Chiński system nawigacji satelitarnej BeiDou stał się filarem krajowej gospodarki oraz kluczowym narzędziem technologicznej niezależności. Odnotowuje ponad bilion lokalizacji dziennie i generuje niemal 80 miliardów dolarów dla gospodarki kraju.
Dynamiczny wzrost i rekordowa skala zastosowań
Chiński system satelitarnej nawigacji BeiDou, nazwany na cześć konstelacji Wielkiego Wozu, zdominował lokalny rynek nawigacji, stając się realną alternatywą dla amerykańskiego GPS. Według najnowszych danych GNSS and LBS Association of China, w 2024 roku wartość ekonomiczna ekosystemu BeiDou wyniosła 575,8 miliarda juanów (około 79,9 miliarda dolarów), co oznacza wzrost o 7,39% rok do roku.
System ten w tej chwili obsługuje 288 milionów telefonów w Chinach, głównie marek takich jak Huawei i Xiaomi, a codzienna liczba zapytań o lokalizację przekracza bilion. Czołowe aplikacje nawigacyjne, Baidu Maps oraz Amap, każdego dnia prowadzą użytkowników przez trasy o łącznej długości czterech miliardów kilometrów.
Strategia technologicznej niezależności i ekspansji
Rozwój BeiDou jest elementem strategii samowystarczalności technologicznej Chin, która nabrała tempa w obliczu rosnących napięć geopolitycznych i ryzyka ograniczenia dostępu do zagranicznych usług, takich jak GPS. Państwo Środka inwestuje w rozwój własnych rozwiązań, aby zabezpieczyć strategiczne sektory przed potencjalnymi sankcjami technologicznymi. W praktyce oznacza to także ograniczenia dla urządzeń i firm zagranicznych w zakresie pozyskiwania precyzyjnych danych o położeniu geograficznym.

Co istotne, BeiDou nie ogranicza się już wyłącznie do telefonów i samochodów – technologia znajduje zastosowanie w dronach, pojazdach elektrycznych, wereables, a choćby robotach. Jak informuje agencja Xinhua, władze rozwijają system również pod kątem minimalizacji opóźnień i zwiększania zasięgu, co czyni go jeszcze bardziej atrakcyjnym dla sektora publicznego i prywatnego.
Globalne ambicje i plany na przyszłość
BeiDou konsekwentnie rozszerza swoją obecność poza granicami Chin. System jest już wykorzystywany w krajach Azji Południowo-Wschodniej oraz na trasach objętych inicjatywą Belt and Road. Planowana jest modernizacja konstelacji satelitów do 2035 roku, która ma umożliwić precyzyjne pozycjonowanie w czasie rzeczywistym z dokładnością do centymetra.
Według chińskich mediów nowa generacja satelitów będzie wspierać m.in. eksplorację głębin morskich oraz nawigację na wysokościach przekraczających standardowe pułapy lotów cywilnych.