M 1000 RR, S 1000 RR, M 1000 R i S 1000 R – cztery modele napędzane rzędowymi czwórkami BMW ujrzały światło dzienne. Pierwsze wrażenia – spójniejszy design, bogatsze wyposażenie i… znacznie większe winglety. Można na nich bez problemu suszyć ręczniki.
BMW Motorrad wprowadza cztery zmodernizowane motocykle na rok 2025: M 1000 RR, S 1000 RR, M 1000 R i S 1000 R. Każdy z modeli zyskał garść modyfikacji, które mają poprawić ich osiągi na torze i ulicy, a jednocześnie zachować charakterystyczny styl BMW. Wprowadzone zmiany obejmują silniki, aerodynamikę i elektronikę.
Wspólne zmiany
Każdy z czterech motocykli BMW otrzymał M Quick-Action Throttle, czyli specjalną przepustnicę o kącie obrotu zmniejszonym z 72° do 58°. Dzięki temu rozwiązaniu kierowcy mogą łatwiej kontrolować przepustnicę, co pozwala na precyzyjniejsze manewry, zwłaszcza podczas przyspieszania, bez konieczności zmiany pozycji dłoni. Dodatkowo, modele M 1000 RR, S 1000 RR i M 1000 R zostały wyposażone w zmodyfikowane winglety, które zwiększają docisk, zapewniając lepszą stabilność przy wysokich prędkościach.
BMW M 1000 RR 2025
Nowy BMW M 1000 RR przeszedł istotne zmiany, które poprawiają jego osiągi, zwłaszcza na torze.
- Silnik. Rzędowy, w czterocylindrowym silniku o mocy 205 KM zmieniono konstrukcję zaworów, zwiększono stopień sprężania (z 13,4:1 do 14,5:1), a także przeprojektowano układy dolotowe i wydechowe oraz kształt komory spalania.
- Aerodynamika. Ulepszone winglety z włókna węglowego generują przy 300 km/h docisk większy o 32%. Przednia szyba i owiewka zostały zaprojektowane na nowo, co poprawia aerodynamikę motocykla.
- Rama Flex Frame. BMW wprowadziło modyfikacje w sztywności obszaru główki ramy, co ma na celu poprawę stabilności motocykla.
- Elektronika. Nowością jest funkcja Slide Control w standardowym Dynamic Traction Control (DTC), która umożliwia kontrolowane poślizgi tylnego koła. Funkcja ta współpracuje z Brake Slide Control, co pozwala na kontrolowane drifty hamujące w zakrętach.
BMW M 1000 RR – dane techniczne
- Moc: 218 KM / 215 KM / 160 kW przy 14 500 obr./min
- Moment obrotowy: 113 Nm przy 11 000 obr./min
- Prędkość maksymalna: 314 km/h
- Pojemność skokowa: 999 cm3
- Współczynnik kompresji: 14,5:1
- Silnik: czterocylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą, z DOHC i zmiennym sterowaniem wałkiem rozrządu zaworów dolotowych (BMW ShiftCam)
- Zawory na cylinder: 4, tytan
- Średnica przepustnicy: 52 mm
- Układ wydechowy: tytan, zoptymalizowane prowadzenie rur w przednim tłumiku
- Rama: aluminiowa kompozytowa rama mostu, wspierająca silnik
- Zawieszenie przednie: widelec teleskopowy typu upside-down, 45 mm, regulowane napięcie wstępne sprężyny, odbicie i kompresja
- Zawieszenie tylne: aluminiowy dwuramienny wahacz, centralny amortyzator, regulowane napięcie wstępne sprężyny, stopień odbicia i kompresji
- Skok zawieszenia (przód/tył): 120 mm / 118 mm
- Rozstaw osi: 1458 mm
- Kąt główki ramy: 66°
- Hamulce przednie: Podwójny hamulec tarczowy M Ø 320 mm, promieniowe czterotłoczkowe stałe zaciski
- Hamulce tylne: hamulec jednotarczowy Ø 220 mm, zacisk stały dwutłoczkowy
- Koła: koła karbonowe M
- Opony przód/tył: 120/70 ZR17 / 200/55 ZR17
- Masa (gotowy do jazdy z pełnym zbiornikiem paliwa): 194 kg
- Pojemność zbiornika: 16,5 l
- Elektronika: Dynamiczna kontrola trakcji (DTC) z kontrolą poślizgu, asystent poślizgu hamulców, ABS Pro, sześć trybów jazdy, w tym „Race Pro”, nowy uchwyt przepustnicy M o krótkim skoku (kąt obrotu 58°)
- Aerodynamika: Winglety z włókna węglowego, docisk przy 300 km/h: 30 kg
M 1000 RR na 2025 rok będzie dostępny w kolorach Light White oraz Black Storm (pakiet M Competition).
