BYD Super e-Platform umożliwia ładowanie do 1000 kW

moto-przestrzen.pl 6 dni temu

BYD, światowy lider w produkcji pojazdów elektrycznych i hybrydowych, zaprezentował rewolucyjną platformę dla aut elektrycznych, która ma całkowicie wyeliminować obawy związane z ładowaniem, dorównując szybkością do czasu tankowania auta spalinowego. Nowa architektura, Super e-Platform, wprowadza przełomowe technologie, ustanawiające światowe rekordy w segmencie seryjnie produkowanych pojazdów elektrycznych.

Główne komponenty elektryczne Super e-Platform – silnik, układ sterowania oraz bateria – zostały kompleksowo zmodernizowane w porównaniu do dotychczasowych rozwiązań. Platforma osiąga moc ładowania jednego megawata (1000 kW), co stanowi najwyższą szczytową prędkość ładowania w odniesieniu do masowo produkowanych pojazdów. W praktyce oznacza to, iż Super e-Platform może zwiększyć zasięg o dwa kilometry w zaledwie sekundę, oferując najszybsze ładowanie seryjne na świecie. Błyskawiczne pięciominutowe ładowanie przekłada się na 400 kilometrów jazdy.

Nowa architektura platformy wykorzystuje pojedynczy silnik o mocy 580 kW, który w pierwszych modelach – HAN L i TANG L, przeznaczonych na rynek chiński – umożliwia osiągnięcie prędkości przekraczającej 300 km/h. Tak imponujące osiągi i dynamiczne przyspieszenie to zasługa nowoczesnego silnika, zdolnego do pracy z prędkością aż 30 000 obr./min, wyznaczającego nowy standard w segmencie masowo produkowanych pojazdów elektrycznych.

Podczas premiery w Shenzhen, Wang Chuanfu, prezes BYD Group, podkreślił, iż nowa technologia pozwoli wyeliminować największą dotychczasową „bolączkę” użytkowników pojazdów elektrycznych. „Aby całkowicie wyeliminować obawy użytkowników związane z ładowaniem, naszym celem jest uczynienie ładowania pojazdów elektrycznych tak szybkim, jak tankowanie samochodu spalinowego – osiągając parytet paliwowo-elektryczny w prędkości ładowania,” powiedział.

Aby ten parytet stał się rzeczywistością, ładowanie musi łączyć zarówno bardzo wysokie napięcie, jak i wysoki prąd. Super e-Platform to pierwsza na świecie masowo produkowana platforma dla samochodów osobowych, wyposażona w „architekturę wysokiego napięcia kilowoltowego”, która zapewnia kilowoltową wydajność we wszystkich kluczowych obszarach – baterii, silniku, zasilaniu oraz układzie klimatyzacji.

Super e-Platform wprowadza także innowacyjną baterię BYD Flash Charging Battery z funkcją szybkiego ładowania, wyposażoną w ultraszybki kanał jonowy między anodą a katodą. Dzięki temu bateria osiąga maksymalny prąd ładowania na poziomie 1000 A oraz imponującą szybkość ładowania 10C, ustanawiając nowe standardy w masowej produkcji.

Aby osiągnąć tak imponujące parametry ładowania, BYD opracował i wdrożył do masowej produkcji nową generację motoryzacyjnych układów z węglika krzemu (SiC) o napięciu sięgającym 1500 V. To pierwszy na świecie masowo produkowany czip SiC o tak wysokim napięciu.

Megawatowe ładowanie wymaga megawatowych ładowarek

Nowa technologia ultraszybkiego ładowania wymaga, aby nowoczesne stacje ładowania oferowały wysoką wydajność. Lian Yubo, wiceprezes wykonawczy BYD i prezes Auto Engineering Research Institute, podczas premiery poinformował, iż firma opracowała pierwszy w branży, w pełni chłodzony cieczą terminal błyskawicznego ładowania megawatowego, zapewniający maksymalną moc 1360 kW.

BYD planuje wybudować ponad 4000 megawatowych stacji błyskawicznego ładowania w całych Chinach. Jednocześnie firma opracowała innowacyjną technologię „podwójnego ładowania”, która pozwala natychmiast podnieść standard szybkich ładowarek do poziomu ultraszybkich, a superładowarek do ładowarek błyskawicznych. Ta przełomowa, inteligentna technologia przyspieszonego ładowania – pierwsza na świecie – zapewnia pełną kompatybilność z publicznymi stacjami, umożliwiając wygodne i efektywne ładowanie w wielu lokalizacjach.

BYD uważa, iż połączenie kompatybilności z istniejącą infrastrukturą, samodzielnie opracowanych terminali błyskawicznego ładowania oraz przełomowej platformy Super e-Platform na nowo zdefiniuje mobilność elektryczną, jednocześnie umacniając pozycję Chin jako światowego lidera technologii elektryfikacji.

Idź do oryginalnego materiału