenne przy próbie rozwiązania danego problemu.
Poniżej znajduje się kilka najczęstszych powodów, dla których samochód szarpie podczas przyspieszania.
1. Uszkodzony układ paliwowy
Bez odpowiedniego dostarczania paliwa silnik może napotkać wiele niepokojących problemów. Jeden z najczęściej spotykanych problemów dotyczy awarii wtryskiwaczy paliwa lub ogólnego braku ciśnienia w szynie paliwowej.
Każdy z tych problemów może pozbawić silnik mocy, prowadząc w ten sposób do nieregularnego przyspieszenia. Podobnie umierająca pompa paliwowa może powodować podobne problemy.
2. Słaba dostawa iskry
Silnik musi również zapewniać odpowiednią dostawę iskry do każdego z cylindrów, aby działać z maksymalną wydajnością.
Zużyte / zanieczyszczone świece zapłonowe, uszkodzone przewody świec i uziemione cewki mogą pozbawić silnik umiejętności dostarczania iskry we właściwym czasie, powodując w ten sposób wahanie podczas przyspieszania.
Zobacz też – 5 powodów, dla których w gniazdach świec zapłonowych znajduje się olej
3. Ograniczenia dotyczące spalin
Inną prawdopodobną przyczyną drgań silnika pod obciążeniem jest ograniczenie związane z układem wydechowym. Ograniczenia te najczęściej występują w katalizatorze, który jest w pewnym stopniu podatny na ewentualną awarię w trakcie efektywnego okresu użytkowania pojazdu.
Gdy katalizator w pojeździe zatyka się lub ulega awarii, jego środek filtrujący ulega przemieszczeniu, ograniczając w ten sposób przepływ spalin jako całości.
4. Awarie związane z czujnikami
W wielu przypadkach wadliwe sprzężenie zwrotne z jednego lub kilku krytycznych czujników pojazdu może powodować wahania silnika pod obciążeniem. Jednym z najczęściej dotkniętych pod tym względem czujników jest czujnik MAF (masowy przepływ powietrza).
Jednak problemy związane z czujnikiem temperatury płynu chłodzącego silnika, czujnikiem MAP i czujnikiem położenia wału korbowego / wałka rozrządu mogą również powodować problemy tego typu.
5. Awaria systemu EGR
Nowoczesne silniki spalinowe napędzane benzyną są wyposażone w układy recyrkulacji spalin EGR (Exhaust Gas Recirculation). Systemy te umożliwiają recyrkulację pewnej części spalin do układu dolotowego silnika.
Jednakże, gdy zawór EGR silnika zacina się w pozycji otwartej, przez co dozuje te gazy w większej gęstości niż oczekiwano, może to negatywnie wpłynąć na osiągi silnika.
6. Wycieki próżniowe
Wprowadzenie niezmierzonego powietrza do przewodu dolotowego silnika jest znane jako wyciek podciśnienia. Ponieważ silnik nie dozuje wystarczającej ilości paliwa, aby zrekompensować to niezmierzone powietrze, często skutkuje to błędną pracą pod obciążeniem.
Jedynym sposobem na wyeliminowanie tego problemu jest znalezienie i naprawienie wszystkich istniejących wycieków próżni. Podczas gdy niektóre wycieki tego typu są spowodowane przegniłymi na sucho wężami, inne mogą wynikać z uszkodzonych uszczelek na różnych powierzchniach uszczelniających.
7. Ograniczenia spożycia
Silnik ma również ograniczone możliwości działania zgodnie z przeznaczeniem, gdy przepływ powietrza dolotowego jest ograniczony. To ograniczenie może wystąpić na kilka różnych sposobów, a brudny filtr powietrza lub przeciągająca się płyta przepustnicy należą do najczęstszych winowajców.
Brak czystego powietrza dolotowego często powoduje nieprzewidywalne i nierówne działanie silnika, co zwykle objawia się wahaniem pod obciążeniem. Upewnij się, iż wymieniasz filtr powietrza w zalecanych odstępach czasu, a w przypadku filtra powietrza, który można myć, czyść go zgodnie z instrukcjami.
8. Zmęczenie linki akceleratora
Chociaż większość nowszych pojazdów wykorzystuje teraz układ korpusu przepustnicy typu drive-by-wire, niektóre pojazdy na drogach przez cały czas mają podstawowe linki przepustnicy. Kable te z czasem mogą zacząć się zużywać i strzępić, powodując nadmierne wiązanie.
To z kolei może spowodować pogorszenie reakcji przepustnicy pojazdu. W większości przypadków tego typu konieczna jest ostatecznie wymiana linki gazu.
9. Problemy z PCM/TCM
Moduł sterujący układu napędowego pojazdu i moduł sterujący skrzyni biegów współpracują ze sobą, aby zapewnić płynne, bezwysiłkowe przyspieszenie w każdych warunkach i okolicznościach. Usterka w jednym z tych ważnych kontrolerów może łatwo ograniczyć zdolność pojazdu do przyspieszenia, tak jak w innym przypadku.
Należy jednak zachować ostrożność podczas diagnozowania takich problemów, aby zapobiec przypadkowej wymianie elementu, który w inny sposób działa.
Czy można bezpiecznie kontynuować jazdę?
Chociaż występowanie wyżej wymienionych problemów niekoniecznie powoduje, iż pojazd nie nadaje się do jazdy, warto podjąć natychmiastowe kroki, aby je naprawić w prawie każdym przypadku, podstawowa przyczyna zauważalnego szarpnięcia podczas przyspieszania będzie się pogarszać z czasem, jeżeli nie zostanie usunięta.
Warto to wziąć pod uwagę, ponieważ nikt nie chce utknąć na poboczu drogi.
Z biegiem czasu jest całkiem możliwe, iż wiele z wyżej wymienionych warunków ostatecznie spowoduje problemy podczas uruchamiania lub zapoczątkuje sporadyczne problemy z przeciągnięciem.
Dlatego wahanie lub szarpnięcie podczas przyspieszania może służyć jako ostrzeżenie przed potencjalnie gorszymi problemami, które mogą nadejść. Z tego powodu nie należy się wahać ani zwlekać z rozwiązywaniem tego rodzaju problemów.
W każdym przypadku główna przyczyna szarpania lub zacinania się pojazdu powinna zostać dokładnie zdiagnozowana i naprawiona przy pierwszej nadarzającej się okazji. Może to dość łatwo zapobiec pojawieniu się większych problemów w najbliższej przyszłości, z których wiele może być dość kosztownych.
Jeśli nie czujesz się pewnie z takimi problemami samodzielnie lub po prostu nie masz na to czasu, wskazane jest jak najszybsze umówienie się na wizytę w niezawodnym serwisie.
Właściciel Na Magazyn Auto Trendy
Steve jest byłym technikiem z certyfikatem ASE i posiada dyplom z technologii usług motoryzacyjnych z Weber State. Kiedy nie szuka nasadki 10 mm w swoim garażu, cieszy się dobrym grillem z rodziną i przyjaciółmi.
Najnowsze posty Steve’a Coopera (widzieć wszystko)