BMW E30, które wiele potrafi. Koledzy docenią coś więcej niż wygląd

3 miesięcy temu

Samochody marki BMW mają swoich zwolenników i przeciwników. Obiektywnie są one łatwe w modernizacjach mechanicznych. Dlatego powstają takie projekty, jak to BMW E30, które potrafi zachwycić swoimi osiągami.

We współczesnej motoryzacji bardzo wiele rzeczy działa tylko przy wykorzystaniu elektroniki. Purystom brakuje tego mechanicznego sznytu, który dawał ogromną frajdę z jazdy i pokazywał też umiejętności kierowcy. Aktualnie troska o bezpieczeństwo w połączeniu z normami emisji spalin zabija w dużym stopniu wolność. Niczym nieskrępowaną euforia z jazdy. Z której nomen omen słynie marka BMW.

Generacja E30 wyznaczyła kierunek rozwoju

BMW E30 to jedna z najbardziej ikonicznych serii samochodów w historii BMW, która zdobyła ogromną popularność na całym świecie. Produkcja modelu BMW E30 rozpoczęła się w grudniu 1982 roku jako sukcesor modelu E21, należącego do serii 3. Początkowo dostępne były dwudrzwiowe sedany, natomiast wersje kabriolet oraz sedan z czterema drzwiami dołączyły do oferty w 1985 roku.

fot. Auto Leitner

BMW E30 oferowało szeroki wybór silników benzynowych i diesla, w tym jednostki czterocylindrowe i sześciocylindrowe. Modele benzynowe obejmowały silniki o pojemności od 1.6 do 2.5 litra, natomiast wersje z silnikiem diesla posiadały jednostki o pojemności 2.4 litra. Charakterystycznym elementem E30 była różnorodność wersji nadwozia, obejmująca sedan (dwudrzwiowy i czterodrzwiowy), kabriolet, kombi (Touring) oraz coupe. Wersja Touring została wprowadzona w 1987 roku i była pierwszą wersją kombi w serii 3 BMW.

W 1986 roku BMW wprowadziło na rynek sportową wersję modelu E30, czyli M3, wyposażoną w silnik S14 o pojemności 2.3 litra. M3 E30 zyskało sławę dzięki sukcesom w wyścigach, zwłaszcza w DTM (Deutsche Tourenwagen Meisterschaft), stając się ikoną w świecie motorsportu.

Sleeper prosto z Niderlandów

Kilka dekad później dziedzictwo E30 jest docenione przez fanów marki. Powstają projekty, które budzą uznanie i pokazują, jak wiele możliwości i euforii z jazdy daje taki klasyk. Chociaż w przypadku poniższego projektu bardziej mamy kontakt ze sleeperem. Lepsze osiągi delikatnie zdradza obniżone zawieszenie i półwyczynowa opona. Wprawne oko zauważy również nieco większą końcówkę układu wydechowego. Poza tym z zewnątrz jest to zwykłe BMW E30 w zielonym lakierze.

Jednak pod maską dzieją się rzeczy fascynujące, które pokazują, jak bardzo zaawansowany mechanicznie jest to projekt. Ta E30 legitymuje się mocą 500 KM. Jest to bardzo dużo, jak na tak niewielkie nadwozie. W połączeniu z niską masą daje bardzo dobre wrażenia z jazdy.

BMW, z którym trzeba się liczyć

Nagrania przeprowadzone przez kanał AutoTopNL pokazują jednoznacznie, iż przyspieszenie do bardzo wysokich prędkości zajmuje tylko chwilę. A sprawność w uzyskiwaniu coraz lepszych czasów zależy w dużym stopniu od koordynacji ruchowej kierowcy. Manualna skrzynia biegów jest tutaj kwintesencją tego klasycznego stylu.

Jednocześnie widać, iż bardzo dobrze BMW E30 z mocą na poziomie 500 KM radzi sobie w zakrętach. Tutaj prowadzi się całkiem pewnie i ma sporo trakcji. Jest to z pewnością projekt, który może być obiektem dumy dla jego twórców. Bardzo ważnym dla nas akcentem jest to, iż ilość dodatkowych akcentów we wnętrzu ograniczono do minimum. Przez co poza sportową kierownicą i drążkiem zmiany biegów, mamy niemal klasyczne E3o. Sami zobaczcie.

źródło: autotopnl

Idź do oryginalnego materiału