Coraz gorsze dane dotyczące sprzedaży aut w Europie. Wrzesień był kolejnym złym miesiącem. Ale nie wszyscy tracą

3 godzin temu

Wrzesień był drugim z rzędu miesiącem, w którym sprzedaż nowych samochodów osobowych w Europie była gorsza niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Na szczęście nie w Polsce. U nas – na tle pozostałych państw – sprzedaż rośnie niemal w rekordowym tempie. Spadki nie dotyczą także najpopularniejszego modelu w Europie – Dacia Sandero znalazła już ponad 200 tys. nabywców! Sprawdzamy też, jak po trzech kwartałach wypadają pozostałe modele oraz marki.

Sierpień przyniósł na europejskim rynku prawdziwe tąpnięcie sprzedaży – jej spadek wyniósł w krajach UE, EFTA i Wielkiej Brytanii aż 16,5% w stosunku do sierpnia 2023 r. Wrzesień na szczęście nie był tak tragiczny, ale rejestracje także były niższe niż we wrześniu 2023 r. Kupiono bowiem 1 118 083 auta i spadek rok do roku wyniósł 4,2% (zaś w samej Unii Europejskiej – 6,1%). Co ciekawe, po ostatnich kiepskich wynikach odbicie zanotowały samochody elektryczne – we wrześniu 2024 r. kupiono ich o 13,9% więcej niż we wrześniu 2023 r. Zyskały także hybrydy (+12,3%), a wszystkie pozostałe rodzaje napędu były „na minusie”.

Najnowsze dane stowarzyszenia ACEA za trzy kwartały bieżącego roku także nie przedstawiają się specjalnie optymistycznie. W 31 państwach zarejestrowano 9 779 605 aut osobowych. Nie zanotowano jeszcze spadku, a wzrost, ale wynosi on jedynie 1,0% (w samej Unii tylko +0,6%). W 14 krajach sprzedaż była mniejsza (w tym na największym rynku, niemieckim, o 1,0%) , zaś w 17 – lepsza. Warto zaznaczyć, iż w tej drugiej grupie znajduje się Polska, w której wzrost za trzy kwartały wynosi aż 13,8%. To drugi wynik po Bułgarii (+18,4%).

https://magazynauto.pl/wiadomosci/szef-bmw-domaga-sie-zniesienia-zakazu-sprzedazy-aut-spalinowych-akio-toyoda-snuje-czarne-wizje,aid,4610

Volkswagen pozostaje najpopularniejszą marką aut, ale popyt na jego auta zmalał w okresie I-IX 2024 o 0,8%. 21 z 35 uwzględnianych w raporcie ACEA marek uzyskało wynik trzech kwartałów lepszy niż od stycznia do września 2023 r. Rekordowo wysoki wzrost jest udziałem Mitsubishi: +58,1%, ale powody do szczególnego zadowolenia mogą mieć także przedstawiciele Volvo (+37%), Hondy (+35%), Lexusa (+25,7%) czy drugiej najpopularniejszej marki w Europie, czyli Toyoty (+11,4%).

https://magazynauto.pl/porady/problemy-volkswagena-sytuacja-koncernu-wciaz-sie-pogarsza-a-czasu-na-zmiany-nie-ma-wiele,aid,4617

Spośród 14 marek, na których auta popyt się zmniejszył, na niechlubnym pierwszym miejscu znajduje się Smart (-43%). Tracą jednak także duże marki, jak Ford (-17,9%), Fiat (-13,4%), Tesla (-8,7%) czy Audi (-8,5%).

Wśród modeli prowadzenie w doskonałym stylu utrzymuje Dacia Sandero, na którą od początku roku znalazło się już ponad 200 tys. chętnych. Zanotowała przy tym także imponujący wzrost sprzedaży (trzy kwartały, rok do roku – aż o 16,4%). Na drugim miejscu uplasował się dostojny jubilat Golf ( w tym roku stuknęło mu 50 lat), który zdaje się nic sobie nie robić z ogólnych problemów trapiących Volkswagena. Wzrost zainteresowania tym modelem był jeszcze większy – bo aż o blisko 20%. Ostatnie miejsce na podium – z nie tak dużą do niemieckiego kompaktu stratą – zajmuje Renault Clio.

O ile w samym wrześniu elektryki zaliczyły wzrost popytu, to po dziewięciu miesiącach br. ich sprzedaż jest przez cały czas niższa niż przed rokiem. W całej Europie kupiono ich 1 433 225 szt. – mniej o 2,6% niż w okresie I-IX 2023 r (w samej Unii Europejskiej spadek wyniósł zaś aż 6,1%).

Top 10: największe rynki w Europie po trzech kwartałach 2024 r. (dane: ACEA)

Pozycja Państwo Rejestracje I-IX 2024 r. (szt.) Różnica do I-IX 2023 r. (proc.) 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Niemcy 2 116 074 -1,0
Wielka Brytania 1 514 094 +4,3
Francja 1 265 902 -1,8
Włochy 1 202 447 +2,1
Hiszpania 744 698 +4,7
Polska 398 631 +13,8
Belgia 356 568 -4,9
Holandia 279 883 -2,4
Szwecja 193 391 -7,9
Austria 191 023 +4,4

Top 10: najpopularniejsze marki samochodów osobowych w Europie po trzech kwartałach 2024 r. (dane: ACEA)

Pozycja Marka Rejestracje I-IX 2024 r. (szt.) Różnica do I-IX 2023 r. (proc.) 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Volkswagen 1 022 922 -0,8
Toyota 693 567 +11,4
BMW 574 919 +9,5
Skoda 561 009 +10,4
Renault 508 025 +0,8
Audi 505 364 -8,5
Mercedes 497 888 +0,4
Peugeot 485 037 -3,4
Dacia 427 032 +2,0
Kia 413 327 -7,7

Top 10: najpopularniejsze nowe modele samochodów osobowych w Europie po trzech kwartałach 2024 r. (dane: Dataforce za Automotive News Europe)

1. Dacia Sandero

fot. archiwum/Motor

2. Volkswagen Golf

FOT. ARCHIWUM/MOTOR

3. Renault Clio

FOT. ARCHIWUM/MOTOR
Pozycja Marka/model Rejestracje I-IX 2024 r. (szt.) Różnica do I-IX 2023 r. (proc.) 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Dacia Sandero 203 474 +16,4
Volkswagen Golf 165 370 +19,8
Renault Clio 162 021 +7,6
Volkswagen T-Roc 156 803 -4,2
Tesla Model Y 155 428 -22,7
Peugeot 208 146 511 -7,0
Toyota Yaris Cross 146 448 +10,1
Skoda Octavia 140 578 +14,4
Volkswagen Tiguan 139 991 +4,8
Toyota Yaris 133 668 +9,2
Najpopularniejszym samochodem elektrycznym w Europie pozostaje Tesla Model Y, ale jej sprzedaż jest niższa niż przed rokiem o 22,7%. Na kolejnych miejscach wśród elektryków znajdują się Tesla Model 3 i Volvo EX30. fot. Tesla
Idź do oryginalnego materiału