BMW serii 3 Touring, Volkswagen Passat Variant – dobry i lepszy | PORÓWNANIE

1 dzień temu

BMW 320d xDrive Touring kontra VW Passat Variant 2.0 TDI 4Motion, czyli model marki premium kontra przedstawiciel marki popularnej. Kiedyś nie do pomyślenia, ale dziś różnice w cenach są już niewielkie. A jak z pozostałymi? Porównujemy wersje z silnikami Diesla o mocy 190 i 193 KM i napędem na obie osie.

Oferowana od 2019 r. seria 3 G20 (sedan) i G21 (Touring) to już 7. generacja tego niemieckiego auta klasy średniej. Oba modele pozostają jednymi z najważniejszych w bogatych portfoliach producentów. W 2022 r. serię 3 poddano gruntownemu liftingowi, w ramach którego wyraźnie zmieniono wygląd auta i jego wnętrze.

Po zaledwie 2 latach BMW przeprowadziło kolejną modernizację modelu. Tym razem wprowadzono mniejsze zmiany stylistyczne, zamontowano nowszy system informacyjno-rozrywkowy, rozszerzono wyposażenie seryjne i zmieniono zestrojenie zawieszenia. Czy to wystarczy, aby stawić czoła nowemu VW Passatowi?

Duży kontra wielki – nadwozie, wnętrze

Jeżeli chodzi o wielkość kabin, to odpowiedź z pewnością brzmi: nie! Choć seria 3 nie jest ciasna, to o ponad 20 cm dłuższy Volkswagen oferuje pasażerom bezkonkurencyjną w tej klasie przestrzeń – z wyjątkiem blisko spokrewnionej Skody Superb Combi. Z przodu mamy więcej miejsca na łokcie i więcej centymetrów między głową a podsufitką, a w drugim rzędzie przestrzeń przed kolanami nie ustępuje tej oferowanej przez luksusowe sedany.

Ale to nie wszystko: bagażnik VW jest również znacznie obszerniejszy od tego w BMW. Kufer Passata bazowo pomieści aż 690 l, a przy dwumiejscowej konfiguracji wnętrza – choćby 1920 l. Bagażnik serii 3 Touring o pojemności od 500 do 1510 l nie może więc się z nim równać.

1798

W kwestii funkcjonalności rywale w zasadzie nie ustępują sobie nawzajem. BMW w standardzie oferuje trójdzielne oparcie, podczas gdy w Volkswagenie seryjnie zamontowano dwudzielną kanapę z otworem umożliwiającym transport dłuższych przedmiotów. Po złożeniu oparć w Passacie powstaje całkowicie płaska powierzchnia ładunkowa, w BMW – minimalnie się ona unosi. W obu autach znajdziemy duży schowek pod podłogą bagażnika z niezwykle praktycznym miejscem na zdemontowaną roletę.

Choć seria 3 oferuje co najmniej tyle samo co VW opartych na kamerach i radarach systemów wsparcia, to zwykle wymagają one dopłaty. U BMW otrzymujemy natomiast pojazd wyższej jakości. VW nie zdradza żadnych niedociągnięć w wykonaniu, jednak materiały wykończeniowe ustępują tym z „trójki”, co szczególnie widać po wykładzinie i tworzywach sztucznych.

Różne zakresy ustawień – komfort

Kombi z Monachium bardziej przekonuje także izolacją akustyczną. Choć urządzenia pomiarowe zarejestrowały niemal identyczne wartości, to w serii 3 subiektywnie jest zauważalnie ciszej.

W kwestii komfortu jazdy na prowadzenie wysuwa się VW. W ramach drugiego face liftingu w BMW usztywniono mocowania tylnych amortyzatorów do karoserii, co miało na celu zapewnienie bardziej udanego kompromisu między sportowym charakterem a komfortem. Testowane auto korzysta z opcjonalnego adaptacyjnego zawieszenia M.

