Citroen Visa – samochód dla Europy | Prezentacja z „Motoru” nr 49/1978

4 godzin temu

Model Visa, poprzednik popularniejszego u nas AX-a, był jednym z pierwszych efektów przejęcia Citroena przez Peugeota. Bazował na modelu 104, ale miał swój odrębny, styl (choć… słynny „świński ryjek” budził pewne kontrowersje) i citroenowską dwucylindrówkę pod maską (Peugeot dostarczył silnik czterocylindrowy). „Motor”, prezentując Visę w 1978 r., nie mógł się nachwalić tego pierwszego rozwiązania: „Niech żyją dwa cylindry! Taki układ spotykać będziemy jeszcze za 15 czy 20 lat w europejskich samochodach popularnych. Kto wie, może choćby z chłodzeniem wodnym”.

Każda premiera nowego modelu firmy Citroen zasługuje na szczególną uwagę. I to wcale nie dlatego, iż premiery takie realizowane są rzadko. Po prostu można być pewnym, iż w nowym samochodzie zawsze znajdzie się spora ilość rozwiązań do tej pory nie spotykanych, urządzeń początkowo choćby niepopularnych.

Po pewnym czasie wszyscy przyzwyczajają się i choćby dziwią, jak do tej pory mogli obejść się w ogóle bez, na przykład, hydropneumatycznego zawieszenia czy jednoramiennego koła kierownicy. Są wszakże i takie rozwiązania, które przez cały okres produkcji danego modelu nie znajdują zwolenników, ot choćby słynny już prędkościomierz przypominający do złudzenia wziernik wagi łazienkowej…

https://magazynauto.pl/wiadomosci/citroen-gs-z-silnikiem-1-0-i-hydropneumatycznym-zawieszeniem-motor-nr-38-z-1970-r,aid,4605

Wraz z przejęciem firmy Citroen przez koncern Peugeot, ta ogromna indywidualność konstruktorów spod znaku podwójnego koła daszkowego będzie oczywiście stopniowo ograniczana. Przyjdzie przestawić się na korzystanie z gotowych zespołów firmy-matki, wykorzystywanie rozwiązań już istniejących. Tak było już dwa lata temu z nowym modelem Citroen LN, stanowiącym na dobrą sprawę odmianę silnikową samochodu Peugeot 104 coupe.

W wozie Visa, stanowiącym jedną z atrakcji ubiegłego salonu paryskiego, indywidualność konstruktorów Citroena znalazła szersze możliwości wyrazu. Ale i tu należało oszczędzać. Tak więc płyta podłogowa, jeden z najbardziej skomplikowanych elementów tłoczono-spawanych w każdym samochodzie, przejęta została bez większych zmian z modelu Peugeot 104, Odłożono do technicznego lamusa takie rozwiązania jak sprzężone zawieszenie, ba, zrezygnowano z tak typowej dla Citroena miękkości zawieszeń, choć przez cały czas skoki kół są pokaźne. Okazuje się, iż komfort jazdy, jakim niewątpliwie Visa dysponuje, nie musi być zaraz okupiony kładzeniem się na zakrętach pod kątem niemal 45° czy, równie typowym dla Citroena, ogromnym rozstawem osi.

Rysunek anatomiczny samochodu Citroen Visa z dwucylindrowym silnikiem chłodzonym powietrzem. Płyta podłogowa konstrukcji firmy Peugeot, nadwozie opracowano u Citroena. rys. Citroen

Tak. Visa to pierwszy samochód omawianej marki o tak zwartej budowie. Przy długości zaledwie 3,69 m mieści on wygodnie cztery, a choćby na krótszych trasach pięć osób, ale oczywiście traktowany być musi jako samochód czteroosobowy. Dodajmy do tego przeciętnych wymiarów bagażnik, a uzyskamy stopień wykorzystania całkowitej długości wozu na cele użyteczne, porównywalny z każdą nowoczesną konstrukcją.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/tanio-citroenem-test-citroena-ax-1-5d,aid,2180

Tego jeszcze nie było

Visa pod pewnym względem bije światowy rekord. Jest to pierwszy w dotychczasowej historii rozwoju motoryzacji samochód oferowany z dwoma silnikami O RÓŻNYM UKŁADZIE! Mniejsza z dwóch jednostek to przeciwsobny silnik dwucylindrowy, o osi wału korbowego zgodnej z osią podłużną pojazdu. Silnik większy, o pojemności 1124 cm3 ustawiony jest poprzecznie. Sprawia to zresztą znaczne kłopoty konstrukcyjne, bo nie tylko trzeba wymyślać całkiem różne zamocowania, ale choćby przesuwać do przodu całe przednie zawieszenie. Wszystko po to, by w samochodzie o mniejszym silniku skrzynka biegów nie wchodziła tak daleko w obszar zarezerwowany dla kierowcy i jego sąsiada.

