Co sprawdzić przed zakupem auta, które długo stało? Sporo rzeczy zużywa się choćby wtedy, gdy samochód nie jeździ. Zobacz, na co zwrócić uwagę

2 dni temu

Część aut przed wystawieniem na sprzedaż długo stoi w bezruchu. Co i jak sprawdzić, by uniknąć problemów? Elementów do kontroli jest wiele – warto wychwycić jak najwięcej potencjalnych zagrożeń. Ich eliminacja po zakupie oznacza dodatkowe koszty, a to jest argument do wytargowania lepszej ceny.

Nie wszystkie pojazdy są intensywnie eksploatowane do momentu wystawienia na sprzedaż. I wcale nie musi to wynikać z faktu, iż są uszkodzone. Ich dotychczasowy właściciel może mieć do dyspozycji inny samochód, mógł wrócić do kraju po dłuższym wyjeździe albo przesiąść się na rower, hulajnogę czy motocykl, co w realiach największych polskich miast ma coraz więcej uzasadnienia – zarówno od strony ekonomii, jak i czasów przejazdów.

https://magazynauto.pl/porady/auto-po-dlugim-postoju,aid,158

Zakup nieużywanego od dłuższego czasu pojazdu, nazywanego nieraz „wrostem”, może okazać się zarówno okazją, jak i źródłem problemów. Dużo zależy nie tylko od uczciwości sprzedającego w zakresie opisu pojazdu, ale również od wnikliwości przedzakupowej kontroli.

https://magazynauto.pl/porady/sprawdzanie-auta-przed-zakupem-jakie-wady-dyskwalifikuja-a-ktore-mozna-zaakceptowac,aid,1840

Istotna jest ważność badania technicznego i OC. o ile z jakiegoś powodu auto zarejestrowane w Polsce nie jest ubezpieczone, polisę trzeba wykupić w dniu zakupu. Z kolei brak przeglądu sprawia, iż do stacji kontroli powinniśmy zawieźć pojazd na lawecie lub udać się do wydziału komunikacje po czerwone, tymczasowe tablice rejestracyjne.

https://magazynauto.pl/porady/usterki-ktore-odczujesz-dopiero-po-wyjechaniu-z-miasta,aid,1001

Przegląd i ubezpieczenie OC

Jeżeli w ofercie sprzedaży nie wskazano wyraźnie, czy samochód ma aktualne badanie techniczne oraz polisę OC, warto ustalić to ze sprzedającym. Oba braki narażają nabywcę na poważne kary. Od 1 lipca 2024 r. maksymalna kara za brak OC dla właścicieli samochodów osobowych to już 8600 zł. Za brak aktualnego badania technicznego można zapłacić mandat w wysokości od 1500 do 5000 zł.

  • Mniejszym problemem jest nieopłacenie np. drugiej raty polisy OC. W takiej sytuacji auto jest wciąż ubezpieczone.

Ostatnia wymiana rozrządu

Pasek rozrządu należy wymieniać po określonym przebiegu, ale także czasie – zwykle co 5-10 lat. o ile właściciel nie może udokumentować ostatniej wymiany lub nie znajdziemy naklejek potwierdzających ten fakt, auto lepiej odholować do serwisu na wymianę napędu rozrządu.

  • Zerwanie paska rozrządu prowadzi zwykle do poważnych uszkodzeń silnika – konieczny może być kapitalny remont lub wymiana jednostki napędowej, co w przypadku starszych aut bywa nieopłacalne.
https://magazynauto.pl/porady/dlaczego-rozrzad-sie-zrywa,aid,152

Kontrola poziomu oleju

W silniku stojącego auta olej będzie stary. Nie jest to specjalnie dużym problemem, o ile bez forsowania jednostki napędowej dojedziemy do warsztatu na jego wymianę. Dużo ważniejszy jest poziom oleju – nie może znajdować się poniżej minimalnego stanu.

  • Zwróćmy uwagę, czy po uruchomieniu silnika gaśnie kontrolka ciśnienia oleju – o ile nie, natychmiast przekręćmy kluczyk w stacyjce.
https://magazynauto.pl/porady/co-trzeba-regularnie-wymieniac-w-aucie-13-kluczowych-elementow-czesci-plyny-wyposazenie,aid,2841

Historia serwisów olejowych

W trakcie oględzin pojazdu warto zwrócić uwagę, czy pod maską nie znajdują się wykonane markerem napisy lub zawieszki potwierdzające historię serwisów olejowych, wymianę paska osprzętu itd.

  • Jeżeli olej był wymieniany około rok temu, a auto przejechało kilka tysięcy kilometrów, z kolejną wymianą można poczekać np. do dwóch lat czy 10 tys. km.
https://magazynauto.pl/porady/malo-oleju-duzo-problemow,aid,313

Kontrola płynu chłodzącego

Wieloletnie zaniedbania serwisowe czy wycieki mogą sprawić, iż w układzie chłodzenia brakuje płynu. o ile stan w zbiorniczku wyrównawczym znajduje się znacznie poniżej poziomu minimalnego, trzeba dolać płynu chłodzącego, a choćby wody destylowanej, o ile przed zimą planujemy wymianę płynu na świeży.

