
Podczas Caravans Salon Poland 2025 zaprezentowano tyle sprzętu kempingowego i biwakowego, iż trzeba było aż ośmiu pawilonów, by to wszystko pomieścić. Dominowały tradycyjne kampery i przyczepy kempingowe, ale największe tłumy przyciągała strefa off-road. Pośród setek kamperów, przyczep i sprzętu biwakowego wybraliśmy najciekawsze i najbardziej oryginalne propozycje wystawców.
W strefie off-roadowej, poza uzbrojonymi w kosztujące majątek akcesoria samochodami, duże zainteresowanie budziły wszelkiej maści przyczepy. Od typowo kempingowych, w których wnętrzu można nie tylko spać, ale i gotować czy spędzać czas, poprzez przyczepy wyprawowe, służące głównie do spania, ale już samo biwakowanie odbywa się na zewnątrz, na niewielkich, ale sprytnych przyczepkach pod namiot lub namiotowych kończąc. Koncepcja przyczepy wyprawowej stała się tak popularna, iż choćby największy producent w Polsce, firma Niewiadów, opracował własną. Podobnych propozycji było jeszcze kilka. Pojawiło się też sporo przyczep transportowych do sprzętu typu motocykle czy quady.
Nie brakło klasycznych kampervanów, także off-roadowych, ale również przebudowanych w taki sposób, iż z tyłu przestrzeń zagospodarowano np. na motocykle lub rowery, a nad nią i w środkowej części pojazdu są już łóżko i aneks kuchenny. Nie są to pojazdy na dalekie wyprawy, ale dwie osoby mogą w nich nocować, za dnia uprawiać swoją ulubioną dyscyplinę sportu, a wieczorem spędzać czas wolny. Dzięki temu nie muszą ciągnąć sprzętu na lawecie, która ogranicza prędkość podróży, mobilność, a nierzadko generuje dodatkowe opłaty drogowe. Dużą popularnością cieszyły się zabudowy wyprawowe na pick-upy.
https://magazynauto.pl/porady/biwakowanie-w-terenie-sposoby-na-kempingowanie-z-dala-od-utartych-szlakow,aid,2330
Duże przyczepy terenowe
Małe przyczepy off-roadowe znamy w Polsce już od kilku lat, ale bardziej wymagający podróżnicy potrzebują czegoś większego i bardziej praktycznego. Na targach było sporo propozycji przyczep mieszkalnych w stylu off-roadowym. Inspirowane produktami australijskimi i amerykańskimi przyczepy zwracały na siebie uwagę.

Niewiadów wchodzi w off-road
Przyczepa terenowa wyraźnie inspirowana produktami polskiej firmy Maturi – prawie identyczna. Niewiadów, znany do tej pory głównie z przyczep transportowych i klasycznych kempingowych, zaprezentował produkt dla miłośników off-roadu. Podobnie jak w przyczepach Maturi, tutaj również zastosowano niezależne zawieszenie osi, które pozwala jeździć z większymi prędkościami po nieutwardzonych szlakach.

Namiot w przyczepie
Lekka przyczepa namiotowa Camp Let (dmc od 550 do 750 kg) kryje w swoim wnętrzu namiot z dwoma 2-osobowymi łóżkami, w dwóch oddzielnych sypialniach. 4-osobowa „kwatera” to miejsce do spania i przebywania, którego podstawą jest przyczepa. W opcji (na drzwiach tylnych) może znaleźć się zestaw szafek, szuflad, kuchenka i umywalka. Całość można podpiąć do małego auta, a po wakacjach schować w niewielkim garażu.

Namiot na przyczepie
Przyczepa typu tent trailer, stanowiąca podstawę dla namiotu dachowego, np. drugiego, który nie mieści się na aucie. Jest mała, ale wewnątrz można wykonać zabudowę kempingową lub przewozić niezbędne rzeczy na wyjazd.

Uniwersalna platforma do kampera
Największym ograniczeniem klasycznych kamperów jest niewielka ładowność (często choćby jej brak po uzupełnieniu płynów) i przestrzeń transportowa. Polska firma CarbonTear proponuje uniwersalną przyczepę do kampera, zaprojektowaną z myślą o przewożeniu m.in. łodzi, skuterów wodnych, motocykli, quadów, a choćby niedużych samochodów, takich jak np. Smart.

Transport i kemping w jednym
Uniwersalne combo od Maturi dla aktywnie uprawiających sporty motorowe. Przyczepa do transportu motocykli lub quadów, ale z rozkładanym aneksem kuchennym, lodówką w boksie transportowym, markizą i możliwością zamontowania namiotu dachowego.

Zabudowy na pick-upa
Aut terenowych na rynku jest jak na lekarstwo, więc ich rolę przejmują pick-upy. Chętnie przebudowywane i uzbrajane w sprzęt kempingowy. Modne w ostatnim czasie stały się kapsuły wyprawowe, ale są też inne opcje.

Klasyczne kapsuły kempingowe wyglądają topornie, ale są lekkie. Ograniczają zdolności terenowe i są podatne na podmuchy wiatru. Jednak rekompensują to przestronnym wnętrzem z dobrze wyposażoną częścią dzienną i do spania na górze. Demontaż trwa ok. 30 min, więc po wyjeździe można powrócić do pełnej funkcjonalności pick-upa.
Zabudowa typu flatbed

Firma More4x4 proponuje coś innego. Zabudowa typu flatbed jest mniejsza, nie wystaje poza obrys auta, nie ogranicza go w terenie. Ma mniej przestrzeni, ale sporo schowków i można na niej instalować dodatkowe akcesoria.
Nowa koncepcja zabudowy

Wingman to zdalnie sterowana, rozkładana zabudowa nożycowa. Złożona mieści się w obrysie kabiny. Po rozłożeniu tworzy część transportową na dole (przestrzeń paki) oraz część sypialną na górze. Waży tylko 250 kg.
https://magazynauto.pl/porady/akcesoria-kempingowe-wyprawa-autem-na-biwak-nie-musi-oznaczac-rezygnacji-z-podstawowych-wygod-tych-mniej-podstawowych-tez,aid,4375