W wielu krajach panuje pewien patriotyzm motoryzacyjny. Niemcy najchętniej wybierają niemieckie auta, a Francuzi te od rodzimych producentów. Czy podobnie jest z Czechami? Jak sprzedają się tam nowe Skody? Okazuje się, iż nasi południowi sąsiedzi są wyjątkowymi patriotami, ale nie dotyczy to wyłącznie tylko ich najsłynniejszego brandu.
Czechy nie są dużym krajem, dlatego 5 miesięcy zajęło im, aby w 2025 r. przekroczyć próg 100 tys. rejestracji (100 431 szt. wg danych SDA CIA). Oznacza to, iż względem analogicznego okresu ubiegłego roku ten rynek urósł o skromne 3,7 proc. U naszych południowych sąsiadów średnio co miesiąc sprzedaje się zatem ok. 20 tys. samochodów. Tak też było w samym maju, gdy dokonano 19 519 rejestracji.
Czy czeska marka dobrze sprzedaje się w Czechach?
Powyższe pytanie można by określić mianem retorycznego. W zasadzie zniknięcie większości zagranicznych marek samochodowych z czeskiego rynku byłoby mało odczuwalne. Skoda jest tam nie tylko zdecydowanym liderem, ale ma prawie 35 proc. (34,8 proc.) udziału. To wzrost o 4,9 proc. względem pierwszych 5 miesięcy 2024 r.
Najmocniej mówią o tym jednak liczby rejestracji, których Skoda ma po 5 miesiącach 34 981 szt. Drugi w rankingu Hyundai ma ich zaledwie 8 619 szt. Krajowe podium kompletuje Volkswagen z liczbą 6 976 rejestracji. W czołowej piątce są jeszcze Toyota (6 566 szt.) i Kia (4 861 szt.). Przepaść Skody nad rywalami jest zatem ogromna.
Które modele Skody najlepiej schodzą na ojczystym rynku?
Podobnie jak w Polsce, bestsellerem czeskiej marki jest tam Skoda Octavia. W 5 miesięcy przybyło ich tam 8 045 szt. Jednak jest to spadek aż o 20,8 proc. Zyskują za to SUV-y, które są na kolejnych lokatach. Konkretnie chodzi o modele Kamiq (4 793 szt.), Karoq (4 705 szt.) i Kodiaq (4 471 szt.) Na plusie jest też najtańsza w ofercie Fabia (4 350 szt.), wyprzedzająca Scalę (3 722 szt.).
Jeśli nie Skoda to co? W tym roku najpopularniejszą alternatywą jest Hyundai i30 (3 271 szt.). Jednak popularność tego modelu też można nazwać swoistym patriotyzmem, bowiem jest produkowany w czeskich Noszowicach. Kompakt koreańskiej marki wyprzedza Skodę Superb (2 798 szt.) i produkowaną na Słowacji Kię Ceed (2 677 szt.). Dziesiątkę kompletuje Hyundai Tucson (2 576 szt.), także z czeskiej fabryki. Dopiero jedenasta Toyota Corolla (1 928 szt.) jest samochodem nieprodukowanym na terenie dawnej Czechosłowacji.