TWI (tread wear indicator) to prosty wskaźnik zużycia opony, za pomocą którego od razu możesz zorientować się w jakiej kondycji są gumy, na których jeździsz. jeżeli wskaźnik zrówna się z bieżnikiem, oponę trzeba wymienić – inaczej, oprócz możliwego poślizgu, ryzykujesz zatrzymanie dowodu rejestracyjnego.
Zgodnie z polskim prawem, minimalna głębokość bieżnika opony wynosi 1,6 mm. To bardzo niska wartość – dla porównania w Niemczech za zużytą uważa się oponę, której bieżnik ma głębokość 2 mm. Policja, rzadko bo rzadko, ale sprawdza kondycję ogumienia, szczególnie jeżeli zauważy, iż opony są mocno wysłużone.
Funkcjonariusze dysponują specjalnymi miernikami, którymi posługują się podczas kontroli. jeżeli zostanie stwierdzone, iż bieżnik w jakimkolwiek miejscu ma głębokość mniejszą niż wymagane 1,6 mm, policjant zatrzyma elektronicznie dowód rejestracyjny, a kierowca będzie miał obowiązek wymiany opon.
Jednak nie tylko głębokość bieżnika decyduje o tym, czy dowód rejestracyjny może zostać zatrzymany podczas kontroli. Wpływ na to ma także TWI, czyli wskaźnik zużycia opony. To coś w rodzaju „mostka” między lamelami opony, umieszczonego na odpowiedniej głębokości. jeżeli ów „mostek” zrówna się z powierzchnią bieżnika, oponę należy wymienić.
Jeśli policjant zauważy, iż w jakimkolwiek miejscu na oponie wskaźnik zrównał się z bieżnikiem, może zatrzymać dowód rejestracyjny, choćby jeżeli głębokość bieżnika będzie większa niż przepisowe 1,6 mm. Bardzo ważna uwaga dotycząca szczególnie nas, motocyklistów – choćby jedno miejsce, w którym wskaźnik zrównał się z powierzchnią opony, dyskwalifikuje ją jako zużytą. jeżeli zatem na brzegach bieżnik wydaje się głęboki i do znacznika pozostało sporo gumy, opona i tak będzie zakwalifikowana do wymiany.

Ten fakt bardzo często wywołuje nieporozumienia podczas kontroli drogowych. Motocykliści nie zgadzają się z opinią policjanta o zużyciu opony, argumentując to faktem, iż jej brzegi mają jeszcze wystarczającą głębokość bieżnika. Niestety – wystarczy by jeden znacznik zrównał się z bieżnikiem, by opona została uznana za zużytą.
Warto pamiętać, iż zgodnie z nowym taryfikatorem mandatów, policjant może za niewłaściwy stan techniczny wystawić mandat do 3000 zł. Będzie to wykroczenie przeciwko innym przepisom zgodne z art. 97 k.w.