Z dniem 1 stycznia 2026 roku Karin Rådström, CEO Daimler Truck, obejmie funkcję przewodniczącej Rady ds. Pojazdów Użytkowych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).
Rådström przejmie stery od Christiana Levina, prezesa i dyrektora generalnego Scania i Traton Group, który pełnił tę funkcję w 2025 roku. W skład Rady Dyrektorów ds. Pojazdów Użytkowych ACEA wchodzą najwyżsi rangą menedżerowie, w tym prezesi DAF Trucks, Ford Trucks, Iveco Group, MAN Truck & Bus, Scania Group i Volvo Group.

Apel do UE. Konieczny jest przegląd przepisów
Karin Rådström określiła przyjęcie stanowiska jako zaszczyt, podkreślając, iż następuje to w kluczowym dla branży czasie. Wskazała, iż samochody ciężarowe i autobusy napędzają Europę, stanowiąc podstawę logistyki i transportu publicznego. Jednocześnie w pełni poparła cel Unii Europejskiej, jakim jest dekarbonizacja transportu. Podkreśliła, iż producenci już realizują ten cel, oferując dziesiątki różnych modeli bezemisyjnych ciężarówek i autobusów w produkcji seryjnej.
Nowa przewodnicząca ACEA stanowczo zaznaczyła, iż znaczący wzrost zainteresowania rynkowego nastąpi dopiero wtedy, gdy klienci będą mogli korzystać z pojazdów bezemisyjnych równie płynnie i rentownie, jak w tej chwili z pojazdów konwencjonalnych. W związku z tym Karin Rådström zaapelowała o przyspieszony przegląd przepisów dotyczących emisji CO2 w pojazdach ciężarowych najpóźniej w połowie 2026 roku. Wezwała Komisję Europejską do podjęcia pilnych działań, aby zapobiec karom dla producentów, którzy nie są w stanie spełnić podstawowych warunków wprowadzenia pojazdów na rynek.
– Europa musi gwałtownie stać się silnym rynkiem wewnętrznym dla technologii bezemisyjnych. Zarówno Komisja, jak i państwa członkowskie muszą pilnie usprawnić i uprościć ramy regulacyjne oraz przyspieszyć popyt na pojazdy bezemisyjne. Na tym będę się koncentrować podczas pracy
w ACEA – tłumaczy CEO Daimler Trucks.

2 dni temu











