Co jest lżejsze od nowego BMW M5? Możesz się zdziwić

6 dni temu

Pierwsza generacja BMW M5 ważyła 1430 kg, najnowsza przytyła o ponad tonę! Sprawdzamy, co jest lżejsze od nowego BMW M5 (lista jest dość zaskakująca), dlaczego ten model aż tyle waży i jakie idą za tym ograniczenia dla właściciela auta.

Wszyscy wiemy, iż M5 to sportowa odmiana BMW serii 5. W przypadku najnowszej wersji trzeba się jednak zastanowić, o jaki sport adekwatnie chodzi. Poszlaki wskazują na sumo.

Nowe BMW M5 doskonale podkreśla wszystkie problemy związane z kierunkiem rozwoju współczesnych aut. Dążenie do elektryfikacji pojazdów wymuszone jest przepisami – narzucone limity emisji CO2 trudno spełnić bez modułu elektrycznego. choćby gdy korzyści w realnym użytkowaniu są minimalne w porównaniu do rezultatów uzyskiwanych w badaniach homologacyjnych, producenci i tak muszą się takich rozwiązań trzymać. A dodatkowy silnik elektryczny, akumulatory i oprzyrządowanie przecież swoje ważą.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/zawodnik-wagi-ciezkiej-jak-nowe-bmw-m5-wypadlo-podczas-pierwszych-jazd,aid,4377

Ciągle obowiązuje też tendencja do zwiększania wymiarów aut. Seria 5 ma dzisiaj ponad 5 metrów – to wartość bliższa luksusowym limuzynom, a nie autom klasy wyższej. Dodatkowe centymetry to dodatkowa ilość materiału niezbędnego do produkcji – co również przekłada się na wagę auta. Gdzie tu ekologia?

https://magazynauto.pl/porady/masa-rzeczywista-auta-roznice-z-danymi-producentow-konsekwencje-przeladowania-przepisy,aid,1288

Osiągi M5 są imponujące. Moc systemu napędowego to 727 KM, maksymalny moment obrotowy – 1000 Nm, 3,5 s do „setki”, prędkość maksymalna – do 305 km/h. Ale masa własna z kierowcą wynosi aż 2510 kg. Prawie 3 tony masy całkowitej. Kombi pozostało o 40 kg cięższe...

https://magazynauto.pl/wiadomosci/bmw-xm-pierwsza-jazda,aid,3130

BMW M5 G90

2510 kg

fot. BMW

Najnowsze wcielenie BMW M5 znacznie przybrało na wadze – względem poprzedniej generacji jest cięższe o około pół tony.

Co jest od naszego bohatera lżejsze?

FSO POLONEZ

1140 kg

fot. archiwum

Wszyscy narzekali na wysoką masę własną Poloneza, ale w porównaniu do M5 rodzime auto to prawdziwa waga piórkowa.

https://magazynauto.pl/testy/polonez-2000-1980-i-1500-1986-resortowy-borewicz,aid,1625

Paleta kostki brukowej

1400 kg

fot. 123RF

W zależności od wymiaru kostki brukowej na palecie mieści się jej 10-14 m2. Waży to niecałe 1,5 tony.

BMW M5 (E28)

1430 kg

fot. BMW

Od czasu premiery pierwszego BMW serii 5 w wersji M upłynęło 39 lat. I przybyło ponad 1000 dodatkowych kilogramów. Słuszną linię ma bawarska marka.

Eurocopter EC135

1460 kg

fot. Milosz bogdanowicz, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Masa własna śmigłowca wykorzystywanego przez nasze Lotnicze Pogotowie Ratunkowe jest o ponad tonę mniejsza niż nowego M5. Maksymalna masa startowa jest zbliżona do DMC BMW.

Cirrus Vision Jet

1610 kg

fot. Cirrus Aircraft

Ten samolot pomieści 6 osób, ma zasięg 1100 km, a napędzany jest odrzutowym silnikiem Williams FJ33. Maksymalna masa startowa wynosi 2722 kg, własna jest o blisko tonę niższa od M5.

Cadillac DeVille

2200 kg

fot. Cadillac

Wielkie, skrzydlate krążowniki szos musiały zniknąć z rynku – okazały się zbyt paliwożerne. Pod względem masy sporo jednak do BMW M5 im brakuje.

Mercedes-Maybach S 580

2235 kg

fot. Mercedes

Najbardziej luksusowa odsłona klasy S z silnikiem V8 też jest lżejsza od M5.

Nosorożec biały

2300 kg

fot. ryan harvey from Portland, OR, CC BY-SA 2.0, via Wikimedia Commons

To największy przedstawiciel rodziny nosorożców. Masa ciała dorosłych osobników wynosi od 1350 do 3500 kg. Średnio 2300 kg.

BMW i5 M60 xDrive

2305 kg

fot. archiwum

W pełni elektryczny wariant serii 5 – czyli i5 – w najmocniejszym wydaniu i tak jest lżejszy od M5. A mówi się, iż to elektryki są ciężkie...

https://magazynauto.pl/testy/bmw-i5-m60-xdrive-m5-na-prad-test,aid,4063

Ford F-150 5.0

2323 kg

fot. Ford

Nawet klasyczny, pełnowymiarowy amerykański pick-up z podwójną kabiną, napędem 4x4 i silnikiem V8 ma mniejszą masę od sportowej limuzyny BMW.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/ford-f-150-lightning-wrazenia-z-jazdy-elektryczna-odslona-pick-upa-legendy,aid,2465

Mercedes Sprinter

2402 kg

fot. Mercedes

Flagowy furgon Mercedesa z największym rozstawem osi i podstawowym silnikiem waży 2402 kg. To przez cały czas wyraźnie mniej od BMW M5.

Dlaczego BMW M5 jest takie ciężkie?

M5 w wersji sedan waży 2510 kg. A pozostało odmiana kombi o 40 kg cięższa – tutaj dopuszczalna masa całkowita przekracza już 3 tony! fot. BMW

BMW M5 G90 to wzorcowy przykład drogiego auta naszej ery. Ma piorunujące osiągi, ale napęd wykorzystuje zarówno ciężki silnik V8 biturbo, jak i moduł hybrydowy typu plug-in, z akumulatorami o pojemności 18,6 kWh.

Samochód też wyraźnie urósł względem poprzednika – mierzy ponad 5 m, a struktura nadwozia wyraźnie różni się od reszty odmian nowej serii 5.

Nie poskąpiono na wyposażeniu, coraz dłuższa lista gadżetów też przekłada się na dodatkowe kilogramy.

1662

https://magazynauto.pl/testy/bmw-m5-competition-kontra-mercedes-amg-e-63-s-4matic-porownanie,aid,2251

BMW M5 ma spore ograniczenia w ruchu

fot. archiwum

Dopuszczalna masa całkowita nowego BMW M5 wynosi 2940 kg. Przy takim wyniku kierowcy muszą już zwracać uwagę na znaki zakazu wjazdu aut o określonej rzeczywistej masie całkowitej – można je spotkać choćby na ulicach w centrach miast.

Pamiętać też należy, iż samochodem o masie całkowitej powyżej 2,5 tony nie można także parkować na chodniku. To w jeszcze większym stopniu ogranicza walory praktyczne auta – w wiele miejsc po prostu nie będzie można M5 wjechać, ewentualnie postawić go na wolnym miejscu parkingowym.

Idź do oryginalnego materiału