  • Warto zwrócić uwagę, czy w płynie nie znajdują się ślady oleju lub sadzy, które mogą świadczyć o uszkodzeniu uszczelki pod głowicą, turbosprężarki albo wymiennika ciepła w układzie chodzenia.
https://magazynauto.pl/porady/jak-sie-zachowac-gdy-silnik-zaczyna-sie-przegrzewac,aid,2134

Kontrola płynu w układzie wspomagania kierownicy

Kolejnym płynem do weryfikacji w przypadku długo stojącego samochodu jest ten w układzie wspomagania kierownicy – nie należy przejmować się jego kolorem czy zapachem. Niemal na pewno będzie przepracowany i kwalifikujący się do wymiany. o ile poziom jest zbyt niski, przed uruchomieniem silnika konieczna jest dolewka adekwatnego płynu – niedobory mogą uszkodzić pompę wspomagania.

  • Niski stan płynu świadczy też o nieszczelności układu, zapowiada więc też przyszłe wydatki

Kontrola płynu hamulcowego

Poziom płynu w układzie musi znajdować się przynajmniej w miejscu opisanym jako „Min”. Nim rozpoczniemy jazdę, koniecznie należy kilkakrotnie i mocno nacisnąć na hamulec – o ile będzie wpadał „w podłogę” lub opór będzie spadał, oznacza to zapowietrzenie lub inne problemy z układem. Z jazdy lepiej zrezygnować.

  • Bardzo niski poziom płynu w układzie nie musi świadczyć o wyciekach – wystąpi także w sytuacji, gdy klocki i tarcze hamulcowe są mocno zużyte. Tak czy inaczej niski poziom płynu hamulcowego zwiastuje wydatki.
https://magazynauto.pl/porady/jak-dobrac-plyny-eksploatacyjne-do-starszych-aut,aid,611

Kontrola opon i ciśnienia

Przed rozpoczęciem jazdy trzeba sprawdzić, czy ciśnienie powietrza w oponach jest adekwatne – tylko w takiej sytuacji można ocenić, czy auto adekwatnie się prowadzi lub nie ściąga. Gdy wiek opon znacząco przekracza 10 lat, są one spękane lub wysokość bieżnika zbliża się do 3 mm, warto negocjować cenę auta – po zakupie czeka nas wydatek na zakup nowego kompletu opon, co w tej chwili oznacza uszczuplenie stanu konta o od kilkuset do kilku tysięcy złotych.

  • Długotrwały brak powietrza w oponie mógł doprowadzić do trwałego uszkodzenia jej struktury wewnętrznej.
https://magazynauto.pl/porady/spadek-cisnienia-w-oponie-nie-zawsze-przez-dziure-9-mozliwych-miejsc-i-powodow,aid,2163

Kontrola hamulców

Pojawienie się rdzy na tarczach hamulcowych jest naturalnym zjawiskiem, które dotyczy choćby nowych pojazdów. Osad ustąpi po kilku zdecydowanych hamowaniach.

  • Jeżeli powierzchnia tarczy ma głębokie rysy lub jest nierówna czy spękana, nie obędzie się bez wymiany hamulców.

Zaciąganie hamulca manualnego

Jeżeli w stojącym od dłuższego czasu aucie hamulec ręczny nie był zaciągnięty, nie polecamy używania go, a choćby próby kontroli.

  • Osady i korozja w linkach i na innych elementach hamulca pomocniczego mogą znacząco ograniczać ich ruchomość lub sprawić, iż po zwolnieniu hamulca nie powrócą one do wyjściowego położenia, co unieruchomi pojazd.
https://magazynauto.pl/porady/jak-dbac-o-uklad-hamulcowy-10-kluczowych-punktow,aid,2777

Wizyta w myjni

Przez podjęciem ostatecznej decyzji zakupowej czy choćby negocjowaniem ceny warto udać się do myjni – usunięcie kurzu i brudu z lakieru ujawni jego faktyczny stan. Konieczne jest odczekanie, aż woda wyschnie – mokre nadwozie zawsze wygląda dużo lepiej, bo wilgoć maskuje drobne zarysowania.

  • Czas schnięcia auta warto wykorzystać na sprawdzenie, czy woda nie przeciekła do kabiny – zwykle odpowiadają za to okolice szyberdachu, bezramkowych szyb czy klosze tylnych lamp z wygniecionymi uszczelkami.
https://magazynauto.pl/porady/myjnie-samoobslugowe-jak-umyc-auto-szybko-dobrze-i-nie-wydluzac-kolejek,aid,2015

Oględziny podwozia

Zarysowania, wgniecenia czy choćby korozja na poszyciu nadwozia to nie problem, o ile zależy nam na zakupie taniego auta, które przejdzie badanie techniczne.

