Odbywające się cyklicznie wydarzenie, jakim jest Milano Design Week to dobra scena, by oznajmić motoryzacyjnej Europie, iż zmierzy się z nowymi wyzwaniami. BYD wykorzystał ten moment zapowiadając, iż wkracza na europejski rynek z wysokiej klasy pojazdami pod marką Denza.
Denza zacznie siać spustoszenie w salonach europejskich marek premium
Wszyscy pamiętamy czasy, kiedy to chińskie marki czerpały inspirację z europejskich, budując własne oferty samochodów nawiązujące stylistyką do udanych projektów ze Starego Kontynentu. Teraz doświadczamy czegoś zupełnie odwrotnego. Chińczycy już dowiedzieli się wszystkiego o europejskiej motoryzacji i ostro wzięli się do pracy, czego efektem są nowoczesne technologie, takie same napędy i w wielu przypadkach stylistyka godna pozazdroszczenia. Te mocne atuty ma między innymi marka klasy premium BYD o nazwie Denza.
Chiński gigant zaoferuje pojazdy tej marki całej Europie. Nie ukrywamy, iż na coś takiego wyrafinowanego jak Denza Z9 GT czekaliśmy. To produkt godny przecierania szlaków w segmencie pojazdów premium. BYD celuje swoją wysokiej klasy marką w oferty wysokiej klasy niemieckich producentów. Sprzedaż Denzy w Europie rozpocznie się jeszcze w tym roku, a wersja BEV modelu Z9 GT o mocy 1000 KM oraz hybryda plug -in trafią do cenników na początku 2026 r. Także w Polsce.
Świetny chiński shooting brake to niejedyny model, jaki trafi do europejskiej oferty Denzy
Wprowadzenie marki Denza na rynki Europy wspiera ekspansję w regionie i może zaszkodzić niemieckim markom tj. Porsche, BMW czy Mercedes. W ofercie oprócz chłodzącego szampana i zaawansowanego technologicznie modelu Z9 GT znajdzie się także furgon D9. Luksusowy pojazd jest w ofercie marki od 2022 roku. Podobnie jak Z9 GT może być elektryczny lub hybrydowy. W związku z tym trafia bezbłędnie w gusta klientów Starego Kontynentu, którzy chcą luksusu i etykiety eko.
Projekt Denza Z9 GT wyszedł spod ręki Wolfganga Eggera, w tej chwili dyrektora ds. designu w BYD. W przeszłości był m.in. projektantem Alfy Romeo (patrz 8C Competizione lub 147), Lancii, Seata i Lamborghini. Ten przyciągający publiczność model na początek elektryczny otrzyma 3 silniki i akumulator o pojemności 101 kWh. Teoretycznie zaoferuje ekscytującą jazdę na dystansie ok. 550–600 km. Powszechnie wiadomo, iż to parametr, który zmienia się w zależności od stylu jazdy i innych czynników.
Dzięki architekturze 800V ładowanie Denza Z9 GT może odbywać się z mocą do 540 kW. W 2026 roku będzie można sobie kupić ten model z technologią DM-i znaną nam już z SUV-a BYD Seal U. Taka opcja mechaniczna otrzyma akumulator o pojemności 38,5 kWh, a zasięg wyłącznie elektryczny wyniesie ok. 160 km. Sprzedaż tego modelu w Chinach przebiła niejedną barierę. Sądząc po publikacjach na temat tego modelu, podoba się on także w Europie. Najwyższa wersja Ultra w chińskiej ofercie to wydatek ok. 232 tys. zł. W ciągu kilku miesięcy sprzedano 10 tys. egzemplarzy pojazdu. To jeden z niewielu modeli, który imponuje technologiami i rozpieszcza komfortem. Stworzono go po to, by mieć wszystko, co najlepsze w chińskiej motoryzacji w jednym samochodzie.
Podsumowanie
Decyzja Build Your Dreams, aby skupić się głównie na pojazdach spalinowych, tak lubianych w Europie, a hybrydy typu plug-in nie podlegają cłu, to mądre posunięcie. Każdy z nas przewidywał, iż tak się stanie. Oczekuje się, iż drugi zakład BYD w Turcji rozpocznie działalność w marcu 2026 r. Będzie on w stanie po osiągnięciu pełnej zdolności produkcyjnej wypuszczać na rynek 500 000 samochodów rocznie. Tym samym BYD podbije Europę, niezależnie od tego, czy ta zastosuje cła, czy nie.
Alfredo Altavilla, specjalny doradca grupy w Europie, zapowiedział, iż Denza będzie technologicznym prekursorem Grupy :
„Będzie oferować funkcje technologiczne, które później pojawią się w samochodach marki BYD. Mamy kombinację 1000-konnych silników hybrydowych typu plug-in, które nie są przeznaczone do napędzania Formuły 1, ale po prostu do zapewnienia klientom jak najlepszych wrażeń z jazdy. Cała technologia wewnątrz produktów Denza jest rozwijana „celowo”, służy ułatwieniu życia klientom na pokładzie”– wyjaśnił Altavilla podczas prezentacji na Milan Design Week, w której wzięła udział również wiceprezes wykonawczy BYD Stella Li.