CEO Bolta alarmuje: Europa przesypia rewolucję autonomicznej jazdy i zostaje w tyle za USA i Chinami

5 godzin temu

Europa musi poświęcić co najmniej tyle samo uwagi autonomicznym samochodom, co pojazdom elektrycznym, jeżeli chce odgrywać rolę w jednej z kluczowych technologii następnej dekady. Takie ostrzeżenie wystosował Markus Villig, CEO estońskiej firmy Bolt, podkreślając, iż kontynent traci dystans do rywali z Chin i Stanów Zjednoczonych.

Markus Villig, szef europejskiego konkurenta Ubera, podczas spotkania z dziennikarzami stwierdził, iż Unia Europejska nadmiernie koncentruje się na pojazdach elektrycznych, tracąc z oczu rozwój technologii autonomicznej jazdy. Jego zdaniem, chociaż UE inwestuje dziesiątki miliardów euro w różne aspekty łańcucha dostaw EV, brakuje porównywalnych funduszy na oprogramowanie do samodzielnej jazdy. Villig podkreślił, iż autonomiczna jazda będzie “fundamentalną technologią”, a Unia powinna traktować ją jako strategiczną, również ze względów bezpieczeństwa, zamiast polegać wyłącznie na imporcie gotowych rozwiązań.​

Obecnie prym w sektorze pojazdów autonomicznych wiodą firmy amerykańskie, takie jak Waymo (należące do Alphabet) i Tesla, oraz chińscy gracze, w tym Baidu, WeRide i Pony.ai. Co więcej, chińskie firmy technologiczne, napotykając bariery na rynku amerykańskim, coraz intensywniej wchodzą do Europy, postrzegając ją jako rynek o bardziej otwartym otoczeniu regulacyjnym. W tym samym czasie tradycyjni europejscy producenci samochodów, zatrudniający miliony osób, z trudem nadążają za postępem technologicznym napływającym zza granicy.​

Problem dostrzegają także unijni urzędnicy. Przewodnicząca Komisji Europejskiej, Ursula von der Leyen, niedawno wezwała do ogólnokontynentalnego wysiłku na rzecz rozwoju samochodów autonomicznych, przyznając, iż w USA i Chinach są one już rzeczywistością. Mimo to, wciąż brakuje spójnej strategii i zharmonizowanych przepisów dotyczących testowania i wdrażania tej technologii w państwach członkowskich, co stanowi istotną barierę. Dla firm takich jak Bolt, wprowadzenie “robotaksówek” stanowi ogromną szansę biznesową, jednak bez odpowiedniego wsparcia i rozwoju technologii w Europie, realizacja tej wizji może zależeć od zagranicznych dostawców.​

Idź do oryginalnego materiału