Spis treści
- Clarios – producent akumulatorów Varta
- Spektakularna inwestycja
- Zrównoważona mobilność
- Ekspansja głównie w Europie Środkowej
- Technologia AGM i kratki PowerFrame
200 milionów euro to kwota, którą Clarios chce ulokować w Europie, co nie jest w tej chwili działaniem standardowym, zważywszy na odpływ fabryk produkcyjnych do Azji. w tej chwili Clarios dysponuje 13. zakładami produkcyjnymi oraz dwoma centrami recyclingu. Choć producent nie podał dokładnego miejsca powstania zakładu, to wiemy, iż celem jest zwiększenie produkcji w regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA). Inwestycje te są częścią globalnej strategii Clarios i rozpoczęcie produkcji akumulatorów AGM w najbliższej przyszłości na dużą skalę.
Clarios – producent akumulatorów Varta
Clarios, spółka portfelową Brookfield, jest światowym liderem w dziedzinie zaawansowanych, niskonapięciowych technologii akumulatorowych dla mobilności. Oferuje rozwiązania dla praktycznie każdego rodzaju pojazdu. Zatrudnia 16 000 pracowników w ponad 140 krajach, rozwijając dystrybucję swoich produktów w oparciu u swoich partnerów na rynku wtórnym i OE. Firma deklaruje rygorystyczne podejście do kwestii ESG, promując najlepsze w swojej klasie praktyki zrównoważonego rozwoju i wspierając je w całej branży. Odzyskuje i poddaje recyklingowi swoje produkty, ale też ponownie wykorzystujemy choćby do 99% materiałów, z których produkuje baterie. Więcej o tym tu.
Ważne:
- jeden na trzy pojazdy na świecie są zasilane akumulatorami Clarios;
- Clarios poddaje recyklingowi w swojej sieci około 8000 zużytych akumulatorów na godzinę;
- marka jest nr jeden w produkcji akumulatorów na świecie;
- rocznie sprzedaje 150 miliardów baterii rocznie;
- produkty Clarios są dystrybuowane do ponad 100 krajów;
- 100 procent produktów Clarios jest poddawana recyklingowi.
Spektakularna inwestycja
Z konferencji prasowej dowiedzieliśmy się, iż marce zależy na zwiększeniu produkcji zaawansowanych akumulatorów samochodowych z matą szklaną (AGM), które Clarios zaczął wytwarzać w 2022 roku. Do 2026 roku roczna produkcja tych akumulatorów ma wzrosnąć o około 50%, co ma się przyczynić do
wzmocnienia pozycję lidera w regionie EMEA, ale także przełożyć na skrócenie czasu dostaw do klientów. W procesie tym swoją rolę odegra marka VARTA Automotive, skierowana na rynek wtórny. Stworzy to około 150 nowych miejsc pracy w nowoczesnych fabrykach w Niemczech, Hiszpanii, Czechach i Francji. Powstaną centra produkcyjne, które będą realizować strategię „w regionie i na rzecz regionu”, także w obszarze EMEA.
Zrównoważona mobilność
Przemysł motoryzacyjny przechodzi dynamiczne zmiany pod wpływem elektryfikacji, digitalizacji i gospodarki w obiegu zamkniętym. W miarę jak platformy stają się bardziej skomplikowane i wymagają więcej energii, rośnie zapotrzebowanie na zaawansowane instalacje niskiego napięcia. Te instalacje zasilają układy najważniejsze dla wydajności i bezpieczeństwa pojazdów. Przewiduje się, iż do 2030 roku globalny popyt na te zaawansowane instalacje będzie rósł o 7% rocznie.
W dobie elektomobilności Clarios postawił na akumulatory AGM. Mają zapewniać optymalne działanie pojazdów elektrycznych i ciągłość zasilania kluczowych funkcji bezpieczeństwa i komfortu zarówno w samochodach elektrycznych, jak i nowoczesnych samochodach użytkowych. Marka nie zapomina jednak o spalinowej motoryzacji, wszak w pojazdach z silnikiem spalinowym to włąsnie od akumulatora zależy np. działanie funkcji zmniejszających zużycie paliwa – czyli systemu start-stop.
