
BYD to jedna z najbardziej innowacyjnych marek samochodowych. Działa prężnie na całym świecie, także w Polsce, a w gamie ma wiele bardzo nowoczesnych aut – zarówno hybrydowych plug-in, jak i elektrycznych.
O tym, jak dynamicznie działającą i rozwijającą się marką jest BYD (ten skrót rozwija się jako Build Your Dreams), może świadczyć to, iż pierwszy samochód wprowadziła na rynek zaledwie 20 lat temu (BYD F3), a w tej chwili jest firmą sprzedającą w Chinach najwięcej aut oraz światowym liderem w grupie samochodów elektrycznych i hybrydowych typu plug-in. Warto w tym miejscu przypomnieć, iż już w 2008 r. na salonie w Genewie zaprezentowano model F3DM, który stał się pierwszym na świecie masowo produkowanym pojazdem z napędem PHEV.
By w tak krótkim czasie osiągnąć tak wiele, trzeba postawić na innowacje i najnowocześniejsze technologie – w ich tworzenie i rozwój zaangażowanych jest w BYD ponad sto tysięcy inżynierów i techników w 11 instytucjach badawczych. Efektem ich prac są m.in. tak przełomowe technologie jak bateria Blade (uznawaną za jedną z najbezpieczniejszych na świecie), Cell-to-Body (integracja akumulatora ze strukturą karoserii) czy platforma Super e-Platform. Wyposażono ją w akumulatory, w których energię można uzupełniać z mocą do 1 megawata (1000 kW) – szczytowa prędkość ładowania pozwala uzyskać 2 km zasięgu auta na sekundę (5 minut ładowania przekłada się zatem na aż 400 km). O jakości konstrukcji aut marki BYD świadczy też to, iż każdy z badanych dotąd przez Euro NCAP modeli uzyskał maksymalne 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa.
Marka BYD zadebiutowała w Polsce w czerwcu 2024 r. w tej chwili w jej ofercie znajdują się dwie hybrydy plug-in i siedem modeli elektrycznych. Wraz z rozbudową gamy (do której ostatnio dołączyły Dolphin Surf i Seal 5) postępuje rozwój sieci dealerskiej, która w tej chwili liczy 23 placówki. Niezmiernie ważna z punktu widzenia klienta jest też gwarancja. A ta podstawowa w przypadku modeli BYD trwa 6 lat lub 150 000 km (200 tys. km/8 lat na akumulator zasilający oraz 150 tys. km/8 lat na elektryczny silnik i jego sterownik).
Samochody hybrydowe plug-in
BYD Seal U DM-i

Postawny (długość 477,5 cm) i przestronny SUV klasy średniej. W ofercie dostępne są trzy warianty PHEV. Dwa mają napęd przedni i silniki wolnossący benzynowy 1.5 oraz elektryczny, generujące łącznie 218 KM. Różnica między nimi polega na pojemności zastosowanej baterii Blade – w odmianie Boost ma ona 18,3 kWh (zasięg w trybie jazdy elektrycznej: 70 km), zaś w Comfort – 26,6 kWh (zasięg EV: 125 km).

Topowy wariant 4x4 korzysta z benzynowej jednostki 1.5 turbo oraz dwóch silników elektrycznych (moc systemowa to aż 324 KM; 0-100 km/h w 5,9 s). W tym przypadku akumulator ma 18,3 kWh (zasięg EV: 70 km).
Ważne, iż baterię każdego Seala U DM-i można ładować nie tylko prądem zmiennym (do 11 kW), ale też stałym (do 18 kW). Ceny: od 169 900 zł.



BYD Seal 5 DM-i

Najnowszy model BYD-a debiutujący w Polsce to elegancko stylizowany sedan, mierzący 478 cm. Cechą wyróżniającą go spośród konkurencji jest przede wszystkim hybrydowy napęd plug-in (Super DM), z silnikami benzynowym 1.5 i elektrycznym, oferującymi łącznie 212 KM (od 0 do 100 km/h w 7,5 s).
Dzięki pojemnej baterii Blade (18,3 kWh; ładowanie AC 6,6 kW) Seal 5 może pokonać w trybie jazdy elektrycznej aż 100 km (łączny zasięg to 1050 km). Poza tymi zaletami ogromnym atutem jest niezwykle atrakcyjna cena, wynosząca od 129 900 zł, a także bogate wyposażenie seryjne (np. adaptacyjny tempomat czy automatyczna dwustrefowa klimatyzacja).