W rezultacie dość miękko tłumi drobne drgania i dysponuje wysokimi rezerwami. Wcześniej chronicznie aktywna tylna oś wydaje się powodować mniej wstrząsów niż przed modernizacją. Wciąż jednak sztywno zestrojone zawieszenie mniej skutecznie wybiera nierówności niż to w Passacie.

Dzięki lekkości i precyzji BMW uosabia czystą przyjemność z jazdy. VW pewnie trzyma się drogi, ale nie prowadzi się tak przyjemnie. fot. F. Rattering/AZ

Opisywanego Volkswagena wyposażono w adaptacyjne amortyzatory DCC Pro. Poza szerokim zakresem ustawień tłumienia między miękkim a sportowym błyszczy ono znakomitym pochłanianiem głębokich wybojów. VW spokojniej reaguje też na mniejsze nierówności podczas jazdy z wysoką prędkością.

Kolejną zaletą Passata są niezwykle wygodne seryjnie montowane fotele ergoActive, które lepiej sprawdzają się podczas długich podróży niż węższe sportowe siedzenia BMW. W długich trasach bardziej komfortowo podróżuje się również w drugim rzędzie auta z Wolfsburga.

Kwestia automatów – silnik, skrzynia biegów, spalanie

Ruszanie Passatem wymaga sporej koncentracji: ospale działająca dwusprzęgłowa skrzynia biegów utrudnia dozowanie mocy 193-konnego turbodiesla podczas startu. Po nieco za mocnym dodaniu gazu reakcja silnika może być niekontrolowana i gwałtowna. Dzięki bardziej spontanicznym reakcjom gazu na ruchy prawej stopy oraz znakomitej 8-biegowej automatycznej skrzyni ZF moc 190-konnego silnika BMW można dozować znacznie precyzyjniej, nie tylko przy ruszaniu spod świateł.

DANE TECHNICZNE I CENY BMW 320d xDrive Touring pakiet M Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 193 4Motion DSG Elegance Silnik Pojemność skokowa Układ cylindrów/zawory Moc maksymalna Maks. moment obrotowy Napęd Skrzynia biegów Długość/szerokość/wysokość Rozstaw osi Średnica zawracania Masa/ładowność/masa przyczepy Poj. bagażnika (min./maks.) Poj. zbiornika paliwa Opony (przód; tył) Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta) Prędkość maksymalna Przyspieszenie 0-100 km/h Średnie zużycie paliwa Zasięg teoretyczny Cena Cena testowanej wersji
turbodiesel turbodiesel
1995 cm3 1968 cm3
R4/16 R4/16
190 KM/4000 193 KM/3400
400 Nm/1750 400 Nm/1750
4x4 4x4
aut./8-biegowa aut./7biegowa
471/183/145 cm 492/185/152 cm
285 cm 284 cm
12,0 m 12,0 m
1725/595/1800 kg 1765/555/2200 kg
500/1510 l 690/1920 l
59 l (ON) 66 l (ON)
225/45 R18; 255/40 R18 215/55 R18; 215/55 R18
225 km/h 232 km/h
7,5 s 7,6 s
5,4-6,1 l/100 km 5,7-5,8 l/100 km
1090 km 1150 km
od 244 000 zł od 242 890 zł
254 000 zł
242 890 zł

Z drugiej strony, wysokoobrotowy i skutecznie wyizolowany czterocylindrowy silnik z Monachium przy wysokich prędkościach okazuje się mniej żwawy niż brzmiące nieco bardziej gardłowo TDI w VW. Obaj rywale oszczędnie obchodzą się z paliwem: w naszym teście BMW zużyło 6,1 l/100 km, a VW – 6,4 l.

Ważna rola hamulców – prowadzenie

Jeśli któryś model uosabia motto BMW, „radość z jazdy”, to właśnie seria 3. Potwierdza to także Touring, który dzięki imponującej zwinności, faworyzującemu tył napędowi na wszystkie koła i bardzo bezpośredniemu przełożeniu układu kierowniczego jest znacznie przyjemniejszy w prowadzeniu niż „rozsądny” Passat. I gwałtownie rozprawia się ze swoim przeciwnikiem w slalomie.

