Chińskie samochody wjechały do Europy jak komornik na chatę. MG, BYD, Jaecoo i Omoda przyćmiły gigantów

6 godzin temu

Klienci w Europie coraz chętniej wybierają chińskie samochody. W maju ich sprzedaż była ponad dwukrotnie większa niż rok temu. Niektórzy mogą łapać się za głowy widząc, jak duże marki znalazły się w cieniu producentów z Państwa Środka.

Chybione cła

Najnowsze statystyki pokazują, iż Unia Europejska nieco wygłupiła się swoją polityką, która miała uchronić Stary Kontynent przed zalewem aut z Chin. Nałożona tła wyłącznie na wciąż względnie niszowe samochody elektryczne. Tymczasem Chińczycy znakomicie sprzedają u nas samochody spalinowe i hybrydowe, czym najbardziej uderzają w europejskich producentów.

MG ZS. // fot. materiały prasowe

Analitycy Jato Dynamics zbadali rejestracje chińskich marek na 28 głównych rynkach Europy (25 z UE + UK, Norwegia i Szwajcaria). W samym maju naliczono ich 65 808 szt., co względem maja 2024 r. oznacza wzrost o 111 proc. To już niemal 6-procentowy udział (5,9 proc.), a jeszcze rok temu było to 2,9 proc. Mowa tu także wyłącznie o chińskich markach z pominięciem producentów, będących w posiadaniu chińskich koncernów.

BYD Seal U. // fot. materiały prasowe

Które chińskie samochody są najpopularniejsze w Europie?

W zeszłym miesiącu europejska klientela spośród brandów z Chin najchętniej wybierała MG. Ich 29 400 rejestracji to o 30 proc. więcej niż w maju poprzedniego roku. Licząc od stycznia do maja 2025 r. to już 133 400 szt., czyli więcej niż Fiat (125 300 szt.). W maju świetnie poszło też BYD, które odnotowało ponad 13,5 tys. rejestracji (+397 proc.), z czego większość (7,1 tys.) to były oclone elektryki.

Jaecoo 7. // fot. materiały prasowe

Imponujące liczby w wykręcają też marki koncernu Chery. Jaecoo sprzedało w maju 7 449 samochodów, wyprzedzając Hondę. Natomiast Omoda odnotowała 4 213 rejestracji, czyli więcej niż Mitsubishi. Swoje istnienie na rynku coraz częściej zaznacza też Leapmotor (1 723 szt.), które zeszłego miesiąca znalazło się przed Lancią.

Omoda 5. // fot. materiały prasowe

Do najpopularniejszych chińskich modeli w maju należał subkompaktowy SUV – MG ZS, który był 15. w rankingu osobówek. Ponadprzeciętne wyniki naliczono też dla Jaecoo 7 oraz BYD Seal U.

Idź do oryginalnego materiału