BMW R 12 vs R 18 – który dla kogo, porównanie cech i danych

1 tydzień temu

Wyluzowany rock’n’rollowiec, czy bluesowy dżentelmen? BMW R 12 i R 18 dzieli niemal wszystko, choć łączy rodzina Heritage. Oba modele mają mocny charakter, oba są ikonami stylu – który pasuje do ciebie?

W świecie motocykli BMW są modele, które mówią: „Patrz, jaki jestem szybki”, i takie, które szepczą: „Popatrz, jaki jestem stylowy”. A potem są R 12 i R 18 – motocykle, które nie muszą mówić nic, bo wystarczy na nie spojrzeć, by wiedzieć wszystko. Każdy z nich jest hołdem dla klasyki, ale opowiada tę historię w zupełnie inny sposób. R 12 to zwrotna, stylowa maszyna w klimacie neo-retro, gotowa na każdą drogę, podczas gdy R 18 to monumentalny cruiser, który bardziej przypomina customowy projekt niż seryjną produkcję.

Który zatem wybrać? Który pasuje do ciebie – buntownik na R 12 czy nostalgiczny R 18? Sprawdźmy.

R 18 oraz R 12: silnik, czyli tu bije bokser

Podstawowa różnica między R 12 a R 18 tkwi w sercu, czyli w dwucylindrowym bokserze, ale… w zupełnie różnych wersjach.

BMW R 12 napędza nowoczesna jednostka o pojemności 1170 cmł, generująca od 95 KM przy 6500 obr/min. i 110 Nm przy 6000 obr/min w modelu R 12 do 109 KM w modelu R 12 nineT. To silnik, który kochamy dobrze znamy z innych modeli BMW – dynamiczny, responsywny i zdolny do dostarczenia solidnej dawki emocji w zakrętach.

BMW R 18 to zupełnie inna liga – potężny bokser 1802 cmł wytwarza niby „tylko” 91 KM przy 4750 obr/min., ale z drugiej strony dostarcza oszałamiające 158 Nm momentu przy 3000 obr/min! Brzmi jak nadchodząca burza, uciąg ma niczym lokomotywa. Moc maksymalna jest podobna do R 12, ale moment? To po prostu bokserski cios – 158 Nm zapewnia moment w każdych warunkach na każdym biegu.

R 12 jest żwawszy i bardziej sportowy, a R 18… no cóż, R 18 nie tylko przyspiesza, on zagina czasoprzestrzeń i sunie niczym majestatyczny transatlantyk.

Wygląd i charakter – klasyka kontra krążownik

W odróżnieniu kilku wersji R 12 oraz kilku wersji R 18 pomogą zdjęcia oraz krótki opis.

Zdjęcia – BMW R 12 oraz R 12 NineT oraz R 12 G/S oraz R 12 S na rok 2025:

BMW przygotowało R 12 w kilku wersjach, więc można wybrać tę, która najlepiej pasuje do twojego stylu jazdy i charakteru:

  • R 12 NineT – spadkobierca kultowego R NineT, nowoczesny roadster w klasycznym stylu, wdzięczny obiekt personalizacji. Ma sportowy charakter, złoty widelec upside-down i wyrazisty, minimalistyczny wygląd.
  • R 12 – bobberowy cruiser, z szeroką kierownicą i spokojniejszą geometrią, dla tych, którzy wolą stylową jazdę bez zbędnych szaleństw.
  • R 12 G/S – wersja dla tych, którzy kochają przygodę, ale w oldschoolowym klimacie. To nawiązanie do kultowego R 80 G/S, pierwszego motocykla adventure BMW i protoplasty całego segmentu adventure. Model ten można zamówić z tylnym kołem 18 cali (w serii 17- calowe koło tylne i 21-calowe z przodu). R 12 G/S to sukcesor Urban G/S ale z o wiele większymi możliwościami terenowymi. To motocykl idealny dla tych, którzy chcą poczuć ducha Dakaru, ale w bardziej lifestyle’owej wersji.
  • R 12 S – najbardziej sportowy wariant, z agresywniejszą pozycją, dynamicznym zawieszeniem i klimatem rasowego roadstera. Nawiązuje do sportowego motocykla BMW sprzed lat R 90 S, nie tylko designem, ale także charakterystycznym, pomarańczowym malowaniem. To najostrzejsza wersja R 12, idealna dla tych, którzy cenią retro wygląd, ale nie chcą rezygnować z dynamicznej jazdy i mocniejszych wrażeń na asfalcie.

