Chińskie skanery OBD – sprawdzamy produkty w cenach od 32 do 418 zł. Jakie mają możliwości? Czym się różnią? |TEST

4 godzin temu

Elektronika do diagnostyki komputerowej auta tanieje i staje się coraz bardziej dostępna. Sprawdzamy możliwości skanerów OBD z trzech różnych półek cenowych – najtańszy czytnik kosztuje zaledwie 32 zł. Jakie są ich możliwości i czy inwestycja w droższe urządzenie, choćby jeżeli dysponuje się odpowiednią kwotą, to zawsze najlepsze rozwiązanie?

Przez lata pojawienie się na panelu wskaźników pomarańczowej kontrolki Check Engine było dużym zmartwieniem dla kierowcy. Konieczne było udanie się do serwisu i – o ile auto przestało być objęte gwarancją – pokrycie rachunku za diagnostykę i naprawę.

Skala problemu narastała, gdy błąd powracał, a serwis nie potrafił poradzić sobie z jego usunięciem lub powody wyświetlenia Check Engine były trudne do ustalenia, bo kontrolka pojawiała się w określonych sytuacjach – np. po długiej jeździe, ale ślad po błędzie zanikał po zgaszeniu silnika.

https://magazynauto.pl/porady/komputerowa-diagnostyka-auta-we-wlasnym-zakresie-sprzet-mozliwosci-czy-mozna-cos-zepsuc,aid,2755

Samodzielna diagnostyka komputerowa

Rozwój technologii umożliwił jednak każdemu kierowcy podłączenie się do elektroniki swojego samochodu. Co równie istotne, jest to proste i możliwe do zrealizowania niewielkim kosztem.

Można wyróżnić dwie główne metody odczytu. Jedną jest wpinany w gniazdo OBD moduł (od 10 zł za najprostsze rozwiązania), który wysyła informacje do telefonu, tabletu lub komputera z odpowiednim oprogramowaniem (część programów jest darmowa).

https://magazynauto.pl/porady/modul-diagnostyczny-obdeleven-jednym-kliknieciem-sam-wlaczysz-ukryte-funkcje-w-aucie,aid,2035

Alternatywę stanowią skanery OBD, czyli urządzenia, które nie tylko odczytują informacje, ale również potrafią zinterpretować zebrane dane i wyświetlić informacje na ich temat na wbudowanym ekranie.

Kupiliśmy trzy skanery OBD

Skanery można bez trudu kupić przez internet. Czym się różnią? Postanowiliśmy sprawdzić, zamawiając najtańsze z dostępnych urządzeń, sprzęt z nieco wyższej półki oraz skaner wyprodukowany przez renomowanego dostawcę sprzętu dla warsztatów.

Podjęliśmy – zdaną przez wszystkie urządzenia – próbę nawiązania połączenia z samochodami z 2000 i 2024 roku. Kolejnym zadaniem był odczyt kodu błędu wywołanego odpięciem jednego z czujników.

https://magazynauto.pl/porady/czy-nowe-przepisy-utrudnia-serwisowanie-auta-wiekszy-nacisk-na-zabezpieczenie-systemow-diagnostycznych-przed-cyberatakami,aid,4627

Czym jest OBD oraz OBD-II

Gniazdo OBD-II jest wymagane prawem od ponad 20 lat. Znajduje się w zasięgu ręki kierowcy. fot. Adam Mikuła/Motor

OBD do skrót od On-Board Diagnostics, czyli systemu autodiagnostyki pojazdu, która w przypadku wykrycia nieprawidłowości skutkujących zaburzeniem składu w stopniu powodującym negatywny wpływ na środowisko skutkuje wyświetleniem kontrolki MIL (Malfunction Indicator Lamp), znanej jako Check Engine.

OBD-II to ewolucja, której istotną składową jest 16-pinowe, standaryzowane gniazdo diagnostyczne. Podstawowe kody błędów także zostały ujednolicone. Znacząco uprościło to diagnostykę – jeden, choćby najtańszy i najprostszy interfejs może odczytać najważniejsze informacje w samochodach różnych marek.

Test skanerów OBD z różnych półek cenowych

MS309 OBDII/EOBD

Cena: 32 zł

fot. Motor
  • Wymiary: 110 x 69 x 20 mm
  • Długość kabla: 53 cm
  • Waga: 122 g
  • Ekran: 128 x 64 pikseli, monochromatyczny, podświetlony, regulacja kontrastu
  • Języki: angielski, francuski, hiszpański

Najtańszy ze skanerów diagnostycznych, jaki udało się nam znaleźć w momencie przygotowywania artykułu. Zamawiając go w chińskich serwisach ogłoszeniowych wraz z innymi produktami, można liczyć na cenę poniżej 20 zł.

