Na kilka dni przed otwarciem S7 Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej (OMT) między Chwaszczynem i Żukowem przeprowadzone zostały wojewódzkie ćwiczenia służb ratowniczych. Działania na zamkniętym jeszcze fragmencie OMT zorganizowała GDDKiA we współpracy z Komendą Wojewódzką Państwowej Straży Pożarnej w Gdańsku.
Symulacja wypadku na drodze ekspresowej
Scenariusz ćwiczeń pod kryptonimem „OMT 2025” zakładał, iż na fragmencie Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej doszło do wypadku kilku samochodów osobowych, autobusu i motocykla. Na miejsce zdarzenia oddelegowane zostały siły i środki krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego.


Celem ćwiczeń było zapoznanie się z nowym odcinkiem S7 oraz kooperacja wszystkich służb w sytuacjach kryzysowych, które mogą wystąpić w trakcie eksploatacji nowej drogi ekspresowej. W trakcie ćwiczeń sprawdzono w praktyce procedury ewakuacji, pomocy medycznej oraz organizacji działań na trudnym terenie. Wszystko w warunkach możliwie najbardziej zbliżonych do rzeczywistego zdarzenia drogowego.
Coraz bliżej
W drugiej połowie czerwca kierowcy pojadą nowym fragmentem S7 od Chwaszczyna poprzez część węzła Żukowo, a następnie obwodnicą Żukowa do DK20 w Glinczu. W rejonie węzła Żukowo, na jednej z łącznic w kierunku Glincza, nastąpi zwężenie do jednego pasa na długości ok. 400 m. Dalej kierowcy będą mogli korzystać z dwóch jezdni obwodnicy Żukowa (po dwa pasy ruchu) aż do ronda w Glinczu. Połączenie obwodnicy Żukowa z DK7 w Lniskach planowane jest do końca tego roku.

Wraz z otwarciem pierwszego odcinka OMT zamknięty zostanie tymczasowy bajpas łączący tzw. Trasę Chwaszczyńską z DK20. Kierowcy będą korzystać z ul. Profesora Brunona Synaka i ul. Rdestowej, umożliwiających, poprzez węzeł Dąbrowa, wjazd na S6. Jednocześnie kierowcy będą mogli skorzystać z węzła Miszewo oraz węzła Koleczkowo na S6, z którego ulicami Partyzantów Koleczkowskich, Dębową, Gdańską i Oliwską dojadą do Chwaszczyna. W obrębie węzła Chwaszczyno ukończone będą brakujące łącznice, umożliwiające bezpośredni wjazd i zjazd z S6 na OMT. Roboty będą realizowane w ramach tymczasowej organizacji ruchu przez ok. trzy miesiące.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej
32-kilometrowa Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej połączy Południową Obwodnicę Gdańska i drogę ekspresową S6, tworząc zewnętrzną obwodnicę w stosunku do istniejącej już Obwodnicy Trójmiasta. Ponadto na przebudowanym węźle Gdańsk Południe można będzie zjechać w kierunku autostrady A1, co zapewni kierowcom skomunikowanie z centralną i południową częścią kraju.
Z kolei obwodnica Żukowa wyprowadzi ruch tranzytowy z tego miasta. Rozpocznie się w miejscowości Glincz od ronda na skrzyżowaniu z DK20, przetnie S7 na węźle Żukowo i włączy się poprzez rondo w Lniskach do obecnej DK7.