Bike sharing rośnie w siłę. Rower miejski staje się pełnoprawnym środkiem transportu

1 godzina temu

Sezon rowerów miejskich w 2025 roku pokazał, iż bike sharing przestał być ciekawostką, a stał się trwałą częścią komunikacji w polskich miastach. Nextbike Polska – największy operator systemów w kraju – odnotował 8,35 mln wypożyczeń w 80 miastach. Z rowerów skorzystało około pół miliona osób, które łącznie przejechały 23 mln km i spędziły na jednośladach ponad 234 mln minut.

Rower miejski już nie tylko do rekreacji


Popularność bike sharingu rośnie z roku na rok, a dane operatora potwierdzają zmianę sposobu korzystania z roweru. Użytkownicy wypożyczają go głównie rano i po południu – w godzinach największego ruchu. Natomiast przeciętna podróż trwa około 20 minut i obejmuje trzy-czterokilometrowy odcinek. Wybierają typowe trasy miejskie, przemieszczenie się z punktu A do punktu B, nie w celach rekreacyjnych.


– Sezon rowerowy 2025 to kolejny z rzędu, w którym osiągnęliśmy poziom ponad 8 mln wypożyczeń. To wyraźnie pokazuje, iż bike sharing, nowa mobilność rowerowa, cieszy się niesłabnącym, bardzo wysokim zainteresowaniem wśród mieszkańców polskich miast – mówi Marcin Sałański, dyrektor ds. komunikacji w Nextbike Polska.


Największą aktywność odnotowano w Warszawie, gdzie wykonano 4,62 mln przejazdów. Wrocław osiągnął 1,27 mln, a Górnośląsko‑Zagłębiowska Metropolia 1,13 mln wypożyczeń. W dwóch ostatnich lokalizacjach system działa również zimą – dostępna jest połowa floty.

Zmiany klimatu sprzyjają mobilności rowerowej


Zimowe miesiące już nie odstraszają użytkowników. Z badania SW Research dla Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego wynika, iż 63 proc. respondentów korzysta z roweru jesienią i zimą. Rosnąca liczba osób dojeżdżających jednośladem do pracy (47 proc.) czy na zakupy (43 proc.) dodatkowo pokazuje, iż rower staje się alternatywą dla samochodu i transportu publicznego.


– To może zabrzmieć przewrotnie, ale sprzyja nam zmiana klimatu. W wielu miejscach w Polsce zima praktycznie odeszła w zapomnienie, śnieg leży dzień, góra dwa na drogach, co oznacza, iż rower staje się pełnoprawnym środkiem transportu niemalże przez cały rok – komentuje Jakub Giza, dyrektor ds. rozwoju zrównoważonej mobilności miejskiej w Nextbike Polska.

Rowery elektryczne gwałtownie zdobywają rynek


Coraz większy udział w przejazdach mają rowery elektryczne. W warszawskim Veturilo 300 e‑bike’ów odpowiadało za około 15 proc. wszystkich wypożyczeń. Według operatora to dowód, iż elektryczne jednoślady i bike sharing staną się w kolejnych latach jednym z filarów miejskiej mobilności.


– Rower elektryczny jest przyszłością bike sharingu. Jest on raczej uzupełnieniem całego ekosystemu, nie może być jedynym środkiem tej komunikacji, ponieważ miasta mają różne struktury, różnie funkcjonują, więc nie w każdym rower elektryczny się sprawdzi. To komfortowe rozwiązanie dla wszystkich użytkownika, bez względu na wiek czy kondycję fizyczną – dodaje Marcin Sałański.


Nextbike rozwija rowery elektryczne nie tylko w Polsce. Połączenie z niemiecką filią pod wspólnym inwestorem – Star Capital – otwiera drogę do szerszej ekspansji. Firma chce przyspieszyć wdrażanie elektrycznych systemów od 2026 roku zarówno w Polsce, jak i w europejskich miastach.

Polski hub produkcyjny przyspiesza transformację


Jednym z kluczowych momentów tego roku było uruchomienie centrum operacyjno‑produkcyjnego na warszawskim Targówku. Na ponad 8000 mkw. powstało miejsce łączące produkcję, recykling, serwis i prace rozwojowe. Linia montażowa pozwala budować do 150 rowerów dziennie, co umożliwiło dostarczenie 2,7 tys. rowerów do Wrocławia w rekordowym tempie.


– Hub produkcyjny w Warszawie to jeden z pierwszych w Europie wertykalnych zakładów produkcyjno-serwisowych dla branży bike sharingu. Do tej pory wyprodukował około 10 tys. rowerów, które trafiły do Wrocławia, Barcelony, Zagrzebia czy Kassel. Zakład produkcyjny Nextbike Polska to innowacyjne rozwiązanie w skali placówek bike sharingowych, a także mikromobilnościowych, w pełni zrównoważone, zasilane zieloną energią, posiadające nowoczesne urządzenia montażowe – mówi Sałański.


Grupa Nextbike planuje zwiększyć europejską flotę do ponad 200 tys. jednośladów m.in. dzięki wsparciu Europejskiego Funduszu Społeczno‑Klimatycznego. Co więcej, nowe modele rowerów będą wyposażane w dodatkowe czujniki i systemy IoT pomagające analizować ruch miejski.


– Chodzi m.in. o nowe modele rowerów z udoskonaloną konstrukcją i urządzeniami Internetu Rzeczy, które zbierają dane o ruchu miejskim.
To pozwala zarówno nam jako operatorowi, jak i włodarzom miejskim optymalizować ruch miejski i sprawiać, iż mieszkańcom będzie się żyło lepiej – mówi Sałański.

Rowerzyści wzmacniają lokalne społeczności


Rosnące inwestycje w infrastrukturę rowerową to nie tylko transport. Korzystają z nich mieszkańcy, lokalne usługi i biznes.


– Miasta, które inwestują w infrastrukturę rowerową, zyskują przede wszystkim zdrowych i szczęśliwych mieszkańców. Infrastruktura motywuje kolejne osoby do korzystania z rowerów. Rowerzyści to, po pierwsze, ludzie, którzy docierają na czas do pracy, ale, co nie mniej ważne, przemieszczając się po mieście, zatrzymują się przy małych kawiarniach, punktach usługowych. Nie są uzależnieni od samochodu i nie zalegają jedynie na parkingach wielkich centrów handlowych, tylko pomagają rozwijać biznes każdego miasta – podsumowuje Jakub Giza.





  • Vectra z karą od UOKiK za bezprawne podwyżki abonamentu. Firma może się odwołać

  • Lotnictwo rośnie szybciej niż spadają emisje. Gdzie leżą granice dalszego wzrostu?

  • Otwarcia JDG dominują nad zamknięciami mimo spadku w skali roku

Idź do oryginalnego materiału