Wtorkową prezentację BAIC uświetnił pokaz najnowszego modelu firmy – BJ60 – 5-metrowego SUV-a segmentu E, z miękką hybrydą, wysuwanymi progami, głębokością brodzenia 75 cm, napędem o mocy 256 KM oraz układem 4x4. Jego premiera jest przewidziana na drugi kwartał tego roku.
Sporo emocji wzbudziła także zapowiedź hybrydowego BAIC BJ30e. To 4,7-metrowy SUV, który wyróżnia się na tle średniej wielkości modeli tego typu. Jego serce stanowią 1,5-litrowy silnik benzynowy A156T2H-H1 współpracujący z dwoma wydajnymi jednostkami elektrycznymi: znajdujący się z przodu samochodu, generuje moc 130 kW i maksymalny moment obrotowy 315 Nm. Druga jednostka elektryczna, zamontowana przy tylnej osi, dostarcza 55 kW i moment obrotowy 135 Nm. Łączna moc silników, spalinowego i elektrycznych, modelu BJ30e to 408 KM, a moment obrotowy – 615 Nm! Moc systemowa jednostki hybrydowej wynosi 280 KM.
Podczas jazdy miejskiej i przy prędkościach do 70 km/h BAIC BJ30e może poruszać się w trybie elektrycznym, korzystając z energii zgromadzonej w akumulatorze trakcyjnym. Pasażerowie mogą wówczas cieszyć się komfortem akustycznym i innymi zaletami jazdy typowymi dla aut elektrycznych. Doskonałe wyciszenie BJ30e zawdzięcza dodatkowo m.in. dźwiękochłonnym, podwójnym szybom oraz zastosowaniu mat dźwiękochłonnych o powierzchni 13 m2.
Energia elektryczna magazynowana jest w akumulatorze trakcyjnym o pojemności 1,67 kWh i gęstości energii 6500 W/kg umieszczonym bezpiecznie pod podłogą bagażnika. Zużycie paliwa, ok. 6,45 l/100 km, sprawia, iż na jednym tankowaniu możemy przejechać nim choćby 800 km.
Gdy w czasie jazdy nastąpi potrzeba doładowania akumulatora, może włączyć się silnik spalinowy, który wytworzy energię potrzebną do jego doładowania, ale pojazd ten posiada swój system rekuperacji.
Warto też dodać, iż BAIC BJ30e jest w miarę dziarskim SUV-em – rozpędza się od 0 do 100 km/h w czasie 6,9 sekundy, a pierwsze 50 km/h osiąga w 2,5 sekundy od startu.
W BAIC BJ30e zastosowano też sterowany elektronicznie napęd na cztery koła. Zależnie od sytuacji drogowej mamy możliwość praktycznie ciągłego rozdziału momentu obrotowego na oś przednią i tylną w proporcjach: 100 proc. na przednią oś lub z rozdziałem 50 na 50 między przednią a tylną osią.
Zaletą elektronicznego sterowania napędem jest m.in. możliwość błyskawicznego przełączania między napędem na dwa koła i napędem na cztery koła. Producent deklaruje, iż proces ten trwa zaledwie 0,03 sekundy, jest on płynny i całkowicie nieodczuwalny dla kierowcy i pasażerów.
O możliwościach terenowych modelu BJ30e świadczy nie tylko seryjny napęd na cztery koła. Prześwit modelu BJ30e przy pełnym obciążeniu wynosi 215 mm, a maksymalna głębokość brodzenia sięga 450 mm. Podczas jazdy po bezdrożach wsparciem mogą być oczekiwane wartości kąta natarcia, rampowego i zejścia, które wynoszą odpowiednio 25°, 21° oraz 30°.
Nadwozie samochodu zabezpieczono przed uszkodzeniami mechanicznymi odpornym na zarysowania tworzywem na progach i nadkolach.
W środku modelu BAIC BJ30e zobaczyć można dwa ekrany multimedialne o przekątnej 14,6-cala – na środkowej konsoli oraz 10,25-cali – osadzony za kierownicą.
Dostęp do obszernego bagażnika można uzyskać dzięki elektrycznie otwieranej tylnej klapie, którą wyposażono w funkcję regulacji kąta otwarcia. Bagażnik modelu BJ30e, po złożeniu oparć drugiego rzędu, może mieć całkowicie płaską podłogę o długości 190 cm i pojemność choćby 1496 litrów. Funkcjonalność bagażnika wydatnie podnoszą zamontowane na jego boku gniazdko 230V o mocy 150 W oraz gniazdo 12V. Dodatkowe kotwy w bagażniku ułatwiają stabilizację i bezpieczny przewóz ładunków.
Wygodne, elektrycznie sterowane fotele przednie, o szerokim zakresie regulacji, mogą być podgrzewane i wentylowane.
Co interesujące producent deklaruje, iż dodatkowym udogodnieniem będzie standardowy w modelu BJ30e stolik kempingowy, o nośności 15 kg, wkomponowany w bagażnik.
W BAIC BJ30e zamontowano też pięć kamer oraz osiem radarów, analizujących sytuację w promieniu choćby 200 metrów od samochodu. Wśród asystentów i systemów bezpieczeństwa znajdziemy: adaptacyjny tempomat, systemy ostrzegania przed kolizją (FCW) i automatycznego hamowania (AEB), asystent utrzymania pasa ruchu (LKA) czy układ monitorujący i ostrzegający o obiektach w martwym polu (BSD).
Podczas podróży w korkach wsparciem dla kierowcy może się okazać asystent jazdy w korkach TJA. W manewrowaniu na parkingach wspomogą nas kamery, z których obraz 360 stopni będzie wyświetlany na ekranie środkowej konsoli. Nieocenionym podczas manewrów miejskich może się okazać system wykrywający ruch poprzeczny podczas cofania (RCTA), inicjujący hamowanie w razie niebezpieczeństwa.