R 1300 RS: z jednej strony sportowy, z drugiej turystyczny. Bardziej sportowy jest jednak S 1000 RR, a bardziej turystyczny – R 1300 RT. Czym jest zatem nowy RS 2025? Sprawdziłem.
BMW R 1300 RS w założeniu kontynuuje linię R 1250 RS, ale… nie do końca. Bo o ile poprzednik był turystykiem z domieszką sportu, o tyle tutaj proporcje się odwróciły – R 1300 RS to pełnoprawny sportowiec, który kufry nosi trochę z musu.
Jak to rozpoznać? Po tak zwanym trójkącie ergonomicznym, czyli układzie: podnóżki – kierownica – siodło. Tutaj pozycja kierowcy jest wyraźnie bardziej pochylona niż w poprzedniku. Na papierze – subtelna zmiana. W praktyce – różnica jak między wieczornym joggingiem a startem w maratonie.
BMW R 1300 RS – film
Sportowy bokser
Ale to tylko początek. BMW R 1300 RS to pierwszy bokser w historii marki, który dostał DTC Shift – zaawansowany system kontroli trakcji z płynną, 15-stopniową skalą czułości (plus/minus 7 od ustawienia bazowego). I nie, nie chodzi tu o jakieś klikanie w garażu – wszystko reguluje się w czasie jazdy. To nie są żarty – to jest rozwiązanie z torów wyścigowych.
Pod bakiem pracuje dobrze znany bokser z modeli GS i RT. 145 KM? OK, brzmi przyzwoicie. Ale 149 Nm momentu obrotowego? To już Harley się rumieni. Serio, można startować z szóstki – wystarczy odwinąć gaz i lecisz.
Tłuszcz w opcji
Już w wersji bazowej dostajemy m.in. zawieszenie Dynamic ESA i system bezkluczykowy. Ale wiadomo, to BMW – tu trzeba się doposażyć. Mamy więc pakiety: Comfort, Tour, Performance i Innovation. Kto lubi Excel i konfiguratory, ten będzie w niebie. Warto zaznaczyć, iż niektóre dodatki naprawdę robią robotę.
Tempomat adaptacyjny z radarem i czujnikami martwego pola? Działa świetnie. choćby w trasie Zakopane–Warszawa nie trzeba było zrzucać poniżej piątki – taki zapas momentu. A gdyby komuś było mało, można zamówić RSa w jednej z trzech wersji tyłu (z radarem lub bez, z klasycznym bagażnikiem albo z lampą z modelu R).
No i jeszcze jedna ciekawostka – automatyczna skrzynia biegów ASA. Czy pasuje do sportowo-turystycznego motocykla? Zaskakująco dobrze. W trybie leniwca zmienia biegi łagodnie, bez szarpania. W trybie dynamicznym pozwala manualnie wybierać biegi i działa szybciej oraz precyzyjniej niż niejeden quickshifter. Co ważne – nie trzeba się przełączać między osobnymi trybami skrzyni, wszystko działa płynnie w ramach podstawowych map (Rain, Road, Eco) i opcjonalnych (Dynamic, Dynamic Pro). A do tego nie brzmi jak mikser po przejściach.
Czymże jest R 1300 RS?
R 1300 RS to zaskakujący powrót do klasy sportowo-turystycznej w jej pierwotnym sensie. Nie chodzi o motocykle, które udają sportowe, tylko o sportowce, które da się zabrać w trasę. Trochę jak sportowe turystyki sprzed lat – wąska kierownica, pozycja mocno pochylona, euforia w zakrętach, ale też komfort na autostradzie. Taki jednośladowy multitool dla tych, którzy jeszcze pamiętają, czym był prawdziwy sport-tourer.
BMW zrobiło maszynę, która może zawstydzić niejednego sporta na torze, a potem spokojnie dojechać z pasażerem do Chorwacji. Tylko kufry przykręcić. I może pakiet Tour wrzucić. I jeszcze radary. I krótszy ogon. Ale to już wiesz.