R 18 to już zupełnie inna historia. Ma okazałą ramę, długi wahacz, ogromny silnik na wierzchu i koła jakby żywcem wzięte z dawnych czasów. Każda wersja wygląda jak custom zbudowany w garażu przez kogoś, kto naprawdę kocha oldschool.

Zdjęcia – BMW R 18 Classic oraz R 18 B oraz R 18 Transcontinental na 2025:

  • R 18 Classic – z szybą turystyczną i kuframi, gotowy na dłuższe trasy.
  • R 18 B – bagger w amerykańskim stylu, z kuframi i kokpitem przypominającym kokpit samolotu.
  • R 18 Transcontinental – pełnoprawny okręt międzykontynentalny, z wielką owiewką i top case’em, gotowy na Route 66.

Na 2025 rok cała gama R 18 zostało odświeżona, poprawiono ergonomię, zastosowano 18-calowe koło z tyłu (zamiast 16 w większości wersji), poprawiono także stylistykę – zmieniony jest wydech, optycznie odchudzony przód, pojawiło się także dużo czarnego chromu.

R 12 to motocykl, który może być sportowy, miejski, albo oldschoolowy. R 18 to cruiser, bez kompromisów.

R 12 czy R 18? Ergonomia i prowadzenie – który dla kogo?

BMW R 12 jest lekkie (223 kg w wersji NineT), ma zwartą ramę, zawieszenie upside-down i krótszy rozstaw osi (1515 mm). Dzięki temu jest poręczny w mieście i świetnie sprawdza się w szybkich zakrętach. To motocykl dla kogoś, kto lubi retro wygląd, ale chce nowoczesnej dynamiki.

BMW R 18 jest duży, szeroki, ciężki (345 kg w podstawowej wersji), rozstaw osi jak w ciężarówce (1731 mm). To nie jest maszyna do ciasnych uliczek – ale za to na trasie prowadzi się jak po szynach. jeżeli lubisz cruising w amerykańskim stylu i jazdę w tempie spokojnego bluesa, R 18 jest dla ciebie.

Technologia – nowoczesność ukryta pod retro skórą

Oba motocykle umiejętnie łączą klasykę z nowoczesnością. R 12 ma minimalistyczny wyświetlacz LCD, tryby jazdy, kontrolę trakcji i ABS Pro, ale zachowuje oldschoolowy wygląd. W R 18 także możesz zdecydować się na minimalizm w postaci zgrabnego kokpitu w starym stylu, ale w wersjach B i Transcontinental dasz radę trochę poszaleć – mają gigantyczny ekran 10,25 cala, audio Marshall, tempomat i system nawigacji.

Cena – ile kosztuje styl R 18 lub R 12 od BMW?

BMW R 12 zaczyna się od około 75 000 zł (wersja podstawowa). BMW R 12 NineT to już wydatek rzędu 85 000 zł, BMW R 18 w podstawowej wersji kosztuje około 95 000 zł, ale Transcontinental to już okolice 130 000 zł

Podsumowanie – który wybrać?

Wybierz BMW R 12, jeśli:

  • szukasz lżejszego, zwrotnego motocykla w stylu retro;
  • chcesz dynamicznej jazdy, ale w oldschoolowym klimacie;
  • lubisz klasyczne café racery, bobbery i scramblery;
  • czasem lubisz się pobawić na winklach.

Wybierz BMW R 18, jeśli:

  • kochasz duże, ciężkie cruisery i majestatyczne prowadzenie;
  • lubisz klimat baggerów i amerykańskiej turystyki;
  • nie zależy ci na agresywnych osiągach – chcesz czuć potęgę silnika;
  • marzysz o trasach w stylu Route 66;

R 12 to sportowy rock’n’rollowiec, a R 18 to bluesowy dżentelmen. Oba modele mają charakter, oba są ikonami stylu – pytanie tylko, który pasuje do ciebie?

Idź do oryginalnego materiału