BMW 320d xDrive Touring kontra VW Passat Variant 2.0 TDI 4Motion, czyli model marki premium kontra przedstawiciel marki popularnej. Kiedyś nie do pomyślenia, ale dziś różnice w cenach są już niewielkie. A jak z pozostałymi? Porównujemy wersje z silnikami Diesla o mocy 190 i 193 KM i napędem na obie osie.
Oferowana od 2019 r. seria 3 G20 (sedan) i G21 (Touring) to już 7. generacja tego niemieckiego auta klasy średniej. Oba modele pozostają jednymi z najważniejszych w bogatych portfoliach producentów. W 2022 r. serię 3 poddano gruntownemu liftingowi, w ramach którego wyraźnie zmieniono wygląd auta i jego wnętrze.
Po zaledwie 2 latach BMW przeprowadziło kolejną modernizację modelu. Tym razem wprowadzono mniejsze zmiany stylistyczne, zamontowano nowszy system informacyjno-rozrywkowy, rozszerzono wyposażenie seryjne i zmieniono zestrojenie zawieszenia. Czy to wystarczy, aby stawić czoła nowemu VW Passatowi?
Duży kontra wielki – nadwozie, wnętrze
Jeżeli chodzi o wielkość kabin, to odpowiedź z pewnością brzmi: nie! Choć seria 3 nie jest ciasna, to o ponad 20 cm dłuższy Volkswagen oferuje pasażerom bezkonkurencyjną w tej klasie przestrzeń – z wyjątkiem blisko spokrewnionej Skody Superb Combi. Z przodu mamy więcej miejsca na łokcie i więcej centymetrów między głową a podsufitką, a w drugim rzędzie przestrzeń przed kolanami nie ustępuje tej oferowanej przez luksusowe sedany.
Ale to nie wszystko: bagażnik VW jest również znacznie obszerniejszy od tego w BMW. Kufer Passata bazowo pomieści aż 690 l, a przy dwumiejscowej konfiguracji wnętrza – choćby 1920 l. Bagażnik serii 3 Touring o pojemności od 500 do 1510 l nie może więc się z nim równać.
1798
W kwestii funkcjonalności rywale w zasadzie nie ustępują sobie nawzajem. BMW w standardzie oferuje trójdzielne oparcie, podczas gdy w Volkswagenie seryjnie zamontowano dwudzielną kanapę z otworem umożliwiającym transport dłuższych przedmiotów. Po złożeniu oparć w Passacie powstaje całkowicie płaska powierzchnia ładunkowa, w BMW – minimalnie się ona unosi. W obu autach znajdziemy duży schowek pod podłogą bagażnika z niezwykle praktycznym miejscem na zdemontowaną roletę.
Choć seria 3 oferuje co najmniej tyle samo co VW opartych na kamerach i radarach systemów wsparcia, to zwykle wymagają one dopłaty. U BMW otrzymujemy natomiast pojazd wyższej jakości. VW nie zdradza żadnych niedociągnięć w wykonaniu, jednak materiały wykończeniowe ustępują tym z „trójki”, co szczególnie widać po wykładzinie i tworzywach sztucznych.
Różne zakresy ustawień – komfort
Kombi z Monachium bardziej przekonuje także izolacją akustyczną. Choć urządzenia pomiarowe zarejestrowały niemal identyczne wartości, to w serii 3 subiektywnie jest zauważalnie ciszej.
W kwestii komfortu jazdy na prowadzenie wysuwa się VW. W ramach drugiego face liftingu w BMW usztywniono mocowania tylnych amortyzatorów do karoserii, co miało na celu zapewnienie bardziej udanego kompromisu między sportowym charakterem a komfortem. Testowane auto korzysta z opcjonalnego adaptacyjnego zawieszenia M.
W rezultacie dość miękko tłumi drobne drgania i dysponuje wysokimi rezerwami. Wcześniej chronicznie aktywna tylna oś wydaje się powodować mniej wstrząsów niż przed modernizacją. Wciąż jednak sztywno zestrojone zawieszenie mniej skutecznie wybiera nierówności niż to w Passacie.
Opisywanego Volkswagena wyposażono w adaptacyjne amortyzatory DCC Pro. Poza szerokim zakresem ustawień tłumienia między miękkim a sportowym błyszczy ono znakomitym pochłanianiem głębokich wybojów. VW spokojniej reaguje też na mniejsze nierówności podczas jazdy z wysoką prędkością.
Kolejną zaletą Passata są niezwykle wygodne seryjnie montowane fotele ergoActive, które lepiej sprawdzają się podczas długich podróży niż węższe sportowe siedzenia BMW. W długich trasach bardziej komfortowo podróżuje się również w drugim rzędzie auta z Wolfsburga.