Czas startu

  • Czas do włączenia menu: 0,1 s
  • Czas do odczytania błędu: 19 s

Odczyt i kasowanie błędów

fot. Adam Mikuła/Motor

Maksymalne uproszczenie elektroniki sprawia, iż sprzęt jest gotowy do działania w momencie podpięcia do gniazda OBD. Wykrywa i kasuje błędy nie tylko skutkujące wyświetleniem Check Engine. Menu jest proste i przejrzyste. Obsługa dwoma przyciskami – umiarkowanie wygodna.

Funkcje dodatkowe

  • Informacja o komponentach możliwych do przeskanowania

Wnioski

fot. Motor

Najtańsze czytniki OBD nie mają wielu funkcji. Bez trudu nawiązują jednak połączenie ze starszymi i nowszymi modelami samochodów. Są łatwe w obsłudze, a niezwykle prosta elektronika uruchamia się błyskawicznie. Idealne rozwiązanie dla właścicieli aut, w których serwisy nie są sobie w stanie poradzić z powracającym błędem, a ogranicza on np. osiągi. Tak taniego skanera nie żal przewozić w schowku czy bagażniku.

fot. Motor

Ocena: 3/5

Kingbolen YA200

Cena: 72 zł

fot. Motor
  • Wymiary: 137 x 79 x 22 mm
  • Długość kabla: 79 cm
  • Waga: 191 g
  • Ekran: 320 x 240 pikseli, kolorowy LCD, 2,4 cala
  • Języki: m.in. polski, angielski, niemiecki, francuski, włoski

Średniej klasy skaner diagnostyczny. Służy nie tylko do odczytywania kodów błędów, ale daje też podgląd w bieżące parametry pracy silnika.

Czas startu

  • Czas do włączenia menu: 5 s
  • Czas do odczytania błędu: 24 s

Odczyt i kasowanie błędów

fot. Adam Mikuła/Motor

Prosty system operacyjny wydłuża nieco czas startu. Skaner bez trudu znalazł i skasował wywołany przez nas błąd. Przycisk kierunkowy i klawisze skrótu do istotnych funkcji ułatwiają nawigowanie po menu.

Funkcje dodatkowe

  • Odczyt bieżących parametrów silnika
  • Monitor stanu naładowania akumulatora
  • Odczyt VIN-u pojazdu
  • Możliwa aktualizacja
  • Dekoder kodów błędów

Wnioski

fot. Motor

Urządzenie trochę wyższej klasy nie zawsze okazuje się lepsze. Tłumaczenie na język polski jest przeciętne, a niektóre znaki nie są dobrze wyświetlane. Także w języku angielskim nie brakuje skrótów, które były niezbędne, by opisać bieżący podgląd parametrów na dość małym ekranie (legendę zawarto w papierowej instrukcji). Sam podgląd bardziej przyda się mechanikom, a nie kierowcy, który raczej nie będzie w stanie przeanalizować wartości.

fot. Motor

Ocena: 3/5

Launch Creader Elite X431

Cena: 418 zł

fot. Motor
  • Wymiary: 160 x 88 x 25 mm
  • Długość kabla: 115 cm
  • Waga: 371 g
  • Ekran: 480 x 800 pikseli, kolorowy LCD, 4 cale
  • Akumulator podtrzymujący pracę
  • WiFi
  • Języki: m.in. polski, angielski, niemiecki, francuski, włoski

Propozycja dla osób samodzielnie serwisujących swój pojazd, a choćby warsztatów. Launch odczytuje informacje nie tylko ze sterownika silnika, ale i innych modułów pojazdu.

Czas startu

  • Czas do włączenia menu: 27 s
  • Czas do odczytania błędu: 1:20

Odczyt i kasowanie błędów

fot. Adam Mikuła/Motor

Sprzęt pracujący w oparciu o system Android potrzebuje czasu w rozruch. Później jest już tylko lepiej. Poza wygenerowanym przez nas błędem znalazł wiele innych nieprawidłowości (funkcja ograniczona do wybranych marek).

Funkcje dodatkowe

  • Diagnostyka modułów komfortu i bezpieczeństwa
  • Kalibracja podzespołów
  • Kodowanie nowych funkcji
  • Odczyt bieżących parametrów
  • Sklep z aplikacjami

Wnioski

fot. Adam Mikuła/Motor

Kieszonkowy, ale pełnowartościowy zamiennik dla dużo droższego komputera diagnostycznego. Launch Creader X431 Elite jest dość drogi, ale pozwala na dokupienie systemu do pojazdów różnych marek (wybrana w momencie zakupu baza, np. Grupy VW, będzie dożywotnio aktualizowana). Odczytuje nie tylko błędy zawarte w sterowniku silnika, ale także w pozostałych modułach auta.

fot. Adam Mikuła/Motor

Ocena: 5/5

Idź do oryginalnego materiału