Elektronika do diagnostyki komputerowej auta tanieje i staje się coraz bardziej dostępna. Sprawdzamy możliwości skanerów OBD z trzech różnych półek cenowych – najtańszy czytnik kosztuje zaledwie 32 zł. Jakie są ich możliwości i czy inwestycja w droższe urządzenie, choćby jeżeli dysponuje się odpowiednią kwotą, to zawsze najlepsze rozwiązanie?
Przez lata pojawienie się na panelu wskaźników pomarańczowej kontrolki Check Engine było dużym zmartwieniem dla kierowcy. Konieczne było udanie się do serwisu i – o ile auto przestało być objęte gwarancją – pokrycie rachunku za diagnostykę i naprawę.
Skala problemu narastała, gdy błąd powracał, a serwis nie potrafił poradzić sobie z jego usunięciem lub powody wyświetlenia Check Engine były trudne do ustalenia, bo kontrolka pojawiała się w określonych sytuacjach – np. po długiej jeździe, ale ślad po błędzie zanikał po zgaszeniu silnika.
https://magazynauto.pl/porady/komputerowa-diagnostyka-auta-we-wlasnym-zakresie-sprzet-mozliwosci-czy-mozna-cos-zepsuc,aid,2755Samodzielna diagnostyka komputerowa
Rozwój technologii umożliwił jednak każdemu kierowcy podłączenie się do elektroniki swojego samochodu. Co równie istotne, jest to proste i możliwe do zrealizowania niewielkim kosztem.
Można wyróżnić dwie główne metody odczytu. Jedną jest wpinany w gniazdo OBD moduł (od 10 zł za najprostsze rozwiązania), który wysyła informacje do telefonu, tabletu lub komputera z odpowiednim oprogramowaniem (część programów jest darmowa).
https://magazynauto.pl/porady/modul-diagnostyczny-obdeleven-jednym-kliknieciem-sam-wlaczysz-ukryte-funkcje-w-aucie,aid,2035Alternatywę stanowią skanery OBD, czyli urządzenia, które nie tylko odczytują informacje, ale również potrafią zinterpretować zebrane dane i wyświetlić informacje na ich temat na wbudowanym ekranie.
Kupiliśmy trzy skanery OBD
Skanery można bez trudu kupić przez internet. Czym się różnią? Postanowiliśmy sprawdzić, zamawiając najtańsze z dostępnych urządzeń, sprzęt z nieco wyższej półki oraz skaner wyprodukowany przez renomowanego dostawcę sprzętu dla warsztatów.
Podjęliśmy – zdaną przez wszystkie urządzenia – próbę nawiązania połączenia z samochodami z 2000 i 2024 roku. Kolejnym zadaniem był odczyt kodu błędu wywołanego odpięciem jednego z czujników.
https://magazynauto.pl/porady/czy-nowe-przepisy-utrudnia-serwisowanie-auta-wiekszy-nacisk-na-zabezpieczenie-systemow-diagnostycznych-przed-cyberatakami,aid,4627Czym jest OBD oraz OBD-II
OBD do skrót od On-Board Diagnostics, czyli systemu autodiagnostyki pojazdu, która w przypadku wykrycia nieprawidłowości skutkujących zaburzeniem składu w stopniu powodującym negatywny wpływ na środowisko skutkuje wyświetleniem kontrolki MIL (Malfunction Indicator Lamp), znanej jako Check Engine.
OBD-II to ewolucja, której istotną składową jest 16-pinowe, standaryzowane gniazdo diagnostyczne. Podstawowe kody błędów także zostały ujednolicone. Znacząco uprościło to diagnostykę – jeden, choćby najtańszy i najprostszy interfejs może odczytać najważniejsze informacje w samochodach różnych marek.
Test skanerów OBD z różnych półek cenowych
MS309 OBDII/EOBD
Cena: 32 zł
- Wymiary: 110 x 69 x 20 mm
- Długość kabla: 53 cm
- Waga: 122 g
- Ekran: 128 x 64 pikseli, monochromatyczny, podświetlony, regulacja kontrastu
- Języki: angielski, francuski, hiszpański
Najtańszy ze skanerów diagnostycznych, jaki udało się nam znaleźć w momencie przygotowywania artykułu. Zamawiając go w chińskich serwisach ogłoszeniowych wraz z innymi produktami, można liczyć na cenę poniżej 20 zł.
