Chińskie samochody w Europie 2024. Konkurencja mocno zaniepokojona

4 miesięcy temu
Zdjęcie: Chińskie samochody w Europie


Agencja Informacyjna: Chińskie samochody w Europie stają się coraz bardziej dostępne. Analizujemy rosnącą obecność chińskich samochodów w Europie oraz ich wpływ na rynek.

Spis treści

Chińskie samochody w Europie. Wielki wjazd!
Chińskie samochody w Polsce
Chińskie samochody w Europie. Dlaczego zdobywają kontynent?
Reakcja Europy na wzrost chińskiej konkurencji
Chińskie samochodów w Europie: jaka przyszłość?
Chińskie samochody w Europie: marki, które warto zapamiętać
Great Wall
SAIC Motor Corporation Limited
BYD Auto

Chińskie samochody w Europie. Wielki wjazd!

Chińska Republika Ludowa, będąca największym producentem oraz konsumentem samochodów elektrycznych na świecie, dynamicznie wchodzi na europejskie drogi. W pierwszych miesiącach 2024 roku zanotowano w Polsce rejestrację 533 pojazdów pochodzących od chińskich producentów. To tylko wierzchołek góry lodowej, bowiem prognozy zakładają, iż chińskie samochody w Europie niemal podwojenie swój udziału na rynku do 2025 roku.

Chińskie samochody w Polsce

W Polsce, jak w wielu innych krajach europejskich, obserwujemy stopniowe zwiększanie się liczby chińskich samochodów. Marki takie jak Omoda, Voyah, MG, czy Baic, zadebiutowały na polskim rynku oferując nowoczesne SUV-y zarówno elektryczne, jak i spalinowe. Dzięki atrakcyjnej cenie i wysokiej jakości, samochody te gwałtownie zyskują na popularności.

Chińskie samochody w Europie. Dlaczego zdobywają kontynent?

  1. Wysoka jakość przy niższych kosztach: Chińscy producenci oferują samochody, które są porównywalne jakościowo do europejskich, ale o około 20% tańsze. Skala produkcji i wsparcie rządowe pozwalają im obniżać koszty, co czyni ich ofertę bardziej atrakcyjną.
  2. Wsparcie rządowe: Chińskie firmy motoryzacyjne korzystają z ogromnego wsparcia rządowego, co pozwala im na agresywne i skuteczne ekspandowanie na rynki zagraniczne.
  3. Innowacyjność i technologie: Chińska przewaga w technologii produkcji pojazdów elektrycznych sprawia, iż są one bardziej dostępne i przystępne dla konsumentów.

Reakcja Europy na wzrost chińskiej konkurencji

Unia Europejska przygotowuje się do wprowadzenia ceł antysubsydiacyjnych na importowane z Chin pojazdy. Takie działania mogą prowadzić do zwiększenia cen chińskich samochodów, ale jednocześnie rodzą ryzyko eskalacji konfliktów handlowych.

Chińskie samochodów w Europie: jaka przyszłość?

Chociaż chińskie samochody w Europie zyskują na popularności, wiele zależy od politycznych i ekonomicznych decyzji podejmowanych w Unii Europejskiej. Ostateczny wpływ chińskiej ekspansji na europejski rynek motoryzacyjny będzie widoczny w najbliższych latach.

Chińskie samochody w Europie to znak zmieniających się czasów w globalnym przemyśle motoryzacyjnym. Dla konsumentów europejskich może to oznaczać dostęp do szerokiej gamy pojazdów o wysokiej jakości i przystępnych cenach, ale dla europejskich producentów stanowi to wyzwanie konkurencyjne, które może wymusić na nich innowacje i redefinicję strategii rynkowej. W miarę jak chińskie samochody w Europie zwiększają swoją obecność, europejscy gracze będą musieli znaleźć sposoby na utrzymanie swojej pozycji i atrakcyjności w obliczu tej nowej konkurencji.

Chińskie samochody w Europie: marki, które warto zapamiętać

Great Wall

Great Wall (Wielki Mur; chiń. up. 长城汽车; chiń. trad. 長城汽車; pinyin Chángchéng Qìchē) – producent samochodów osobowych w Chińskiej Republice Ludowej, z siedziba w Baoding. Jest największym producentem aut typu pick-up w Państwie Środka. Koncern swoją ofertę kieruję na rynki Środkowego i Dalekiego Wschodu oraz Afryki Północnej oraz Federacji Rosyjskiej. 10 września 2009 r. Great Wall uzyskał jako pierwszy z Chińskiej Republiki Ludowej homologację, która pozwala na sprzedaż samochodów w Unii Europejskiej.

SAIC Motor Corporation Limited

SAIC Motor Corporation Limited (SAIC; chiń. up. 上海汽车工业集团总公司) – państwowy koncern motoryzacyjny Chińskiej Republiki Ludowej, z siedzibą w Szanghaju, który powstał w 1955 roku. Należy do władz chińskiej metropolii Szanghaj. Produkuje marki samochodów MG (brytyjsko-chiński producent samochodów osobowych działający od 2006 roku), Roewe (chiński producent samochodów osobowych działający od 2006 roku), Maxus (chiński producent samochodów osobowych i użytkowych, działający od 2011 roku), lDV (chińska marka eksportowa samochodów Maxus działająca od 2016 roku), Rising Auto (chiński producent elektrycznych samochodów osobowych działający od 2021 roku).

SAIC Motor Corporation Limited jest zaangażowany w następujące spółki joint-venture: IM Motors (chińskie joint-venture między SAIC, Alibaba Group i Zhangjiang Hi-Tech, działające od 2021 roku), SAIC-Volkswagen (chińsko-niemieckie joint-venture oferujące pojazdy Skoda i Volkswagen, działające od 1984 roku), SAIC-GM (chińsko-amerykańskie joint-venture oferujące pojazdy Buick, Chevlolet i Cadillac, działające od 1997 roku), SAIC-GM-Wuling (chińsko-amerykańskie joint-venture oferujące pojazdy Baojun i Wuling, działające od 2002 roku), SAIC Iveco Hongyan (chińsko-włoskie joint-venture oferujące pojazdy Hongyan i Iveco, działające od 2003 roku).

Spółki zależne od SAIC Motor Corporation Limited: Nanjing Automobile (chiński koncern motoryzacyjny powstały w 1947 roku, przejęty przez SAIC w 2007 roku), Nanjing (chińska marka samochodów działająca w latach 1999–2008), Yuejin (chiński producent ciężarówek i pickupów działający od 2005 roku), NAC (chiński producent elektrycznych furgonetek działający od 2009 roku), Nanjing Fiat (chińsko-włoskie joint-venture działające w latach 1999–2007) i Naveco (chińsko-włoskie joint-venture działające od 1996 roku).

Ekspansja zagraniczna SAIC Motor Corporation Limited rozpoczęła się od rynków w Ameryce Południowej, na przełomie lat 10. i 20. XXI wieku SAIC rozpoczął ekspansję na dużych rynkach globalnych jak Unia Europejska, Azja Wschodnia, Indie czy Związek Australijski dzięki marki MG.

BYD Auto

BYD Auto (chiń. up.: 比亚迪汽车, pinyin: Bǐyàdí Qìchē) – wiodący producent samochodów osobowych i autobusów w Chińskiej Republice Ludowe, w tym z napędem elektrycznym i hybrydowym, z siedzibą w Shenzhen.

Dziękujemy, iż przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Zapraszamy do lektury innych publikacji o Chinach. Agencja Informacyjna.

Idź do oryginalnego materiału