Tiguan jest zbyt nudny? To może Terramar? Cupra przygotowała propozycję dla osób szukających SUV-a z dynamicznym charakterem, którym zależy równocześnie na aucie z grupy VW, na dodatek – ze spalinowym napędem. Jak Terramar wypadł podczas pierwszych jazd i czy spełnia składane wyglądem obietnice?
- Nowy SUV Cupry to bliski krewny VW Tiguana
- W gamie wersje benzynowe oraz hybrydy plug-in
Budzi emocje i wyłamuje się z konwencji – taka właśnie jest Cupra. Ta niezależna hiszpańska marka w ciągu zaledwie sześciu lat swojego istnienia osiągnęła imponujący poziom rozwoju. Teraz, w swoim charakterystycznym, buntowniczym stylu, chce podbić rynek modnym SUV-em o długości 4,52 m.
https://magazynauto.pl/wiadomosci/buntownik-pokonuje-weterana-czyli-jak-cupra-radzi-sobie-na-tle-seata,aid,3744Rodzinne (nie)podobieństwa
Bazujący na platformie MQB evo Grupy VW, Terramar jest spokrewniony z takimi modelami jak VW Tiguan i Audi Q3. Zjeżdża z tej samej linii produkcyjnej, co ten ostatni, w fabryce Audi na Węgrzech, a paleta silnikowa jest zbliżona do VW Tiguana.
Klienci Cupry mogą wybierać spośród pięciu rodzajów napędu. Podstawowy model to Terramar 1.5 eTSI o mocy 150 KM, którego czterocylindrowy silnik z turbo wspomaga zasilany 48-woltową instalacją układ hybrydowy. Obie czterocylindrowe jednostki 2.0 TSI połączono z napędem na wszystkie koła, generowana przez nie moc wynosi 204 KM (dostępna w późniejszym terminie) lub 265 KM.
benz., turbo | benz., turbo | benz., turbo + el. |
150 KM/5000 | 265 KM/5300 | 272 KM |
250 Nm/1500 | 400 Nm/1650 | 400 Nm |
przedni; aut./7-b. | 4x4; aut./7-b. | przedni; aut./6-b. |
1638 kg | 1750 kg | 1904 kg |
205 km/h | 243 km/h | 215 km/h |
9,3 s | 5,9 s | 7,3 s |
6,1-6,6 l/100 km | 8,4-8,8 l/100 km | 5,7-6,1 l/100 km* |
177 500 zł | 234 792 zł | 245 800 zł |
Cupra oferuje również dwie hybrydy typu plug-in o mocy 204 KM i 272 KM. Obie korzystają z silnika benzynowego 1.5 i jednostki elektrycznej zasilanej przez akumulator o pojemności 19,7 kWh. Zasięg elektryczny wynosi ok. 100 km. Podczas gdy w wersjach benzynowych zastosowano siedmiostopniową dwusprzęgłową skrzynię biegów, hybrydy plug-in wykorzystują sześciobiegową dwusprzęgłową przekładnię, z którą zintegrowano silnik elektryczny.
Twardy zawodnik
Na pierwszą jazdę testową wybraliśmy Terramara 2.0 TSI 4Drive 265 KM. Niezależnie od wersji silnikowej Terramar zawsze jest seryjnie wyposażony w progresywny układ kierowniczy i sportowe zawieszenie. jeżeli komuś bardziej zależy na komforcie, może zamówić adaptacyjne zawieszenie (DCC), które pozwala regulować twardość amortyzatorów w 15-stopniowym zakresie. Amortyzatory mają oddzielne zawory odbicia i ugięcia.
Pomimo układu DCC w trybie komfortowym wciąż wyczuwalne są nierówności nawierzchni, a napęd z sekundową zwłoką odpowiada na ruchy prawej stopy. W trybach Performance i Cupra samochód zachowuje się znacznie dynamiczniej i reaguje bardziej bezpośrednio – skrzynia automatycznie przełącza się w ustawienie Sport, co pozwala utrzymywać wyższe obroty. Terramar staje się też wówczas głośniejszy, a jego zawieszenie – twardsze.
Te dwa tryby mogłyby się jednak wyraźniej różnić. W trybie Cupra lepiej zdefiniowane środkowe ustawienie kierownicy i mniejsze kąty skrętu przełożyłyby się na jeszcze większą przyjemność z pokonywania krętych odcinków. Widać natomiast wyraźnie, ile pracy włożono w dostrojenie zawieszenia i rozkład masy tego modelu, aby nadać mu unikalną charakterystykę i wyróżnić na tle „kuzynów” z VW.
https://magazynauto.pl/testy/testujemy-nowego-volkswagena-tiguana-z-mocnym-dieslem-i-4x4-za-takimi-konfiguracjami-bedziemy-szczegolnie-tesknic,aid,4546Sportowa także z wyglądu
Cuprę wyróżnia jednak przede wszystkim sportowy wygląd. Przód definiuje długa maska, kształtem przypominająca nos rekina, i duży grill. Z tyłu wzrok przyciąga masywny dyfuzor z atrapami końcówek wydechu.
W środku seryjnie zamontowano sportowe fotele kubełkowe i – typowe dla marki – miedziane akcenty. W inspirowanym kadłubem statku kokpicie deskę rozdzielczą i konsolę środkową wykończono plastikiem, na którym pojawia się motyw przypominający rybie łuski.
1765
Cupra Terramar: naszym zdaniem
Udane zestrojenie i sportowy charakter sprawiają, iż Cupra Terramar wyróżnia się na tle blisko spokrewnionego rodzeństwa z koncernu, stając się bardziej ekscytującą alternatywą dla stonowanego Volkswagena Tiguana i stawiającej na rodzinny charakter Skody Kodiaq.
Ocena 5/5
Niekwestionowany sukces Formentora pokazuje, iż droga obrana przez Cuprę jest słuszna. Terramar ma pełen zestaw argumentów, żeby trafić do odbiorców, także tych, którzy potrzebują większego auta.
Wojtek Jurko, tygodnik „Motor”