BMW S 1000 RR 2025
Model BMW S 1000 RR na rok 2025 wzbogacono o zmiany aerodynamiczne i nowe systemy wspomagające kierowcę:
- Aerodynamika. Winglety w S 1000 RR zostały przeprojektowane, generując teraz docisk 23 kg przy 300 km/h, co stanowi znaczącą poprawę względem poprzednich 17 kg. Dodatkowo przedni błotnik zoptymalizowano pod kątem przepływu powietrza, co pomaga obniżyć temperaturę hamulców.
- Tryby jazdy. Tryby jazdy Pro, które były wcześniej opcjonalne, stały się standardowe. Tryby Race Pro umożliwiają precyzyjne ustawienie parametrów takich jak reakcja przepustnicy, moment hamowania silnikiem i poziom ABS.
- Dynamic Traction Control: Tryby DTC obejmują ustawienia od Rain do Race, z bardziej zaawansowaną kontrolą w trybach Race Pro.
BMW S 1000 RR – dane techniczne
- Moc: 210 KM / 207 KM / 154 kW przy 13750 obr./min
- Moment obrotowy: 113 Nm przy 11 000 obr./min
- Prędkość maksymalna: ponad 300 km/h
- Pojemność skokowa: 999 cm3
- Współczynnik kompresji: 13,3:1
- Silnik: czterocylindrowy, rzędowy, chłodzony wodą, z DOHC i zmiennym sterowaniem wałkiem rozrządu zaworów dolotowych (BMW ShiftCam)
- Zawory na cylinder: 4, tytan
- Średnica przepustnicy: 48 mm
- Układ wydechowy: zgodny z normą Euro 5+
- Rama: Aluminiowa kompozytowa rama mostu, wspierająca silnik
- Zawieszenie przednie: Widelec teleskopowy typu upside-down, 45 mm, regulowane napięcie wstępne sprężyny, odbicie i kompresja
- Zawieszenie tylne: aluminiowy dwuramienny wahacz, centralny amortyzator, regulowane napięcie wstępne sprężyny, stopień odbicia i kompresji
- Skok zawieszenia (przód/tył): 120 mm / 117 mm
- Rozstaw osi: 1456 mm
- Kąt główki ramy: 66,2°
- Hamulce przednie: podwójny hamulec tarczowy Ø 320 mm, promieniowe czterotłoczkowe stałe zaciski
- Hamulce tylne: hamulec jednotarczowy Ø 220 mm, zacisk pływający jednotłoczkowy
- Koła: Odlane koła aluminiowe, opcjonalnie koła karbonowe M
- Opony przód/tył: 120/70 ZR17 / 190/55 ZR17
- Masa (gotowy do jazdy z pełnym zbiornikiem paliwa): 198 kg , z pakietem M: 193,5 kg
- Pojemność zbiornika: 16,5 l
- Elektronika: Dynamiczna kontrola trakcji (DTC) z czterema trybami jazdy (Deszcz, Droga, Dynamiczny, Wyścig), ABS Pro, Dynamiczny asystent hamowania (DBC), Hill Start Control Pro
- Aerodynamika: Nowe winglety, docisk przy 300 km/h: 23,1 kg, zintegrowane kanały hamulcowe do chłodzenia
Dostępne kolory dla modelu S 1000 RR 2025 to Black Storm Metallic, Bluestone Metallic oraz Light White (pakiet M).
