Chińskie auta za 86 tys. zł będą mieć naładowaną baterię w 100 sekund. Przełomowa technologia już wjeżdża do użytku

1 dzień temu

Ekspansja chińskiego sektora motoryzacyjnego może niebawem przybrać znacząco na sile. Jeszcze w tym roku tamtejszy potentat w produkcji baterii, czyli CATL wypuści ekspresowe stacje wymiany akumulatorów. Chińskie auta korzystające z kompatybilnych baterii CATL będą mogły wymienić je w ciągu 100 sekund. To może być prawdziwy game changer dla świata motoryzacji, jaki znamy.

Samochody elektryczne są stale udoskonalane i z czasem ich dotychczasowe wady znikają wraz z nowymi technologiami. Choć nowoczesne infrastruktury potrafią ładować duże baterie w relatywnie krótkim czasie, to dla wielu użytkowników wygoda w szybkim tankowaniu benzyny lub diesla wciąż jest nie do przecenienia. Globalny potentat produkcji baterii do elektryków CATL ma na to rozwiązanie, które już jest gotowe do wejścia na rynek.

Pierwsze chińskie auta gotowe do nowej technologii

Chodzi o stacje wymiany baterii, które choć nie są całkowitą innowacją, to czas w jakim dokonuje się ta operacja jest imponujący. Już kilka lat temu Nio zachwyciło świat chińskimi stacjami wymieniającymi baterie, bo zajmowało to tylko 4 minuty. Teraz CATL opracował stacje wymiany i baterie Choco-SEB, które wymienimy w 100 sekund (1 minuta 40 sekund). Jak czytamy na Carscoops, już 34 takie punkty działają w mieście Chongqing. Do końca 2025 r. CATL planuje mieć tysiąc takich stacji w 31 różnych miastach. Pojedyncza stacja ma mieć możliwość 822 operacji wymiany baterii dziennie.

Oshan 520. // fot. materiały prasowe

Pierwszymi samochodami, które będą w stanie korzystać ze 100-sekundowej wymiany baterii są modele Oshan 520. Te sedany od koncernu Changan Automobile jako pierwsze wykorzystują pakiet wymiennych baterii Choco-SEB o pojemności 56 kWh. Pierwszy tysiąc egzemplarzy, kosztujących w Chinach ok. 86 tys. zł, już wypuszczono na rynek z myślą o branży taksówkarskiej, dla której takie rozwiązanie to prawdziwe zbawienie. Zeroemisyjne taksówki będą w stanie więcej zarabiać, poświęcając niecałe 2 minuty na uzupełnienie energii. Zasięg modelu Oshan 520 to 515 km.

Które koncerny będą oferować wymienne akumulatory?

Z tej technologii niedługo może skorzystać jeszcze więcej producentów. Kontrakty z CATL mają podpisane takie chińskie koncerny jak SAIC, Chery, GAC, BAIC, Nio czy FAW. Wszystkie już albo prowadzą ofensywę w Europie lub budują struktury do dalszej ekspansji. Oczywiście początkowo stacje mają być obecne jedynie w Chinach, ale prawdopodobnie dotarcie ich na zagraniczne rynki jest kwestią czasu. Modelami, które już mają potwierdzone zastosowanie pakietu akumulatorów Choco-SEB są: GAC Aion S, Hongqi E-QM5, SAIC Roewe D7, BAIC C66, Wuling Bingo, Wuling Starlight, SAIC Rising R7, SAIC Maxus Mifa 9 oraz SAIC Maxus Dana.

fot. materiały prasowe
Idź do oryginalnego materiału