BMW M GmbH nie podąży w kierunku obranym przez Mercedesa-AMG

2 lat temu

Mercedes-AMG dopiero co pokazał najmocniejsze 4-cylindrowe auto w swojej historii, czyli 680-konne C 63 S E Performance. Co na to BMW M?

Wraz z premierą najnowszego Mercedesa-AMG C 63 S E Performance silnik V8 odszedł w tym modelu do lamusa. Zastąpił go niezwykle skomplikowany układ napędowy, składający się z najmocniejszej 4-cylindrowej jednostki napędowej, jaka kiedykolwiek trafiła do drogowego samochodu (476 KM), silnika elektrycznego (204 KM) przy tylnej osi, przypisanej do niego 2-biegowej przekładni, baterii litowo-jonowej oraz z 9-biegowej skrzyni automatycznej.

Mercedes C 63 S E Performance ma układ napędowy o imponującej mocy 680 KM, ale waży... 2111 kg. mercedes

Układ napędowy C 63 S E Performance wytwarza 680 KM, 1020 Nm i do 100 km/h „przenosi” to niemieckie auto w zaledwie 3,4 s. Prędkość maksymalna została ograniczona do 250 lub 280 km/h.

Co na to BMW?

Największy rywal Mercedesa-AMG, czyli BMW M GmbH ma na to prostą odpowiedź, którą wyraził sam szef tej marki, zapytany o to, czy rozważa wymianę silnika 6-cylindrowego na... 3-cylindrowy. Przypomnijmy, iż taka jednostka napędowa była stosowana w hybrydowym BMW i8.

„Mam nadzieję, iż było to tylko pytanie retoryczne, ponieważ jasne jest, iż nie zamierzamy wytwarzać żadnych silników 3-cylindrowych. Nie zamierzamy także stosować 4-cylindrowych jednostek napędowych w naszych samochodach. Wiem, iż robią to inne firmy, ale my nie podążamy w tym kierunku” – twierdz Frank van Meel.

Pierwsze hybrydowe BMW M to jednocześnie drugi model tej marki, niemający swojego odpowiednika w gamie BMW. BMW

Zanim BMW M GmbH stworzy swój pierwszy samochód elektryczny, ma zamiar postawić na szeroko pojmowaną hybrydyzację. Już zresztą się ona rozpoczęła, wraz z premierą potężnego SUV-a o nazwie XM. Do jego napędu służy jednostka V8, która do pary ma silnik elektryczny, umieszczony w obudowie skrzyni biegów. Łączna moc układu to 653 KM.

Już było 4-cylindrowe auto BMW M

Ale zbrojne ramię niemieckiej marki miało już w swojej ofercie silnik 4-cylindrowy. Z takiej jednostki korzystało pierwsze M3 E30 z lat 1986-1991. Tyle tylko, iż było to w czasach, kiedy samochody były mniejsze i zdecydowanie lżejsze.

2,3-litrowe „serce” BMW M3 E30 wyciskało z siebie 195 KM i 230 Nm, co pozwalało na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 6,8 s oraz osiągnięcie prędkości maksymalnej 230 km/h. Ale to auto ważyło zaledwie 1135 kg i mierzyło 436 cm długości.

2,3-litrowy silnik 4-cylindrowy BMW M3 E30. Moc: 195 KM. bmw

Dla porównania podstawowy model współczesnego BMW M3 jest napędzany przez 3-litrowy, podwójnie doładowany, 6-cylindrowy silnik rzędowy o mocy 480 KM. Od zderzaka do zderzaka ten sportowy sedan mierzy 479 cm, a jeżeli się go postawi na wadze, wskaże ona... 1780 kg!

Czy to dużo? Dla porównania układ napędowy 4-cylindrowego rywala z Affalterbach, czyli Mercedesa-AMG C 63 S E Performance, musi się zmagać z masą wynoszącą 2111 kg.

Idź do oryginalnego materiału