BMW, Samsung i Solid Power łączą siły. Stałe ogniwa półprzewodnikowe coraz bliżej

2 godzin temu

BMW Group ogłosiło strategiczne posunięcie, które ma drastycznie przyspieszyć prace nad bateriami półprzewodnikowymi (solid-state).

Do istniejącego sojuszu między BMW a amerykańską firmą Solid Power dołącza koreański gigant – Samsung SDI. Ten „triumwirat” ma na celu szybkie wdrożenie nowej generacji ogniw do pojazdów testowych.

Baterie solid-state są od lat uznawane za „Świętego Graala” elektromobilności. Oferują większą gęstość energii (większy zasięg), znacznie szybsze ładowanie, większą trwałość i, co kluczowe, wyższy poziom bezpieczeństwa dzięki wyeliminowaniu płynnego elektrolitu. Tu pojawia się zasadnicze pytanie. Skoro baterie solid-state są takie świetne, to…

Czemu ich jeszcze nie mamy?

Odpowiedź jest brutalnie prosta: koszty i skala produkcji. Do tej pory wyprodukowanie jednego, stabilnie działającego ogniwa solid-state w laboratorium było bardzo drogie i skomplikowane. Ale stworzenie linii produkcyjnej zdolnej do wytwarzania milionów takich ogniw rocznie, w powtarzalnej jakości i po kosztach akceptowalnych dla rynku masowego, to zupełnie inne wyzwanie technologiczne.

Obecne fabryki (Gigafactories) są dostosowane do baterii litowo-jonowych z płynnym elektrolitem. Wdrożenie ogniw stałych wymaga zupełnie nowych, koszmarnie drogich procesów produkcyjnych. I właśnie dlatego ten sojusz jest tak istotny – połączenie innowatora (Solid Power) z gigantem masowej produkcji (Samsung SDI) i wymagającym klientem (BMW) to sygnał, iż po raz pierwszy podjęto realną próbę rozwiązania problemu skali.

Na czym polega ten „triumwirat”?

BMW i Solid Power współpracują blisko od 2016 roku, a niemiecki producent już wcześniej zintegrował prototypowe baterie Solid Power w testowym modelu BMW i7. Teraz do gry wchodzi Samsung SDI, który ma wnieść swoje gigantyczne doświadczenie w masowej produkcji ogniw.

Układ jest prosty: Solid Power dostarczy swój najważniejszy komponent – stały elektrolit na bazie siarczków. Samsung SDI weźmie ten elektrolit i wykorzysta swoją potęgę produkcyjną, aby zintegrować go z katodą i separatorem, tworząc gotowe ogniwa solid-state. BMW otrzyma te ogniwa i będzie je implementować w kolejnych pojazdach ewaluacyjnych, a w dalszej perspektywie, prawdopodobnie również w przyszłych modelach produkowanych seryjnie.

Martin Schuster, wiceprezes BMW ds. ogniw bateryjnych, nie krył entuzjazmu: „Dzięki dołączeniu Samsung SDI do naszego partnerstwa z Solid Power, zyskujemy znaczący impet na naszej drodze do rozwoju nowych technologii ogniw”.

Dlaczego to tak ważne?

Problem z bateriami solid-state nigdy nie polegał na tym, czy „działają”, ale na tym, czy da się je tanio i masowo produkować. Dołączenie Samsunga – globalnego lidera w produkcji baterii – do tego sojuszu jest sygnałem, iż przechodzimy od fazy laboratoryjnej do fazy przemysłowej. Samsung, jako półprzewodnikowy, globalny potentat, może być najlepszym partnerem, jakiego BMW i Solid Power mogły znaleźć, aby wreszcie przekuć testy w gotowy, produkcyjny samochód elektryczny nowej generacji.

Niemcy kontratakują. VW, BMW i Mercedes rzucają technologiczne wyzwanie Chinom

Jeśli artykuł BMW, Samsung i Solid Power łączą siły. Stałe ogniwa półprzewodnikowe coraz bliżej nie wygląda prawidłowo w Twoim czytniku RSS, to zobacz go na iMagazine.

Idź do oryginalnego materiału