Częstochowscy inżynierowie opracowali jeden z najszybszych komputerów na świecie

5 godzin temu

– Poza wyzwaniami technologicznymi wpływ na rynek motoryzacyjny mają czynniki ekonomiczne i rynkowe.

– Wśród nich rosnące koszty, spadki wolumenów produkcji, a także niepewność spowodowana sytuacją geopolityczną oraz praktykami protekcjonistycznymi – mówi agencji Newseria Rafał Zatorski, dyr. Centrum Inżynieryjnego Elektroniki ZF w Polsce, obchodzącego właśnie 20. rocznicę rozpoczęcia działalności. – Niezbędne w produkcji niektórych komponentów samochodowych metale ziem rzadkich stają się coraz słabiej dostępne. To wszystko dość istotnie wpływa na rynki – dodaje.

Z rozwiązań opracowywanych przez polskich inżynierów korzystają producenci aut na całym świecie

W firmie Rafała Zatorskiego 870 inżynierów w Częstochowie opracowuje, buduje i testuje zaawansowane komponenty dla motoryzacji, szczególnie w obszarze elektroniki i systemów wspomagania kierowcy ADAS. Jednym z nich jest superszybki komputer dla funkcji zautomatyzowanej jazdy. Centrum Inżynieryjne Elektroniki to część Grupy ZF, która jest jednym z największych dostawców branży motoryzacyjnej na świecie. To oznacza, iż z rozwiązań opracowywanych przez polskich inżynierów korzystają producenci aut na całym świecie. Przed branżą stoi szereg wyzwań związanych m.in. z sytuacją geopolityczną i trendami, które definiują kierunek jej rozwoju.

Wśród wyzwań, które stoją przed branżą motoryzacyjną i inżynieryjną w związku z zachodzącymi zmianami na rynku, ekspert wymienia również dekarbonizację. W Unii Europejskiej zostało podjętych wiele decyzji dotyczących transformacji sektora motoryzacyjnego, z których najważniejszy jest zakaz sprzedaży aut z napędem spalinowym po 2035 r. Producenci samochodów już kilka lat temu nastawili się na przechodzenie na napędy elektryczne.

Korzystanie z samochodów elektrycznych nie jest dzisiaj aż tak bardzo opłacalne

– Ta transformacja nie odbywa się tak szybko, jak sobie założyliśmy, pomimo iż są dotacje, które wróciły zarówno w Niemczech, jak i w Polsce. To są samochody przez cały czas relatywnie drogie. Jak doskonale wiemy, podrożała też energia elektryczna, czyli korzystanie z samochodów elektrycznych nie jest dzisiaj aż tak bardzo opłacalne. Ponadto na pewno dużym wyzwaniem jest infrastruktura, tak iż ta transformacja będzie trwała dłużej – ocenia Rafał Zatorski. – ZF też kilka lat temu zainwestowało w elektromobilność. Poza bateriami, bo nie specjalizuje się w bateriach elektrycznych, dostarcza kompleksowo cały system napędów elektrycznych, czyli silniki elektryczne, inwertery, układy elektroniczne do sterowania i oprogramowanie.

Kolejny silny trend na rynku motoryzacyjnym to automatyzacja, nad którą poszczególne rynki i producenci z branży pracują na różnych poziomach zaawansowania. Podstawą tych prac są innowacje i nowoczesne systemy, bez których trudno wyobrazić sobie coraz bardziej zautomatyzowane pojazdy. Zapytany o najbardziej perspektywiczne technologie dla rynku i dla ZF ekspert wskazuje na systemy ADAS.

Centrum w Częstochowie zatrudnia w tej chwili około 870 pracowników

– To z angielskiego Advanced Driver Assistance System, czyli tłumacząc na polski, systemy, które wspierają kierowcę. W naszym centrum inżynieryjnym bardzo mocno rozwijamy te technologie, wykorzystując najpierw percepcję poprzez radary, kamery, lidary, czujniki ultrasoniczne, superszybkie komputery. Następnie w naszej jednostce robimy hardware do tych systemów, programujemy, tworzymy bardzo zaawansowane algorytmy. Potem testujemy je w laboratoriach i na torach testowych – mówi Zatorski.

Centrum w Częstochowie zatrudnia w tej chwili około 870 pracowników. Od 2005 r., kiedy to zespół liczył 45 inżynierów, zatrudnienie wzrosło prawie 20-krotnie. 20 lat temu centrum było częścią firmy TRW, a w 2015 roku przeszło w ręce Grupy ZF. Dział badawczo-rozwojowy ZF w Częstochowie w 2005 roku zaczynał od pasywnych systemów bezpieczeństwa – poduszek powietrznych, które wielokrotnie okazywały się jednym z kluczowych elementów dla bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów. Dziś zespół inżynierów zajmuje się projektowaniem, testowaniem i walidacją elektronicznych systemów bezpieczeństwa dla przemysłu samochodowego. Ściśle współpracuje z zespołami inżynierów m.in. w Niemczech, USA, Anglii, Francji, Chinach i Indiach.

Projektujemy systemy, a następnie one są produkowane również tutaj w Częstochowie

– Działamy jako jedna z jednostek globalnego obszaru R&D Grupy ZF. Projektujemy systemy, a następnie one są produkowane również tutaj w Częstochowie. To m.in. systemy ADAS, poduszki powietrzne, szybkie komputery. Potem to trafia do końcowego klienta, czyli producentów samochodów na całym świecie – mówi Rafał Zatorski.

Więcej: https://biznes.newseria.pl/news/polscy-inzynierowie,p1086953482
https://3.newseria.pl/video/1086953482_zf_czestochowa_badania_sz.mp4
Idź do oryginalnego materiału