  • Koniecznie trzeba skontrolować stan elementów konstrukcyjnych, a więc podłużnic, progów, ram pomocniczych czy punktów mocowania elementów zawieszenia – rozległa korozja uniemożliwi zaliczenie przeglądu. Na kontrolę można udać się do dowolnej SKP, gdzie przy okazji da się niedrogo skontrolować także hamulce oraz amortyzatory.
https://magazynauto.pl/porady/korozja-tych-elementow-zagraza-bezpieczenstwu,aid,1709

Luz na kierownicy

Kto decyduje się na samodzielną kontrolę pojazdu, powinien zwrócić uwagę, czy w układzie kierowniczym nie występuje luz – wówczas niewielkie ruchy kierownicą nie powodują poruszania się kół lub skutkują uderzeniami. Siła wspomagania powinna być równomierna.

  • Usprawnienie układu kierowniczego może kosztować od kilkudziesięciu złotych do kilku tysięcy.
https://magazynauto.pl/porady/dlaczego-auto-sciaga-9-najczestszych-przyczyn-utrudnionej-jazdy-na-wprost,aid,2142

Kontrola wycieków

Jeżeli zespół napędowy oraz inne podzespoły samochodu uległy rozszczelnieniu, to dłuższy postój na pewno wykaże ten fakt – na podłożu będą znajdowały się plamy po wyciekach. Warto mieć na uwadze, iż pewność można mieć tylko w sytuacji, gdy podłoże nie było wcześniej zanieczyszczone przez inne pojazdy lub ślady płynu są świeże.

  • Uszczelnienie silnika może kosztować ponad 1000 zł, o ile olej sączy się z uszczelniacza wału, którego wymiana oznacza konieczność demontażu skrzyni biegów.
https://magazynauto.pl/porady/rozpoznaj-wyciek-po-plamie,aid,271

Sprawdzenie akumulatora

Na oględziny pojazdu warto zabrać ze sobą najtańszy choćby multimetr czy wkładaną w gniazdo zapalniczki ładowarkę USB z funkcją wyświetlania napięcia w instalacji pojazdu. o ile napięcie akumulatora spadło do niecałych 10,2 V, choćby ponowne uzupełnienie prądu z wykorzystaniem inteligentnej ładowarki raczej nie przywróci ogniwom pełnej sprawności.

  • Zakup nowego akumulatora, w zależności od pojemności oraz typu, to wydatek od kilkuset do przeszło 1000 zł. Warto mieć to na uwadze przy negocjacjach cenowych.
https://magazynauto.pl/porady/akumulator-przysparza-problemow-takze-latem-czy-to-najslabszy-punkt-samochodu,aid,2257

Zabranie boostera

Auto, które długo stało, a nie miało odpiętego lub regularnie ładowanego akumulatora, może nie mieć wystarczającej ilości prądu do uruchomienia silnika. Warto zabrać więc ze sobą booster, inny akumulator lub przewody rozruchowe.

  • Auto można też odpalić „na pych”, ale warto zrobić to rozrusznikiem – wówczas mamy pewność, iż jest to możliwe.
https://magazynauto.pl/porady/na-problemy-z-rozruchem-test-powerbanku-z-funkcja-awaryjnego-uruchamiania-auta-czy-to-dziala,aid,2739

Odczyt błędów

Zdecydowana większość oferowanych już na rynku wtórnym pojazdów ma na wyposażeniu gniazdo OBD – warto z niego skorzystać i odczytać zapisane w pamięci komputera kody błędów. Proces warto ponowić po jeździe próbnej. Elektroniczna diagnostyka może wykazać np. problemy z sondami lambda, świecami żarowymi czy układem EGR albo wypadanie zapłonu. Ewentualne naprawy wcale nie muszą okazać się tanie choćby w leciwych samochodach.

  • Najtańsze, uniwersalne skanery OBD (na zdjęciu powyżej) można kupić za kilkadziesiąt złotych. Jeszcze tańsze są wpinane w gniazdo OBD moduły, które wysyłają odczytane informacje do telefonów.
https://magazynauto.pl/porady/samodzielna-diagnostyka-komputerowa-auta-test-skanera-obd-w-przystepnej-cenie,aid,4205

Kontrola stanu nadwozia

Nawet o ile auto nie jest drogie, warto poświęcić chwilę na ocenę stanu nadwozia – duże zarysowania czy wgniecenia utrudnią odsprzedaż.

  • Warto zwrócić uwagę, czy na stojącym samochodzie nie znajdują się ptasie odchody. o ile nie zostały usunięte od dłuższego czasu, to niemal na pewno znajdują się pod nimi wżery czy zmatowienia lakieru.
https://magazynauto.pl/porady/co-i-jak-wplywa-na-wartosc-uzywanego-auta-zwroc-uwage-na-glowne-czynniki-zeby-nie-przeplacic-przy-zakupie,aid,2658
Idź do oryginalnego materiału