BMW M 1000 R 2025
BMW M 1000 R otrzymał najmniejsze zmiany spośród czterech modeli, jednak wciąż posiada kilka istotnych aktualizacji:
- Dynamic Traction Control. Nowy układ pochodzi bezpośrednio z modeli RR, zapewniając lepszą kontrolę trakcji.
- Winglety. Dodano winglety M, które wpływają na lepszą stabilność przy wyższych prędkościach.
- Oświetlenie. W modelu M 1000 R wprowadzono nowy reflektor LED z podwójnym przepływem.
BMW M 1000 R – dane techniczne
- Silnik
- Pojemność skokowa: 999 cmł
- Średnica/skok: 80/49,7 mm
- Kompresja/paliwo: 13,3:1, benzyna bezołowiowa Super(plus), liczba oktanowa 95-98 RON
- Sterowanie zaworami: DOHC (podwójny wałek rozrządu w głowicy), uruchamianie zaworów dzięki pojedynczych wahaczy
- Zawory na cylinder: 4
- Średnica przepustnicy: 48 mm
- Oczyszczanie gazów spalinowych: kontrolowany katalizator trójdrożny
- Moc: 154 kW / 210 KM / 207 KM przy 13 750 obr./min
- Moment obrotowy: 113 Nm przy 11 000 obr./min
- Przenoszenie mocy
- Sprzęgło: Samowzmacniające, wielopłytkowe sprzęgło w kąpieli olejowej antyhoppingowe, sterowane mechanicznie
- Skrzynia biegów: Sześciobiegowa skrzynia biegów kłowa
- Tłumaczenie pierwotne: 1.652
- Przełożenie wtórne: 2,765
- Podwozie
- Konstrukcja ramy: aluminiowa kompozytowa rama mostu, silnik jako element nośny
- Przednie zawieszenie: widelec teleskopowy Upside-Down, średnica goleni 45 mm, dynamiczna kontrola tłumienia DDC (regulowana elektronicznie)
- Skok przód/tył: 120mm/117mm
- Rozstaw osi: 1455 mm
- Wyprzedzenie: 97,6 mm
- Kąt główki ramy: 65,8°
- Hamulce
- Przód: podwójny hamulec tarczowy M, Ø 320 mm, promieniowe czterotłoczkowe stałe zaciski
- Tył: Hamulec jednotarczowy M, Ø 220 mm, pływający zacisk jednotłoczkowy
- ABS: BMW Motorrad ABS Pro (częściowo zintegrowany)
- Koła i opony
- Standardowe koła: kute felgi aluminiowe (karbonowe koła M z pakietem M Competition)
- Opony przód/tył: 120/70 ZR17 / 200/55 ZR17
- Wymiary i wagi
- Długość całkowita: 2085 mm
- Szerokość całkowita z lusterkami: 996 mm
- Wysokość siedziska: 830 mm
- Masa własna: 199 kg
- Dopuszczalna masa całkowita: 407 kg
- Pojemność zbiornika: 16,5 litra
- Dane jazdy
- Zużycie (WMTC): 6,4 l/100 km
- Emisja CO₂: 149 g/km
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,2 sekundy
- Prędkość maksymalna: 280 km/h
BMW M 1000 R będzie oferowane w kolorach Light White, White Aluminium Metallic Matte oraz Black Storm Metallic (pakiet M Competition).
BMW S 1000 R 2025
W 2025 roku model BMW S 1000 R doczekał się zwiększenia mocy oraz dodatkowych funkcji elektronicznych:
- Silnik: Czterocylindrowy silnik o mocy zwiększonej o 5 KM (do 170 KM) oraz zmodyfikowanej geometrii kanałów dolotowych. Skrócony współczynnik przełożenia (17/46 zębów) poprawia przyspieszenie motocykla.
- Quickshifter. Umożliwia płynną zmianę biegów przy zamkniętej lub otwartej przepustnicy, co usprawnia dynamikę jazdy.
