Ten motocykl w latach 80. i 90. miał status niemal taki, jak gwiazda pop – plakaty z jego podobizną zdobiły niejeden pokój nastolatka, a modele burago sprzedawały się w Peweksach jak świeże bułki. Dziś Elefant to kultowy motocykl i przedmiot pożądania kolekcjonerów.
Cagiva Elefant to jeden z najbardziej ikonicznych modeli w historii jednośladów. Dzięki swoim sukcesom w rajdach takich jak Paryż-Dakar oraz połączeniu wydajności z niepowtarzalnym designem, Elefant na stałe zapisał się w świadomości motocyklistów. Historia tego modelu to opowieść o innowacjach, wyścigowych triumfach i inżynieryjnym kunszcie, które uczyniły go legendą w świecie motocykli terenowych.
Narodziny legendy: początki Cagivy Elefant
Historia Cagivy Elefant rozpoczyna się w 1983 roku, kiedy prototyp motocykla został zaprezentowany na targach w Mediolanie. Pierwsza wersja była wyposażona w dwucylindrowy silnik widlasty Ducati o pojemności 750 cmł, obrócony o 180°, aby pomieścić wlot powietrza między cylindrami i zamontować amortyzator w pionowej pozycji. Model gwałtownie ewoluował: rok później, na targach w Kolonii, motocykl otrzymał mniejszą pojemność 650 cmł, tylną tarczę hamulcową i widelec Marzocchi, co uczyniło go bardziej wszechstronnym i zaawansowanym technicznie.
Cagiva gwałtownie dostrzegła potencjał swojego nowego motocykla w wyścigach terenowych. Dzięki współpracy z francuskim zespołem Ligier, Elefant zadebiutował w rajdzie Paryż-Dakar w 1985 roku. Hubert Auriol, legenda rajdów, który wcześniej jeździł dla BMW, zajął na nim ósme miejsce – co było obiecującym początkiem dla nowego modelu. Produkcyjna wersja Elefanta trafiła na rynek w pojemnościach od 125 do 650 cmł, oferując doskonałe wyposażenie, w tym hamulce Brembo i zawieszenie Marzocchi.
Era Dakaru: triumfy i tragedie
Cagiva Elefant na stałe wpisała się w historię rajdu Paryż-Dakar, rywalizując w najbardziej wymagających warunkach pustyni. W barwach Lucky Explorer, marka osiągała spektakularne wyniki, choć początki były trudne. W 1986 roku wyścig był naznaczony tragedią – śmiercią Giampaolo Marinoniego na ostatnim etapie oraz tragicznej katastrofy helikoptera, w której zginął założyciel rajdu, Thierry Sabine.
Zwycięstwa Ediego Orioli
Przełom nastąpił w 1990 roku, kiedy Edi Orioli triumfował na Cagivie Elefant, wygrywając rajd Paryż-Dakar. Był to moment, który umocnił pozycję motocykla jako prawdziwej „królowej pustyni”. Kolejne zwycięstwo Orioli na tym modelu miało miejsce w 1994 roku, a Jordi Arcarons zajął wówczas drugie miejsce. Elefant wyróżniał się wtedy pojemnością skokową 904 cmł, a w kolejnych latach rozwinął się do 944 cmł.
Rozwój techniczny: z wyścigów na drogi
Produkcja Cagivy Elefant trwała od 1985 do 1998 roku, w trakcie której model przeszedł wiele zmian i usprawnień. Początkowo dostępna była z silnikami o pojemności 650 i 750 cmł, w 1990 roku wprowadzono wersję 900, która była napędzana silnikiem Ducati 900SS. Zastosowano w niej innowacyjne rozwiązania, takie jak elektroniczny wtrysk paliwa Weber-Marelli, zawieszenie Öhlins i hamulce Nissin. Był to motocykl, który zapewniał imponującą moc i osiągi, jednocześnie zachowując umiejętności jazdy terenowej.
W 1993 roku nastąpiła tzw. modernizacja wsteczna – wtrysk paliwa zastąpiono gaźnikami Mikuni, zmieniono sprzęgło i skrzynię biegów. Elefant Marathon, produkowany od 1994 roku, był odpowiedzią na nowe przepisy rajdowe, a jego design jeszcze bardziej nawiązywał do wersji wyścigowej.
Ostatnie lata i spadek popularności
Pod koniec lat 90. sytuacja finansowa Cagivy pogorszyła się, co doprowadziło do zakończenia produkcji Elefanta w 1998 roku. Model został zastąpiony przez Cagiva Gran Canyon, bardziej zorientowany na jazdę po asfalcie. Gran Canyon, choć także wyposażony w silnik Ducati, nie odniósł takiego sukcesu jak Elefant. W 2000 roku wprowadzono jeszcze Cagivę Navigator z silnikiem Suzuki, ale model ten również nie zdobył większej popularności.
Cagiva Elefant dzisiaj: kultowy motocykl kolekcjonerski
Dziś Cagiva Elefant jest jednym z najbardziej poszukiwanych motocykli kolekcjonerskich. Jego wyjątkowy design, związki z rajdami Dakar oraz silnik Ducati sprawiają, iż ceny używanych egzemplarzy stale rosną. Szczególnie cenione są wersje 900 i Marathon, które charakteryzują się najlepszymi osiągami i najbogatszym wyposażeniem.
Zalety i wady
Cagiva Elefant to motocykl, który do dziś zachwyca swoimi możliwościami terenowymi i niepowtarzalnym charakterem. Niska masa i mocny dwucylindrowy silnik Ducati sprawiają, iż jest on łatwy w prowadzeniu choćby w trudnym terenie. Jednak model nie jest pozbawiony wad: hamulce w starszych wersjach są mniej wydajne, a układ elektryczny bywa zawodny.
Cagiva Elefant to motocykl, który pozostaje ikoną w świecie jednośladów. Jego triumfy na Paryż-Dakar, zaawansowane rozwiązania techniczne oraz niepowtarzalny design czynią go jednym z najważniejszych motocykli w historii. Elefant to legenda, która nie tylko zdefiniowała epokę motocykli terenowych, ale także stała się inspiracją dla kolejnych generacji jednośladów. Dla kolekcjonerów i pasjonatów motocykli pozostaje skarbem, który z biegiem lat zyskuje na wartości – zarówno historycznej, jak i finansowej.