Samochody elektryczne
BYD Dolphin Surf

Najmniejszy model marki BYD – Dolphin Surf – udowadnia, iż miejski, świetnie wyceniony samochód nie musi być prosty i mieć nudnej stylizacji. Mierzący 399 cm Dolphin Surf jest oferowany w trzech przednionapędowych odmianach.
Podstawowa Active ma silnik o mocy 88 KM i akumulator o pojemności 30 kWh (maksymalna moc ładowania DC: 65 kW). To wystarcza do pokonania 220 km. Osoby, którym zależy na większym zasięgu, mogą wybrać auto z baterią 43,2 kWh (ładowanie DC: do 85 kW). Występuje ona w wersjach Boost (88 KM; zasięg 322 km) oraz topowej Comfort, z najmocniejszym, bo 156-konnym silnikiem. Dzięki niemu przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 9,1 s.
Ceny Dolphina Surfa zaczynają się od zaledwie 82 700 zł. Mimo to wyposażenie nie jest wcale ubogie, i już w podstawowej konfiguracji otrzymuje się m.in. komplet układów wsparcia (w tym adaptacyjny tempomat) czy nowoczesny system multimedialny.


BYD Atto 2

Atto 2 to propozycja BYD-a w niezwykle popularnej w Europie klasie miejskich crossoverów. Auto przekonuje interesującą, ale stonowaną stylizacją. Mimo jego niezbyt dużych rozmiarów zewnętrznych (długość 431 cm) kabina jest przestronna, a bagażnik – pojemny (od 400 do 1340 litrów).
Atto 2 napędza na przednie koła silnik rozwijający 177 KM i 290 Nm. Auto jest dzięki temu naprawdę dynamiczne – do 100 km/h rozpędza się w 7,9 s i uzyskuje prędkość maksymalną 160 km/h. Akumulator trakcyjny Blade ma pojemność 45,12 kWh i można go ładować prądem zmiennym (do 11 kW) oraz stałym (do 65 kW). Zasięg wynosi 312 km w cyklu mieszanym. Atto 2 jest oferowane w dwóch wersjach wyposażenia: Active kosztuje 129 900 zł, zaś Boost wyceniono na 141 000 zł.

BYD Dolphin

Dolphin to kompaktowy hatchback (dł. 429 cm) o lekko podniesionej linii dachu. Kabina jest przestronna, a dzięki temu, iż auto powstało na najnowszej e-platformie 3.0, podłoga z tyłu jest całkiem płaska (co zauważalnie zwiększa komfort jazdy).
Dolphin ma napęd na przednie koła, 204-konny silnik (0-100 km/h w 7,0 s) i akumulator Blade o pojemności 60,4 kWh (ładowanie AC 11 kW, DC 110 kW). Zasięg w cyklu mieszanym wynosi 427 km. Auto oferowane jest w dwóch wersjach wyposażenia (Comfort i Design). Ceny: od 149 000 zł.

BYD Seal

Bardzo opływowy, dynamicznie prezentujący się sedan klasy średniej (dł. 480 cm) imponuje parametrami układu napędowego. Wersja podstawowa Design otrzymała silnik o mocy 313 KM dostarczający moment obrotowy na tyle koła. Odmiana Excellence AWD to auto o naprawdę sportowych osiągach – ma 530 KM i od 0 do 100 km/h przyspiesza w zaledwie 3,8 s. Oba warianty korzystają z akumulatora o pojemności 82,5 kWh (ładowanie DC: do 150 kW), który zapewnia im zasięg wynoszący, odpowiednio, 570 i 520 km. Ceny modelu Seal rozpoczynają się od 215 900 zł.