- Bezpieczeństwo. Nowy system Drag Torque Control przeciwdziała poślizgom tylnego koła w wyniku gwałtownego zamknięcia przepustnicy lub redukcji biegów.
- Funkcje dodatkowe. W S 1000 R znajdziemy gniazdo USB-C pod siedzeniem oraz funkcję inteligentnego połączenia alarmowego, które automatycznie kontaktuje się z centrum obsługi BMW w razie wypadku.
BMW S 1000 R – dane techniczne
- Silnik
- Pojemność skokowa: 999 cmł
- Średnica otworu/skok: 80/49,7 mm
- Kompresja/paliwo: 12,5:1, benzyna bezołowiowa Super(plus), liczba oktanowa 95-98 RON
- Sterowanie zaworami: DOHC (podwójny wałek rozrządu w głowicy), uruchamianie zaworów dzięki pojedynczych wahaczy
- Zawory na cylinder: 4
- Średnica przepustnicy: 48 mm
- Oczyszczanie gazów spalinowych: kontrolowany katalizator trójdrożny
- Moc: 125 kW / 170 KM / 168 KM przy 11 000 obr./min
- Moment obrotowy: 114 Nm przy 9250 obr./min
- Przenoszenie mocy
- Sprzęgło: Samowzmacniające, wielopłytkowe sprzęgło w kąpieli olejowej z antyhoppingiem, sterowane mechanicznie
- Skrzynia biegów: Sześciobiegowa skrzynia biegów kłowa
- Tłumaczenie pierwotne: 1.652
- Przełożenie przekładni wtórnej: 2,706
- Podwozie samolotu
- Konstrukcja ramy: aluminiowa kompozytowa rama mostu, silnik jako element nośny
- Zawieszenie przednie: widelec teleskopowy typu upside-down, średnica goleni 45 mm
- Skok przód/tył: 120mm/117mm
- Rozstaw osi: 1447 mm
- Wyprzedzenie: 97,6 mm
- Kąt główki ramy: 65,8°
- Hamulce
- Przód: podwójny hamulec tarczowy, Ø 320 mm, promieniowe czterotłoczkowe stałe zaciski
- Tył: hamulec jednotarczowy, Ø 220 mm, zacisk pływający jednotłoczkowy
- ABS: BMW Motorrad ABS Pro (częściowo zintegrowany)
- Koła i opony
- Koła standardowe: koła z odlewu aluminiowego
- Opony przód/tył: 120/70 ZR17 / 190/55 ZR17 (z kołami M 200/55 ZR17)
- Wymiary i wagi
- Długość całkowita: 2085 mm
- Szerokość całkowita bez lustra: 812 mm
- Wysokość siedziska: 810 mm
- Masa własna: 199 kg (ok. 439 funtów)
- Dopuszczalna masa całkowita: 407 kg
- Pojemność zbiornika: 16,5 litra
- Dane jazdy
- Zużycie (WMTC): 6,2 l/100 km
- Emisja CO₂: 144 g/km
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,2 sekundy
- Prędkość maksymalna: > 250 km/h
BMW S 1000 R na rok 2025 będzie dostępny w kolorach Black Storm Metallic, Bluefire z ramą Mugiallo Yellow oraz Light White (pakiet M).
Aktualizacje wprowadzone przez BMW Motorrad na rok 2025 dla modeli M 1000 RR, S 1000 RR, M 1000 R i S 1000 R pokazują zaangażowanie marki w dostarczanie motocykli dostosowanych zarówno do jazdy po torze, jak i po drogach publicznych. Zaawansowana aerodynamika, nowoczesne systemy elektroniczne oraz modyfikacje silnikowe zapewniają lepszą dynamikę i kontrolę nad motocyklem. Nowe funkcje sprawiają, iż modele te spełnią oczekiwania choćby najbardziej wymagających użytkowników, oferując nowoczesne technologie oraz niepowtarzalny styl BMW.
Ceny tych modeli pozostają jeszcze nieznane.