Przyrost rozstawu osi wozu Visa 652 cm3 jest zresztą niewielki. Zdecydowanie bardziej, w stosunku do osi kół przednich, powędrował do przodu sam silnik ze skrzynią i przekładnią główną. Półosie odchylone są więc ku tyłowi.

Wszystko to wyjaśniamy by przekazać Czytelnikowi problemy z jakimi uporać się musi konstruktor samochodu, by nadać mu cechy indywidualne, a zarazem zamknąć okres prac badawczych jak najkorzystniejszym wynikiem finansowym.

Rysunki wymiarowe samochodu. Zwracają uwagę stosunkowo małe zwisy, mocne pochylenie bocznych ścian nadwozia oraz duże rozstawy kół. rys. Citroen

Samochód Citroen Visa ma bezsprzecznie ogromne znaczenie dla europejskiej motoryzacji. jeżeli bowiem firma o dużym doświadczeniu, działająca w tej chwili pod bardzo wyrachowanym kierownictwem finansowym Peugeota, decyduje się po trzydziestu latach produkcji silnika dwucylindrowego na kontynuowanie go w nowej, ulepszonej formie, jest to dowodem, iż w takich właśnie rozwiązaniach szukać należy przyszłości motoryzacji masowej. Tym bardziej, iż coraz szersze ograniczenia prędkości maksymalnej stawiają pod znakiem zapytania sens wytwarzania samochodów o mocach 150 czy 200 KM.

Citroen Visa to zarazem bardzo dobra ilustracja sposobu w jaki z jednego nadwozia uzyskać można dwa różniące się charakterem samochody przeznaczone dla dwóch klas odbiorców. Dla obu wszakże grup Visa to samochód wygodny, o układzie pięciodrzwiowym, oczywiście z rozkładanym siedzeniem tylnym pozwalającym na przewożenie długich przedmiotów i dużego bagażu.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/citroen-cx-samochod-na-lat-20-prezentacja-z-motoru-nr-44-z-1974-r,aid,4363

Dobre wykorzystanie miejsca

Wykorzystywanie istniejącej płyty podwoziowej stawia pewne ograniczenia. Gdyby można było wydłużyć rozstaw osi, prawdopodobnie dolna krawędź okien bocznych nie przebiegałaby tak wysoko, lepsza byłaby także widoczność ku przodowi. Ale i tak wykorzystanie miejsca jest bardzo dobre. Na szczególną uwagę zasługuje fakt, iż odległość od siedzenia tylnego do dachu jest zaledwie o dwa czy trzy centymetry mniejsza niż ta sama odległość w obszarze siedzeń przednich. Jakże często spotyka się dziś samochody, i to renomowanych marek, w których na siedzeniach tylnych należałoby raczej przewozić wyłącznie dzieci w wieku szkolnym.

Najbardziej rzucającym się w oczy szczegółem wnętrza jest oczywiście zespół przełączników pod kolumną kierownicy zwany przez twórców satelitą. W trzech płaszczyznach, idąc od góry ku dołowi, spotykamy najpierw włączniki wycieraczek i zmywacza później kierunkowskazy, sygnał dźwiękowy i wreszcie włączniki świateł i sygnału świetlnego. Po prawej stronie kolumny na wysięgniku zupełnie innego kształtu zgrupowano elementy sterowania ogrzewaniem i wentylacją.

Najbardziej oryginalna tablica przyrządów na świecie. Zegar, paliwomierz i prędkościomierz znajdują się na samej tablicy, włączniki wszelkiego rodzaju i elementy sterowania wentylacji i ogrzewania na wysięgnikach pod kołem kierownicy. Po to, by nie trzeba było odrywać od niej rąk. fot. Citroen

Dodajmy, iż Visa ma aż siedem różnych wylotów powietrza i po raz pierwszy w samochodzie tej klasy, kierowany dopływ gorącego powietrza do tylnej części nadwozia!