Kwestia automatów – silnik, skrzynia biegów, spalanie
Ruszanie Passatem wymaga sporej koncentracji: ospale działająca dwusprzęgłowa skrzynia biegów utrudnia dozowanie mocy 193-konnego turbodiesla podczas startu. Po nieco za mocnym dodaniu gazu reakcja silnika może być niekontrolowana i gwałtowna. Dzięki bardziej spontanicznym reakcjom gazu na ruchy prawej stopy oraz znakomitej 8-biegowej automatycznej skrzyni ZF moc 190-konnego silnika BMW można dozować znacznie precyzyjniej, nie tylko przy ruszaniu spod świateł.
turbodiesel | turbodiesel |
1995 cm3 | 1968 cm3 |
R4/16 | R4/16 |
190 KM/4000 | 193 KM/3400 |
400 Nm/1750 | 400 Nm/1750 |
4x4 | 4x4 |
aut./8-biegowa | aut./7biegowa |
471/183/145 cm | 492/185/152 cm |
285 cm | 284 cm |
12,0 m | 12,0 m |
1725/595/1800 kg | 1765/555/2200 kg |
500/1510 l | 690/1920 l |
59 l (ON) | 66 l (ON) |
225/45 R18; 255/40 R18 | 215/55 R18; 215/55 R18 |
225 km/h | 232 km/h |
7,5 s | 7,6 s |
5,4-6,1 l/100 km | 5,7-5,8 l/100 km |
1090 km | 1150 km |
od 244 000 zł | od 242 890 zł |
254 000 zł |
242 890 zł |
Z drugiej strony, wysokoobrotowy i skutecznie wyizolowany czterocylindrowy silnik z Monachium przy wysokich prędkościach okazuje się mniej żwawy niż brzmiące nieco bardziej gardłowo TDI w VW. Obaj rywale oszczędnie obchodzą się z paliwem: w naszym teście BMW zużyło 6,1 l/100 km, a VW – 6,4 l.
Ważna rola hamulców – prowadzenie
Jeśli któryś model uosabia motto BMW, „radość z jazdy”, to właśnie seria 3. Potwierdza to także Touring, który dzięki imponującej zwinności, faworyzującemu tył napędowi na wszystkie koła i bardzo bezpośredniemu przełożeniu układu kierowniczego jest znacznie przyjemniejszy w prowadzeniu niż „rozsądny” Passat. I gwałtownie rozprawia się ze swoim przeciwnikiem w slalomie.
Passatowi podczas skręcania brakuje ostrości BMW, a niedające się wyłączyć ESP reaguje czasem nazbyt ostrożnie. Nieco więc zaskakuje, iż VW pokonuje tor o mgnienie oka szybciej niż sportowy rywal. To pewnie zasługa odrobinę mocniejszego silnika i skuteczniejszych hamulców.
2,3 s | 2,4 s |
7,0 s | 7,2 s |
35,8 m | 34,7 m |
34,6 m | 33,7 m |
60,0 dB | 60,0 dB |
64,0 dB | 64,0 dB |
1:48,7 min | 1:48,6 min |
65,9 km/h | 61,5 km/h |
6,1 l/100 km | 6,4 l/100 km |
960 km | 1030 km |
Bezpieczeństwo jazdy jest priorytetem VW. System ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu reaguje jednak nadmiernie, starając się utrzymać pojazd skrupulatnie na środku pasa. Niekiedy dosłownie wyrywa kierownicę z rąk, co może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji np. na zwężeniach spowodowanych przez roboty drogowe.
W codziennym użytkowaniu BMW irytują opcjonalne sportowe hamulce. Podczas jazdy z niższą prędkością trudno dozować ich siłę, co często prowadzi do niezamierzonego gwałtownego hamowania.
Zbliżone, choć nie całkiem – cena
Passat jest bazowo nieco (o 1110 zł) tańszy i lepiej wyposażony. Testowana seria 3, choć nie ma wszystkich dostępnych opcji, kosztuje ok. 320 tys. zł, wyraźnie więcej od opisywanego VW (z dodatkami blisko 280 tys. zł). W tej kategorii walka jest jednak wyrównana. Seria 3 powinna mniej tracić na wartości, jest tańsza w tankowaniu. Passata natomiast taniej ubezpieczymy.
50 | 28 | 30 |
10 | 9 | 8 |
10 | 5 | 5 |
10 | 9 | 8 |
20 | 11 | 16 |
100 | 62 | 67 |
30 | 17 | 17 |
10 | 9 | 8 |
10 | 9 | 8 |
30 | 23 | 22 |
80 | 58 | 55 |
30 | 24 | 21 |
30 | 21 | 24 |
10 | 9 | 8 |
20 | 14 | 14 |
90 | 68 | 67 |
50 | 10 | 12 |
40 | 17 | 21 |
30 | 15 | 18 |
10 | 6 | 4 |
130 | 48 | 55 |
400 | 236 | 244 |
2 | 1 |
BMW serii 3 Touring, Volkswagen Passat Variant – podsumowanie porównania niemieckich kombi
Dla lubiących sportową jazdę, dużo podróżujących i dysponujących większym budżetem BMW 320d xDrive Touring przez cały czas może być – mimo młodszych rywali – jednym z najlepszych aut na świecie. Jest dynamiczne, żwawe, wydajne, oferuje wystarczającą ilość miejsca i sprawia, iż codzienna jazda staje się przyjemnością. Passat 2.0 TDI 4Motion punktuje przede wszystkim przestronnością czy wyższym komfortem podróżowania – i choć nie jest dużo tańszy, to zapewnia znacznie bogatsze wyposażenie. Rozsądny VW nie jest jednak wyborem serca.
BMW 320d xDrive Touring pakiet M – galeria zdjęć
1799
Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 193 4Motion DSG – galeria zdjęć
1800