Cupra Born – debiutuje bliski krewniak Volkswagena ID.3

profiauto.pl 3 lat temu

Cupra Born to pierwszy w pełni elektryczny pojazd marki Cupra. Ma sporo wspólnych cech z Volkswagenem ID.3, ale wygląda od niego lepiej.

Wersja produkcyjna nie odbiega specjalnie od zaprezentowanego w 2020 roku konceptu

Z opadającą maską, kanciastymi reflektorami i dużą dolną kratkę z przodu oraz pasem świetlnym i dyfuzorem z tyły prezentuje się dość dynamicznie.

Swój wkład w taki wizerunek mają też felgi z miedzianymi akcentami. Mogą mieć choćby 20-cali.

Cupra Born powstała na platformie MEB Grupy Volkswagena, tej samej, na której zbudowano m.in. Volkswagena ID.3 i ID.4 oraz Audi Q4 e-tron. Dostępna jest wyłącznie z napędem na tylne koła – tak jak ID.3. Poza tym podobnie jak jego starszy brat Volkswagen ID.3, w przedniej osi zastosowano kolumny MacPhersona, a z tyłu – konstrukcję wielowahaczową.

Cupra Born – 4 warianty do wyboru

Bazowa wersja otrzyma niewielki akumulator 45 kWh, który pozwoli na pokonanie do 340 km na jednym ładowaniu. Osiągi w tej odmianie (150 KM i 310 Nm) trudno nazwać sportowymi – pierwsza setka pęka po 8,9 s.

Niewiele więcej emocji dostarczy wersja z baterią o pojemności 58 kWh i mocy 201 KM. Zasięg wynosi 420 km, a przyspieszenie do setki zajmuje 7,3 s.

Cupra Born z pakietem e-boost o mocy 228 KM oraz tym samym akumulatorem o pojemności 58 kWh wyróżnia się podobnym zasięgiem, ale urywa 0,7 s na przyspieszeniu od 0 do 100 km/h (6,6 s). To jak do tej pory najzrywniejsza Cupra Born, choć niewykluczone, iż na rynek we właściwym czasie trafi jeszcze ostrzejsza wersja. Prędkość wszystkich wersji ograniczono elektronicznie do 160 km/h.

Najbardziej wydajna Cupra Born ma akumulator o pojemności 77 kWh

Jej deklarowany przez producenta zasięg wynosi 540 km. Większa waga baterii wpływa nieco na osiągi – auto rozpędza się do setki w 7 s. Wybór tej wersji wiąże się jednak z dużą zaletą, jaką jest możliwość szybkiego ładowania z mocą 125 kW. To oznacza, iż napełnienie baterii do poziomu 80% zajmuje jedynie 35 minut, a już po 7 minutach można pokonać ok. 100 km.

Wnętrze pełne jest charakterystycznych dla marki miedzianych wstawek

W centralnym polu umieszczono 12-calowy wyświetlacz odpowiedzialny za multimedia. Kierowca ma do swojej dyspozycji kubełkowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami oraz wyświetlacz head-up z funkcją rozszerzonej rzeczywistości.

Cupra Born będzie dostępna z 4 różnymi trybami jazdy: Range, Comfort, Individual i oczywiście Cupra. Co więcej, specjalne ustawienie ESC Sport pozwoli na niewielki poślizg, dzięki czemu możliwy będzie drift.

Cupra Born – kiedy w sprzedaży?

Elektrycznego hot-hatcha Cupry zobaczymy w salonach prawdopodobnie z końcem 2021 roku. Auto będzie produkowane w fabryce Grupy Volkswagen w Zwickau w Niemczech, gdzie z taśmy zjeżdża już model ID.3.

Zdjęcia: motor1.com

Idź do oryginalnego materiału