Nowości nie brakuje również w podstawowym, dwucylindrowym silniku. Jedną z nich, elektroniczny zapłon bezstykowy, opisaliśmy w Motorze nr 45/78. Warto także podkreślić fakt użycia po raz pierwszy w wozie masowej produkcji tulei cylindrowych wykonanych z aluminium i pokrytych na gładziach warstwą tzw. nicasylu. To zdobycz z lat, kiedy Citroen zajmował się produkcją silników Wankla a warstewka niklu, kadmu i krzemu była jedynym sposobem zapobiegającym szybkiemu zużywaniu się gładzi współpracującej z wirującym tłokiem.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/citroen-ds-z-elektronowym-wtryskiem-paliwa-prezentacja-motor-nr-46-1969,aid,4207

Trzecie łożysko

Jeśli w dwucylindrowym silniku o przeciwsobnym układzie cylindrów wprowadza się trzecie łożysko, każdy myśli, iż znajdować się ono będzie między dwoma wykorbieniami. Nic z tego! Citroen umieścił je na wale przed parą kół zębatych „wał korbowy-wał rozrządczy”. Doświadczenia wykazały, iż takie, bardzo nieznacznie obciążone łożysko, pozwala wszakże zdecydowanie obniżyć głośność jednostki napędowej, co przy powietrznym jej chłodzeniu ma podstawowe znaczenie.

Wraz z uruchomieniem nowego silnika weszło w trzydziesty pierwszy rok swego istnienia rozwiązanie bardzo proste, a zarazem doskonale działające. Otóż ani dawne dwucylindrowe Citroeny, ani ich nowa wersja nie miały i nie mają klasycznego rozdzielacza. Wynika z tego, iż iskra na świecy zapłonowej pojawiać się będzie dwa razy na każde cztery suwy tłoka. Oczywiście raz tylko, podczas suwu sprężania będzie wykorzystana, druga iskra przypadnie już w czasie trwania wydechu.

Niech żyją dwa cylindry! Taki układ spotykać będziemy jeszcze za 15 czy 20 lat w europejskich samochodach popularnych. Kto wie, może choćby z chłodzeniem wodnym. rys. Citroen

Jak przystało na nowoczesny samochód, Visa dobrze trzyma się drogi mimo dość miękkich zawieszeń. Choć samochód ten waży zaledwie 735 kg w stanie gotowym do drogi, zastosowano w nim hamulce tarczowe przy kołach przednich, a do nich dopasowano podciśnieniowy mechanizm wspomagający. Nie zabrakło oczywiście zaworu ograniczającego siłę hamowania kół tylnych wyposażonych w bębny. Właśnie bębny, a nie tarcze przednie, połączone są z układem hamulca manualnego, przykład, jeden z licznych, zerwania z dotychczasową tradycją.

Słów kilka o osiągach

Nie zdecydowano się natomiast na przeniesienie zbiornika paliwa spod podłogi bagażnika w bardziej chronione miejsce, za jakie uchodzi w tej chwili obszar pod siedzeniem tylnym. Pamiętajmy wszakże, iż Visa to umiejętne łączenie rozwiązań starych i nowych.

Współczynnik cx wynosi dla samochodu Visa 0,41. Po linii maski i nadwozia spodziewać się było można czegoś bardziej rewelacyjnego. Cały wlot chłodnicy połączony ze zderzakiem, listwy boczne i zderzak tylny to oczywiście wyroby z tworzywa sztucznego. fot. Citroen

Na koniec parę słów o osiągach. W wersji z silnikiem 652 cm3, prędkość maksymalna wynosi 124 km/h, z silnikiem czterocylindrowym o mocy 55 KM prędkość wzrasta do 144 km/h. Kilometr ze startu zatrzymanego Visa z mniejszym silnikiem pokonuje w czasie około 43,5 s, oczywiście z obciążeniem dwóch osób. Przyspieszenia są więc raczej umiarkowane, ale w zupełności wystarczają do tego, by nie stanowić ruchomej przeszkody drogowej. Zużycie paliwa w warunkach drogowych określane jest od 5 do 8 litrów na 100 kilometrów w zależności od warunków jazdy i uzyskiwanej przeciętnej.

Tekst: Tomasz Sobiecki, zdjęcia i rysunki: Citroen; „Motor” 49/1978

Idź do oryginalnego materiału