W czerwcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 78 600 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, o 17,3 proc. więcej niż rok wcześniej. To 12 z kolei miesiąc wzrostu. Ponownie uwagę zwraca dynamicznie rosnący import z Ameryki Północnej.
Prognoza Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar na 2024 rok wynosi ok. 940-960 tys. sztuk. Zdecydowaną większość sprowadzonych w tym roku pojazdów – dokładnie 438 412 sztuk – stanowią samochody osobowe, których zarejestrowano o 24,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Import samochodów użytkowych – 42 870 sztuk – jest o 29,2 proc. większy niż przed rokiem.
Wiek aut nie rośnie
Wiek importowanych aut ustabilizował się i po pierwszym półroczu wynosi 12,23 roku. Decydujący wpływ na taki wciąż jednak zaawansowany wiek mają samochody osobowe z silnikami benzynowymi (12,91 roku).
W rankingach popularności marek kilka się zmienia. Wśród samochodów osobowych pierwsze miejsce zajmuje Volkswagen, a w kategorii aut dostawczych – Renault. W przypadku modeli osobowych o pozycję lidera przez cały czas walczą trzy – Opel Astra, Volkswagen Golf i Audi A4, aczkolwiek reprezentant Opla systematycznie zwiększa przewagę. W segmencie pojazdów dostawczych najpopularniejszy jest niezmiennie Renault Master.
Ranking krajów
Oto ranking Top 20 krajów, z których w 2024 roku najczęściej importowane były samochody do Polski (w nawiasie wzrost rok do roku):
Niemcy – 249 556 szt. (23,5 proc.)
Francja – 50 448 szt. (7,0 proc.)
Belgia – 35 694 szt. (33,2 proc.)
Stany Zjednoczone – 32 467 szt. (65,1 proc.)
Holandia – 24 027 szt. (12,7 proc.)
Włochy – 15 553 szt. (43,9 proc.)
Dania – 12 964 szt. (33,2 proc.)
Szwecja – 12 876 szt. (11,1 proc.)
Austria – 11 505 szt. (20,9 proc.)
Szwajcaria – 11 095 szt. (17,8 proc.)
Kanada – 3 375 szt. (45,3 proc.)
Czechy – 3 019 szt. (44,6 proc.)
Norwegia – 2 976 szt. (2,5 proc.)
Wielka Brytania – 2 134 szt. (20,6 proc.)
Luksemburg – 1 911 szt. (38,3 proc.)
Finlandia – 1 767 szt. (11,4 proc.)
Hiszpania – 1 238 szt. (18,0 proc.)
Litwa – 981 szt. (38,6 proc.)
Japonia – 940 szt. (36,8 proc.)
Słowacja – 661 szt. (41,8 proc.).
Niezmiennie najważniejszym źródłem używanych pojazdów pozostają Niemcy z udziałem w imporcie na poziomie 52,2 proc. Najwyższy wskaźnik wzrostu w gronie Top 20 państw odnotowały Stany Zjednoczone (+65,1 proc.), które zajmują w tej chwili 4 miejsce w rankingu, wyprzedzając Holandię. Drugi największy wskaźnik wzrostu w Top 20 odnotowała Kanada (+45,3 proc.). Warto też zauważyć, iż – poza Francją i Norwegią – wskaźniki wzrostu importu aut ze wszystkich państw zaprezentowanego rankingu są dwucyfrowe, a w Top 10 import z każdego kolejnego kraju przekroczył barierę 10 tysięcy sztuk.