Bentley żegna się z W12

profiauto.pl 1 rok temu

Bentley kończy produkcję jednostki W12. Ostatnim modelem wyposażonym w ten silnik będzie limitowany do 18 egzemplarzy Bentley Mulliner Batur.

Kończy się pewna epoka w motoryzacji

Mocarne jednostki V12 przechodzą powoli do historii. W zeszłym roku BMW wypuściło ostatnie 12 sztuk serii BMW M760i xDrive z takim silnikiem pod maską. Teraz decyzję o wycofaniu kultowego silnika W12 ogłosił Bentley. Zakończenie produkcji nastąpi oficjalnie w kwietniu przyszłego roku, a jej zwieńczeniem jest absolutnie wyjątkowy Bentley Batur.

Najmocniejsze W12 w historii

Bentley Batur opuści fabrykę w Crewe w liczbie 18 sztuk – wszystkie mają już swoich nabywców. To niskoseryjne sportowe coupe na bazie Continentala GT Speed może poszczycić się 6-litrowym W12 z podwójnym turbodoładowaniem. Większe turbosprężarki, nowy układ dolotowy z tytanu, wydajniejsze chłodnice przekładają się na 740 KM i aż 1000 Nm, czyniąc z Batura najmocniejszy produkcyjny model w historii marki.

Tym, którym nie udało się załapać do kolejki po Batura, pozostanie zakup Continentala GT, SUV-a Bentayga i Flying Spura z tą jednostka, jednak o nieco mniejszej mocy. Trzeba się jednak spieszyć, bo populacja jest ograniczona, a popyt podobno duży.

Historia W12 Bentleya sięga 2003 roku

W ciągu 20 lat produkcji Anglicy zbudowali ponad 100 000 silników do różnych modeli Bentleya. Przez ten czas moc jednostki wzrosła o 37%, a moment obrotowy o 54%, przy równoczesnym zmniejszeniu emisji o 25%.

Na udoskonalanie jednostki składały się optymalizacja systemów sterowania, ulepszenie konstrukcji chłodzenia i technologii turbodoładowania. Dopracowano także procesów wtrysku i spalania. Punktem przełomowym był rok 2015, kiedy silnik całkowicie przeprojektowano od miski olejowej i jest to wersja W12 dostępna w sprzedaży do dziś.

Każdy silnik W12 jest budowany manualnie przez zespół 30 specjalistów, a sam proces zajmuje ok. 6,5 godziny. Następnie jednostka przechodzi zaawansowane testy trwające godzinę na maszynach diagnostycznych i z powrotem jest rozbierana do kontroli.

Przyszłość Bentleya jest elektryczna

Jednostkę W12 zastąpią układy hybrydowe, a docelowo od 2030 roku każdy model Bentleya będzie dostępny wyłącznie z napędem elektrycznym.

Źródło: Bentley

Idź do oryginalnego materiału