Innowacyjny układ wydechowy wykorzysta gazy spalinowe do poprawy osiągów motocykla poprzez dynamiczne sterowanie kierunkiem ich emisji. BMW Motorrad po raz kolejny udowadnia, iż awangarda technologiczna to drugie imię tej marki.
System jest zaskakująco prosty – elektroniczny siłownik zmienia kierunek wydobywania się spalin w zależności od kierunku skrętu motocykla. Spaliny, wypuszczane na lewą lub prawą stronę, poprawiają stabilność jednośladu oraz optymalizują aerodynamikę.
Podstawą działania systemu jest platforma inercyjna IMU, która monitoruje kąt nachylenia motocykla. Podczas skrętu w prawo spaliny są kierowane na lewą stronę, a podczas skrętu w lewo – na prawą. W pozycji neutralnej system może pozwalać na emisję spalin w sposób tradycyjny – tyłem końcówki wydechu.
Choć sam efekt siły generowanej przez spaliny może nie być znaczący, BMW rozważa dodatkowo możliwość wykorzystania systemu do poprawy przepływu powietrza pod dolną owiewką. Może to skutkować efektem przyziemienia znanym z wyścigowych samochodów, takich jak bolidy Formuły 1, co w konsekwencji przyczyni się do poprawy przyczepności.
Patent wskazuje na obecność zaworu obrotowego umieszczonego w komorze połączonej z głównym układem wydechowym. Zawór ten, sterowany elektronicznie, może kierować spaliny w odpowiednią stronę poprzez otwory w owiewce. Główna rura wydechowa znajduje się w tylnej części motocykla, przed tylnym kołem, i jest połączona z układem transferowym umożliwiającym zmianę kierunku przepływu gazów.
Jeśli system ten zostanie wdrożony do produkcji seryjnej, może otworzyć nowe możliwości w projektowaniu motocykli sportowych. Dynamiczne zarządzanie przepływem spalin w celu poprawy aerodynamiki to nowatorskie podejście, które może znaleźć zastosowanie nie tylko w wyścigach, ale także w codziennej jeździe, podnosząc poziom bezpieczeństwa i kontroli nad motocyklem.