W zeszłym roku firma wprowadziła pod marką VARTA Automotive także akumulatory xEV do samochodów elektrycznych, które znajdują się już w 90% zelektryfikowanych samochodów jeżdżących po europejskich drogach, a także nadają się do przyszłych modeli.
Ekspansja głównie w Europie Środkowej
Największym beneficjentem zwiększania mocy produkcyjnych akumulatorów AGM będzie zakład w niemieckim Hanowerze, który jest również siedzibą europejskiej centrali Clarios. Firma planuje skupić
większość inwestycji na finansowanie nowych zasobów, usprawnianie procesów i przestawienie całego zakładu, łącznie z produkcją obudów, na zaawansowane technologie akumulatorowe.
istniejące miejsca pracy” – podkreśla Dr. Werner Benade, prezes regionu EMEA w Clarios.
Znaczna część produkcji konwencjonalnych akumulatorów i zaawansowanych akumulatorów EFB dla producentów OE zostanie przeniesiona z Hanoweru do Českiej Lípy w Czechach. Česká Lípa będzie
również miejscem produkcji większości plastikowych obudów do akumulatorów AGM oraz małych części, takich jak korki i uchwyty. Clarios planuje zwiększyć moce produkcyjne tej fabryki poprzez rozbudowę
zakładu i inwestycję w nowe maszyny produkcyjne o wartości kilkudziesięciu milionów euro.
W niemieckim Zwickau Clarios posiada już największą na świecie fabrykę akumulatorów AGM. Zdolności produkcyjne tego zakładu zostaną jeszcze zwiększone. Od rozpoczęcia produkcji AGM w 2002 r. z Zwickau dostarczono ponad 80 mln akumulatorów.
Zakład recyklingu w Krautscheid w Niemczech wspomaga ekspansję AGM poprzez zwiększone dostawy stopów ołowiu z surowców wtórnych na kratki montowane w akumulatorach AGM. Zakład w Krautscheid ma istotny wkład w zwiększenie mocy produkcyjnych sieci produkcyjnej w Europie Środkowej, zapewniając dostawy dla producentów samochodów i dostawców części zamiennych w regionie.
Kolejne centrum produkcyjne znajduje się na Półwyspie Iberyjskim.
W przyszłości konwencjonalne akumulatory i akumulatory EFB dla producentów OE, które wcześniej wytwarzano w Hanowerze, będą produkowane w zakładzie w Burgos oraz w fabryce obudów akumulatorów w Ibi w Hiszpanii. Moce produkcyjne tych zakładów zostaną odpowiednio zwiększone, a maszyny z Hanoweru zostaną tam przewiezione. W dwa hiszpańskie zakłady zainwestowane zostanie kilka milionów euro. Ponadto, dzięki wyposażeniu w dodatkową linię produkcyjną, zakład w Guardamar w Hiszpanii będzie produkował 50% więcej kratek PowerFrame do akumulatorów EFB.
Na Półwyspie Iberyjskim lokalnie odzyskiwany będzie również ołów z zużytych akumulatorów. Od 2022 r. zakład recyklingu w Medina del Campo stanowi istotne ogniwo wewnętrznego łańcucha dostaw.
„Wszystkie inwestycje dokonywane w technologię AGM mają na celu dostarczanie naszym klientom z rynków OE i wtórnego najlepszych i najbardziej efektywnych akumulatorów” — tłumaczy Dr. Werner Benade. „Dzięki temu będziemy jeszcze przez długi czas zasilać wszystkie funkcje elektryczne i najważniejsze dla bezpieczeństwa w samochodach każdego typu. Nasze rozwiązania przyczyniają się do dostosowania przemysłu motoryzacyjnego do ogólnych trendów: elektryfikacji, digitalizacji igospodarki w obiegu zamkniętym.”
Technologia AGM i kratki PowerFrame
AGM oznacza absorpcyjną matę szklaną – elektrolit związany jest w macie z włókna szklanego. Zapobiega to jego rozwarstwieniu, które jest główną przyczyną awarii ołowiowych akumulatorów rozruchowych. Rozwiązanie to także znacznie wydłuża żywotność tych akumulatorów. Specjalna konstrukcja kratki PowerFrame zapewnia, iż jest ona trwalsza i mniej podatna na korozję. Ponadto sposób produkcji kratek PowerFrame jest bardziej ekologiczny niż w przypadku kratek konwencjonalnych.