Czas startu
- Czas do włączenia menu: 0,1 s
- Czas do odczytania błędu: 19 s
Odczyt i kasowanie błędów
Maksymalne uproszczenie elektroniki sprawia, iż sprzęt jest gotowy do działania w momencie podpięcia do gniazda OBD. Wykrywa i kasuje błędy nie tylko skutkujące wyświetleniem Check Engine. Menu jest proste i przejrzyste. Obsługa dwoma przyciskami – umiarkowanie wygodna.
Funkcje dodatkowe
- Informacja o komponentach możliwych do przeskanowania
Wnioski
Najtańsze czytniki OBD nie mają wielu funkcji. Bez trudu nawiązują jednak połączenie ze starszymi i nowszymi modelami samochodów. Są łatwe w obsłudze, a niezwykle prosta elektronika uruchamia się błyskawicznie. Idealne rozwiązanie dla właścicieli aut, w których serwisy nie są sobie w stanie poradzić z powracającym błędem, a ogranicza on np. osiągi. Tak taniego skanera nie żal przewozić w schowku czy bagażniku.
Ocena: 3/5
Kingbolen YA200
Cena: 72 zł
- Wymiary: 137 x 79 x 22 mm
- Długość kabla: 79 cm
- Waga: 191 g
- Ekran: 320 x 240 pikseli, kolorowy LCD, 2,4 cala
- Języki: m.in. polski, angielski, niemiecki, francuski, włoski
Średniej klasy skaner diagnostyczny. Służy nie tylko do odczytywania kodów błędów, ale daje też podgląd w bieżące parametry pracy silnika.
Czas startu
- Czas do włączenia menu: 5 s
- Czas do odczytania błędu: 24 s
Odczyt i kasowanie błędów
Prosty system operacyjny wydłuża nieco czas startu. Skaner bez trudu znalazł i skasował wywołany przez nas błąd. Przycisk kierunkowy i klawisze skrótu do istotnych funkcji ułatwiają nawigowanie po menu.
Funkcje dodatkowe
- Odczyt bieżących parametrów silnika
- Monitor stanu naładowania akumulatora
- Odczyt VIN-u pojazdu
- Możliwa aktualizacja
- Dekoder kodów błędów
Wnioski
Urządzenie trochę wyższej klasy nie zawsze okazuje się lepsze. Tłumaczenie na język polski jest przeciętne, a niektóre znaki nie są dobrze wyświetlane. Także w języku angielskim nie brakuje skrótów, które były niezbędne, by opisać bieżący podgląd parametrów na dość małym ekranie (legendę zawarto w papierowej instrukcji). Sam podgląd bardziej przyda się mechanikom, a nie kierowcy, który raczej nie będzie w stanie przeanalizować wartości.
Ocena: 3/5
Launch Creader Elite X431
Cena: 418 zł
- Wymiary: 160 x 88 x 25 mm
- Długość kabla: 115 cm
- Waga: 371 g
- Ekran: 480 x 800 pikseli, kolorowy LCD, 4 cale
- Akumulator podtrzymujący pracę
- WiFi
- Języki: m.in. polski, angielski, niemiecki, francuski, włoski
Propozycja dla osób samodzielnie serwisujących swój pojazd, a choćby warsztatów. Launch odczytuje informacje nie tylko ze sterownika silnika, ale i innych modułów pojazdu.
Czas startu
- Czas do włączenia menu: 27 s
- Czas do odczytania błędu: 1:20
Odczyt i kasowanie błędów
Sprzęt pracujący w oparciu o system Android potrzebuje czasu w rozruch. Później jest już tylko lepiej. Poza wygenerowanym przez nas błędem znalazł wiele innych nieprawidłowości (funkcja ograniczona do wybranych marek).
Funkcje dodatkowe
- Diagnostyka modułów komfortu i bezpieczeństwa
- Kalibracja podzespołów
- Kodowanie nowych funkcji
- Odczyt bieżących parametrów
- Sklep z aplikacjami
Wnioski
Kieszonkowy, ale pełnowartościowy zamiennik dla dużo droższego komputera diagnostycznego. Launch Creader X431 Elite jest dość drogi, ale pozwala na dokupienie systemu do pojazdów różnych marek (wybrana w momencie zakupu baza, np. Grupy VW, będzie dożywotnio aktualizowana). Odczytuje nie tylko błędy zawarte w sterowniku silnika, ale także w pozostałych modułach auta.