Passatowi podczas skręcania brakuje ostrości BMW, a niedające się wyłączyć ESP reaguje czasem nazbyt ostrożnie. Nieco więc zaskakuje, iż VW pokonuje tor o mgnienie oka szybciej niż sportowy rywal. To pewnie zasługa odrobinę mocniejszego silnika i skuteczniejszych hamulców.

DANE TESTOWE BMW 320d xDrive Touring Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 193 4Motion DSG Przyspieszenie 0-50 km/h Przyspieszenie 0-100 km/h Hamowanie 100-0 km/h (zimne) Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) Poziom hałasu przy 50 km/h Poziom hałasu przy 100 km/h Okrążenie toru testowego Prędkość w slalomie (co 18 m) Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) Rzeczywisty zasięg
2,3 s 2,4 s
7,0 s 7,2 s
35,8 m 34,7 m
34,6 m 33,7 m
60,0 dB 60,0 dB
64,0 dB 64,0 dB
1:48,7 min 1:48,6 min
65,9 km/h 61,5 km/h
6,1 l/100 km 6,4 l/100 km
960 km 1030 km

Bezpieczeństwo jazdy jest priorytetem VW. System ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu reaguje jednak nadmiernie, starając się utrzymać pojazd skrupulatnie na środku pasa. Niekiedy dosłownie wyrywa kierownicę z rąk, co może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji np. na zwężeniach spowodowanych przez roboty drogowe.

W codziennym użytkowaniu BMW irytują opcjonalne sportowe hamulce. Podczas jazdy z niższą prędkością trudno dozować ich siłę, co często prowadzi do niezamierzonego gwałtownego hamowania.

Zbliżone, choć nie całkiem – cena

Passat jest bazowo nieco (o 1110 zł) tańszy i lepiej wyposażony. Testowana seria 3, choć nie ma wszystkich dostępnych opcji, kosztuje ok. 320 tys. zł, wyraźnie więcej od opisywanego VW (z dodatkami blisko 280 tys. zł). W tej kategorii walka jest jednak wyrównana. Seria 3 powinna mniej tracić na wartości, jest tańsza w tankowaniu. Passata natomiast taniej ubezpieczymy.

PUNKTACJA maksymalna liczba punktów BMW 320d xDrive Touring Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 193 4Motion DSG Nadwozie i wnętrze Wymiary wnętrza Wykończenie i ergonomia Wyciszenie Multimedia i obsługa Bagażnik SUMA Układ napędowy Osiągi Praca silnika Skrzynia biegów Zużycie paliwa SUMA Właściwości jezdne Prowadzenie Komfort jazdy Układ kierowniczy Hamulce SUMA Wyposażenie i koszty Cena zakupu Poziom wyposażenia Systemy bezpieczeństwa Wyposażenie dodatkowe SUMARAZEMMIEJSCA
50 28 30
10 9 8
10 5 5
10 9 8
20 11 16
100 62 67
30 17 17
10 9 8
10 9 8
30 23 22
80 58 55
30 24 21
30 21 24
10 9 8
20 14 14
90 68 67
50 10 12
40 17 21
30 15 18
10 6 4
130 48 55
400 236 244
2 1

BMW serii 3 Touring, Volkswagen Passat Variant – podsumowanie porównania niemieckich kombi

Dla lubiących sportową jazdę, dużo podróżujących i dysponujących większym budżetem BMW 320d xDrive Touring przez cały czas może być – mimo młodszych rywali – jednym z najlepszych aut na świecie. Jest dynamiczne, żwawe, wydajne, oferuje wystarczającą ilość miejsca i sprawia, iż codzienna jazda staje się przyjemnością. Passat 2.0 TDI 4Motion punktuje przede wszystkim przestronnością czy wyższym komfortem podróżowania – i choć nie jest dużo tańszy, to zapewnia znacznie bogatsze wyposażenie. Rozsądny VW nie jest jednak wyborem serca.

BMW 320d xDrive Touring pakiet M – galeria zdjęć

1799

Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 193 4Motion DSG – galeria zdjęć

1800

Idź do oryginalnego materiału