BYD Seal U

Seal U jest jedynym samochodem w gamie marki BYD oferowanym zarówno z napędem hybrydowym plug-in, jak i elektrycznym. W tym drugim do wyboru przewidziano dwie przednionapędowe odmiany. Podstawowa Comfort ma baterię Blade o pojemności 71,8 kWh (maksymalna moc ładowania 115 kW), która zapewnia zasięg 420 km w cyklu mieszanym. Silnik rozwija 218 KM i 310 Nm. Z kolei wersja Design ma akumulator 87 kWh (ładowanie DC do 140 kW), a zasięg wzrasta do 500 km. W tym przypadku jednostka elektryczna też generuje 218 KM, ale 330 Nm. Seal U uzyskuje prędkość maksymalną 175 km/h, a do 100 km/h rozpędza się w 9,3 s z mniejszą i 9,6 s z większą baterią. Cennik rozpoczyna kwota 195 900 zł.

BYD Sealion 7

Elektryczny SUV klasy średniej (długość 483 cm) z nadwoziem nawiązującym wyglądem do coupe i charakterystycznie stylizowanymi nadkolami. Sealion 7 ma duże możliwości transportowe: tylny bagażnik pomieści od 520 do 1789 l, a przedni – 58 l.
Auto jest dostępne w trzech wersjach. Comfort z napędem na tylne koła ma silnik o mocy 313 KM, a bateria Blade o pojemności 82,5 kWh pozwala pokonać 482 km. Odmiana Design AWD korzysta z takiego samego akumulatora (jej zasięg to 456 km), ale zastosowano w niej dwa silniki o łącznej mocy 530 KM (0-100 km/h w zaledwie 4,5 s). Wariant Excellence AWD też ma 530 KM, ale jego akumulator o pojemności 91,3 kWh gwarantuje uzyskanie zasięgu 502 km. Każdy Sealion 7 może się rozpędzić do prędkości maksymalnej 215 km/h. Ceny auta rozpoczynają się od 219 900 zł, a wyposażenie seryjne jest bardo bogate (np. elektrycznie sterowane siedzenia).

BYD Tang

Flagowy SUV w ofercie marki BYD to model należący do klasy wyższej. Ma aż 497 cm długości i 282-centymetrowy rozstaw osi. Przestronna, doskonale wykończona kabina mieści siedem osób. Atutem jest też pojemny bagażnik (235/940/1655 litrów za 3./2./1. rzędem siedzeń).
Tang ma ogromny akumulator trakcyjny Blade o pojemności aż 108,8 kWh, w którym energię można uzupełniać z mocą do 170 kW. Zasięg auta w cyklu mieszanym wynosi 530 km. Tanga napędzają na obie osie silniki o łącznej mocy 517 KM. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje jedynie 4,9 s, a prędkość maksymalna sięga 190 km/h. Tang dostępny jest w jednej, bardzo bogato wyposażonej wersji Flagship. W standardzie znajdziemy m.in. w pełni diodowe oświetlenie, 21-calowe felgi, panoramiczny dach, elektrycznie regulowane skórzane siedzenia (Nappa), nagłośnienie Dynaudio, kamery 360 stopni i pełen zestaw systemów wsparcia kierowcy. Cena: 320 000 zł.

BYD: 30 lat rozwoju

Firma BYD została założona w lutym 1995 roku, zaś BYD Auto powstało w 2003 r., po przejęciu Xi'an Tsinchuan Auto. W ciągu trzydziestu lat BYD zanotował bezprecedensowy rozwój– na początku zatrudniał 20, a w tej chwili jest to więcej niż milion pracowników. Dysponuje ponad 30 parkami przemysłowymi i 40 oddziałami na całym świecie (europejski był pierwszym poza granicami Chin). BYD działa w czterech kluczowych sektorach, realizując plany stworzenia bezemisyjnego ekosystemu energetycznego: motoryzacji, elektronice, nowej energii i transporcie kolejowym. BYD jest jednym z pionierów i liderów proekologicznych rozwiązań napędów elektrycznych oraz technologii akumulatorowych.
