Bezpieczeństwo w transporcie zeroemisyjnym

4 godzin temu

Na wczesnym etapie projektowania modelu eActros 600 wewnętrzny zespół ds. badań wypadków w Mercedes-Benz Trucks analizował istniejące rzeczywiste dane z wypadków i stosował je specjalnie do elementów konstrukcyjnych pojazdu. Celem było konsekwentne dostosowanie środków ochronnych do typowych scenariuszy wypadków w ciężkich warunkach. W ramach jednego z kilku rzeczywistych testów zderzeniowych w Neumünster w Szlezwiku-Holsztynie eActros 600 został poddany zderzeniom bocznym tego rodzaju, które mogą wystąpić w poważnych wypadkach drogowych. Wynik kontroli: Pomimo dużej siły, cały system akumulatorów wysokiego napięcia i wszystkie komponenty elektryczne pozostały nienaruszone.

– Od samego początku naszym celem było bezkompromisowe bezpieczeństwo pojazdów – powiedział Felix Pietler, inżynier ds. bezpieczeństwa biernego w Mercedes-Benz Trucks. – Zwłaszcza w przypadku napędów elektrycznych ważne jest nie tylko zapewnienie ochrony pasażerów, ale także podjęcie środków mających na celu ochronę bezpośredniego otoczenia.

Wzmocniona kabina kierowcy i zdefiniowane strefy pochłaniania energii w przedniej części pojazdu odprowadzają siły uderzenia w scenariuszach zderzenia czołowego poprzez zoptymalizowane pod kątem zderzeń konstrukcje. W przypadku scenariuszy zderzenia bocznego najnowszy test potwierdził, iż moduły akumulatora wysokiego napięcia pozostały nienaruszone, a obudowa nie wykazała żadnych poważniejszych odkształceń, dzięki architekturze ramy opracowanej specjalnie na potrzeby kolizji z udziałem pojazdów ciężarowych w transporcie dalekobieżnym. Ponadto w celu zwiększenia ochrony pasażerów we wszystkich wariantach pojazdu dostępne są systemy poduszek powietrznych i napinaczy pasów bezpieczeństwa. Frank Müller, Head of Accident Research & Passive Safety w Mercedes-Benz Trucks, dodał: –Test wykazał, iż obciążenie mechaniczne jest wysokie, ale nasza koncepcja działa niezawodnie.

Przed rozpoczęciem testu przeprowadzono analizy oparte na symulacji, zamontowano i precyzyjnie skalibrowano czujniki, a każdy komponent został precyzyjnie dostosowany do scenariusza testowego.

– Osobiście ostatnie dwie do trzech minut przed zderzeniem są dla mnie szczególnie fascynujące – powiedział Christoph Berger z zespołu ds. bezpieczeństwa biernego, opisując moment tuż przed rozpoczęciem sekwencji testowej. – Wszystko staje się cichsze niż kiedyś, a w powietrzu panuje skoncentrowane napięcie. Przy uderzeniu z prędkością ponad 50 km/h w bok samochodu ciężarowego uderza ponad tona masy.

W celu zmniejszenia potencjalnych zagrożeń po poważnych uszkodzeniach instalacja wysokiego napięcia (HV) wraz z akumulatorami spełnia rygorystyczne wewnętrzne wymagania w zakresie izolacji, zabezpieczenia mechanicznego i przeciwpożarowego. W ten sposób pojazdy seryjne spełniają wszystkie aktualne normy prawne oraz specyficzne dla marki kryteria kontroli, które znacznie wykraczają poza wymagania ustawowe. Po każdej kontroli fizycznej przeprowadzana jest najpierw kontrola dopuszczenia przez wyspecjalizowane serwisy ratunkowe, dopiero wtedy rozpoczyna się szczegółowy demontaż centralnych elementów w celu analizy uszkodzeń na podstawie danych symulacyjnych. Müller podsumował: Wyniki wyraźnie potwierdzają nasze oczekiwania; w praktyce nie byłoby tu żadnego zagrożenia.

Mercedes-Benz Trucks przeprowadza regularne testy fizyczne, również w przypadku samochodów ciężarowych już w produkcji seryjnej, w celu ciągłego doskonalenia. Nowe wnioski z danych terenowych są stale wprowadzane. Dzięki temu możliwe jest szybkie wdrożenie rozwoju technologicznego, przestrzeganie zmian prawnych i uwzględnianie nowych wymagań klientów. Dzięki temu podejściu Mercedes-Benz Trucks konsekwentnie realizuje swoje cele Vision Zero w zakresie maksymalnego bezpieczeństwa ruchu drogowego zarówno dla konwencjonalnych, jak i akumulatorowo-elektrycznych pojazdów ciężarowych w Europie.

Mercedes-Benz eActros 600 przekonuje również nowoczesnymi systemami bezpieczeństwa i wspomagania. Należą do nich Active Brake Assist 6 z monitorowaniem otoczenia pod kątem 270 stopni, który rozpoznaje potencjalnie niebezpieczne sytuacje i w razie potrzeby samoczynnie zatrzymuje pojazd, oraz Active Sideguard Assist 2, który może skutecznie wesprzeć kierowcę, zwłaszcza podczas skręcania i zmiany pasa ruchu. Front Guard Assist monitoruje obszar bezpośrednio przed samochodem ciężarowym, zapewniając dodatkową ochronę pieszych i rowerzystów. Active Drive Assist 3 umożliwia częściowo zautomatyzowaną jazdę autostradą, odciążenie kierowcy na długich trasach, Attention Assist 2 może ostrzegać przed nieuwagą i zmęczeniem.

Mercedes-Benz eActros 600 porusza się bardzo cicho, co jest korzystne zarówno dla kierowcy, jak i dla środowiska. Aby zapewnić, iż pozostali uczestnicy ruchu drogowego, tacy jak piesi i rowerzyści, przez cały czas słyszą elektryczny samochód ciężarowy w swoim otoczeniu, jest on wyposażony w zewnętrzny system AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System) zgodnie z wymaganiami prawnymi. W zależności od warunków jazdy odtwarzane są dźwięki jazdy do przodu lub do jazdy do tyłu. Ponadto dźwięk zmienia się w zależności od prędkości jazdy i położenia pedału gazu, co zapewnia dobrą percepcję akustyczną w ruchu miejskim. Futurystyczne spektrum dźwięku AVAS zamontowanego w eActrosie 600 jest zaprojektowane tak, aby odzwierciedlało dźwięk ciężkiego pojazdu i przyczyniało się do lepszej rozpoznawalności w ruchu miejskim.

Idź do oryginalnego materiału