TRK 902 Xplorer to prototypowy model oparty na zupełnie nowej platformie, zapowiadający kolejną ewolucję rodziny TRK. Benelli ponownie kusi nas prototypem, który nie wiadomo kiedy i czy w ogóle trafi do seryjnej produkcji.
TRK 902 Xplorer daje wgląd w to, jak Benelli zamierza rozwijać swoje maszyny. A rynek staje się coraz trudniejszy, szczególnie w segmencie adventure, gdzie coraz więcej chińskich producentów prezentuje odważne projekty.
Benelli TRK 902 Xplorer – najważniejsze cechy nowego modelu
Benelli TRK 902 Xplorer odznacza się świeżym, dojrzałym designem, jednak jego sylwetka wciąż nawiązuje do rozpoznawalnej estetyki serii TRK. Najważniejsze zmiany zaszły w przedniej części motocykla – reflektory LED z charakterystycznym światłem DRL w kompaktowej formie nadają motocyklowi agresywnego i nowoczesnego wyglądu. Rzucają się w oczy także zintegrowane osłony chłodnicy oraz nowy, smuklejszy tył, który poprawia estetykę. Całość opiera się na solidnej, rurowej ramie kratownicowej, którą ukryto pod gładkimi powierzchniami.
Pod względem technicznym TRK 902 Xplorer ma zawieszenie o skoku 200 mm, a także zestaw kół 19-calowe przednie oraz 17-calowe tylne, oba obute w opony Pirelli Scorpion Rally, co sugeruje jego potencjał w jeździe poza utwardzonymi szlakami. Zbiornik paliwa o pojemności 22 litrów zapewnić ma odpowiedni zasięg na dłuższych trasach.
Porównanie z konkurencją na EICMA 2024
Podczas targów EICMA 2024 swoje nowości pokazały także inne marki, takie jak Honda, Voge czy Triumph, prezentując modele skoncentrowane na osiągach, zaawansowanej technologii i wygodzie na długich trasach. Na przykład Honda XL750 Transalp w wersji 2024 wzbogaciła się o jeszcze bardziej zaawansowane systemy wspomagające kierowcę i poprawiony układ zawieszenia. Voge zaprezentował natomiast model Valico 800 DS Rally, który także wyróżnia się zaawansowaną elektroniką oraz niezwykle bogatym wyposażeniem.
Benelli TRK 902 Xplorer w porównaniu z tymi modelami wyróżnia się jednak podejściem do designu, który podkreśla elegancję i europejską tradycję marki, a równocześnie bazuje na technologiach rozwijanych przez właściciela marki – chińską firmę Qianjiang. Choć TRK 902 Xplorer pozostało prototypem, widać wyraźne ambicje Benelli, aby mierzyć się z liderami segmentu motocykli adventure.
Rosnąca obecność chińskich producentów na rynku europejskim
Prezentacja TRK 902 Xplorer wpisuje się również w szerszy trend – coraz większy udział chińskich marek na europejskim rynku motocykli. Producenci, tacy jak QJMotor, CFMoto czy Zontes, coraz częściej pojawiają się na międzynarodowych targach, oferując modele o solidnych parametrach, bogatym wyposażeniu oraz w atrakcyjnej cenie. Strategia chińskich firm opiera się na wykorzystaniu nowoczesnych technologii oraz estetyki zbliżonej do europejskich wzorców, co przyciąga uwagę europejskich klientów.
W przypadku Benelli, która od lat korzysta z zaplecza chińskiego właściciela, strategia ta pozwala na rozwój bardziej zaawansowanych konstrukcji, które wciąż wyróżniają się włoskim designem i dziedzictwem marki. Wprowadzenie na rynek modelu TRK 902 Xplorer może być kolejnym krokiem w rozwoju oferty Benelli, stanowiąc interesującą alternatywę dla droższych konkurentów z Japonii i Europy.
Benelli TRK 902 Xplorer – co przyniesie przyszłość?
Premiera prototypu TRK 902 Xplorer to dowód na to, iż Benelli nie zamierza rezygnować z rywalizacji na rynku motocykli przygodowych, a jej chiński właściciel Qianjiang widzi w tej marce ogromny potencjał. Nowa platforma TRK, na której opiera się Xplorer, może niedługo stać się bazą dla innych modeli, pozwalając Benelli rozszerzyć swoją ofertę w Europie.
Niestety, to już kolejna dziwna zagrywka Benelli, która powoduje u wielu motocyklistów frustrację. W ubiegłym roku, podczas targów EICMA, firma pokazała przepiękne adventure TRK 800, które do dziś nie trafiło do produkcji. Cóż więc z tego, iż 902 Xplorer robi wrażenie i wywołuje zachwyt, skoro być może nigdy nie będziemy mieć okazji, by się nim przejechać?