BMW R 1300 RS – zdjęcia od Tomazi.pl





































































fot. Tomazi.pl
BMW R 1300 RS – dane techniczne
Typ | 2-cylindrowy bokser, chłodzony cieczą |
Pojemność | 1300 cmł |
Moc maksymalna | 145 KM przy 7750 obr./min |
Moment obrotowy | 149 Nm przy 6500 obr./min |
Sprzęgło | Mokre, wielotarczowe |
Skrzynia biegów | 6-biegowa manualna lub ASA (automat) |
Rama | Aluminiowa, silnik jako element nośny |
Zawieszenie przód | BMW Evo Telelever, 45 mm |
Zawieszenie tył | BMW Paralever z Dynamic ESA |
Skok zawieszenia (przód/tył) | 120 mm / 136 mm |
Przód | Podwójne tarcze 310 mm, 4-tłoczkowe zaciski radialne |
Tył | Tarcza 285 mm, 2-tłoczkowy zacisk |
System | ABS Pro z funkcją pokłonu |
Opona przód | 120/70 ZR17 |
Opona tył | 180/55 ZR17 |
Felgi | Aluminiowe, odlewowe |
Długość całkowita | 2173 mm |
Wysokość siedzenia | 820 mm (opcje: 760–850 mm) |
Masa gotowa do jazdy | 237 kg |
Pojemność zbiornika paliwa | 17,5 l |
Zasięg (szacunkowy) | ok. 300–350 km |
Tryby jazdy | Eco, Rain, Road, Dynamic, Dynamic Pro |
Kontrola trakcji | DTC Shift (regulowana w czasie jazdy) |
Skrzynia ASA | Zautomatyzowana, z trybem manualnym |
Tempomat adaptacyjny | Opcjonalny (z radarami) |
Czujniki martwego pola | Opcjonalne (z radarami) |
Wyświetlacz | TFT 6,5″, kolorowy, z łącznością |
System bezkluczykowy | Standard |
Operacja Lato 2025: o co chodzi? Spotkania, konkurs, plan…
Materiał powstał w czasie Operacji Lato. Edycja 2025 ma aż 6 tygodni marek (o czym piszemy szerzej w artykule). Każdego tygodnia przetestujemy dla Was przynajmniej 3 motocykle, a czasem też trafi się czwarty jednoślad albo samochód. Testy i wiele innych publikacji znajdziecie na portalu Motogen.pl, ale także na fanpage motogen.pl na FB oraz na profilach
oraz Tiktoku, a także na YouTube. Śledźcie wpisy, relacje, shorty i stories!
Konkurs! Po raz kolejny w ramach konkursu #OperacjaLato @Motogen.pl mamy dla Was pakiet cennych nagród! Wystarczy zrobić ciekawe zdjęcie/video o temacie letnio-motocyklowym, wrzucić je na swoje sociale (dowolnie: faceook, instagram, youtube i/lub tiktok) oznaczyć #OperacjaLato oraz @motogen.pl, a zgarnąć można nagrodę główną – kask Schuberth Concept! Pozostałe nagrody też są ciekawe: voucher na zakup odzieży Ixon w sklepie Inter Motors, klocki hamulcowe TRW, wodoodporne plecaki z chemią Motul, sesja foto z Tomazim, zestaw gadżetów Exide, czy zestaw gadżetów Motogen!
Spotkania! To chyba nasza ulubiona część Operacji Lato – w każdy czwartek o 19:00 spotykamy się z Wami na błoniach Stadionu Narodowego. Przyjeżdżajcie wszystkimi motocyklami – marka i pojemność nie ma znaczenia, bo najważniejszy jest świetny klimat i pogaduszki i motocyklach. Czasem skoczymy gdzieś na kawę, a czasem będzie coś do zgarnięcia w mini konkursach na spotkaniach. Aby dowiedzieć się dokładnie co, gdzie i kiedy śledźcie stories na FB/IG oraz wydarzenia na facebooku Motogen!
Harmonogram Operacji Lato 2024:
- 30.06–06.07 – Harley-Davidson
- 07.07–13.07 – Yamaha
- 14.07–20.07 – BMW
- 21.07–27.07 – Triumph
- 28.07–03.08 – Kawasaki
- 04.08–10.08 – Suzuki
Operacja Lato może się odbyć dzięki partnerom
Operacja Lato organizowana jest przez Motogen.pl dla Was, ale nie mogłaby się odbyć, i nie byłoby spotów, i nie byłoby nagród w konkursie, gdyby nie dołączyło do nas wiele firm uwielbiających motocykle. Są to firmy:
– Schuberth,
– Exide,
– Motul,
– TRW,
– Ixon.
Bądźcie na bieżąco i już teraz dodajcie do obserwowanych fanpage motogen.pl na FB oraz profile na
oraz Tiktoku, a także na YouTube. Śledźcie wpisy, relacje, shorty i stories!