Nowy Rok tradycyjnie już jest świetną okazją do podsumowania minionych 12 miesięcy. A te w branży motoryzacyjnej były bardzo burzliwe. Nie tylko do Europy, ale także do Polski, dotarło wielu chińskich producentów, w tym BYD. I choć z naszej perspektywy marki te dopiero nabierają rozpędu, jeżeli spojrzymy na światowe liczby, można się nieco zdziwić.
Rekordowo dobry rok 2024 dla BYD
Wielu producentów w zeszłym roku nie miało zbyt wielu powodów do świętowania. Problemy dotykały głównie tych, którzy skupili się na samochodach elektrycznych. Popyt na ten rodzaj pojazdów znacząco zmalał, a Tesla nie była w stanie wyrównać swojego wyniku z 2023 roku. Amerykański producent sprzedał tylko 1,8 miliona samochodów. Choć firma Elona Muska wciąż prowadzi wśród elektryków, to jednak wielu producentów zanotowało znacznie lepsze wyniki.
Jednym z nich jest BYD, który w całym 2024 roku sprzedał… 4,3 miliona samochodów. Co ciekawe, chińscy producenci często kojarzeni są z napędami elektrycznymi, ale w przypadku giganta największą sprzedaż wciąż stanowiły samochody z silnikami spalinowymi. jeżeli chodzi o czysto elektryczne rejestracje BYD zanotowało ich tylko o 20 000 mniej niż Tesla. Cała reszta stanowi samochody z silnikami spalinowymi.
Tak duża liczba sprzedanych samochodów dla BYD oznacza aż 41,3-procentowy wzrost. Ponadto, jak wspomnieliśmy wyżej, elektryki były mniejszą częścią. W ubiegłym roku chiński gigant sprzedał w sumie 2 485 378 samochodów spalinowych. A to stanowi aż 72,8-procentowy wzrost rok do roku. Imponujące liczby.
Tesla straci 1. miejsce wśród elektryków?
Oczywiście, musimy pamiętać iż BYD sprzedaje swoje samochody cały czas głównie w swojej ojczyźnie. Można na to spojrzeć z wielu punktów widzenia. Jeden na pewno powinien być taki, iż elektryki w Chinach są dużo bardziej popularne niż w Europie. A mimo to spalinówek wciąż jest więcej. Inna sprawa jest taka, iż gdy BYD na dobre rozpędzi się na Starym Kontynencie, to na pewno zapuka do czołowej piątki, a może i trójki producentów na świecie.
Obecne wyniki plasują ich już dziś w czołowej dziesiątce. Jak wyglądają inne pozycje? Pierwsze dwa miejsca powinny przypaść w udziale Toyocie i Volkswagenowi. Na najniższym stopniu podium znajdzie się sojusz Hyundai-Kia, czwarty Renault-Nissan, wyprzedzając Stellantis i GM.
Konkurencja chińskich producentów ma silną bazę klientów na całym świecie już dziś. Jak wspomnieliśmy, BYD głównie operuje w swojej ojczyźnie, gdzie w 2024 roku sprzedali 3,8 miliona samochodów. Wydaje się, iż są na dobrej drodze, aby notować coraz lepsze wyniki z roku na rok.