Aż 43% Polaków planuje w 2025 r. kupić samochód. Co jeszcze wynika z najnowszego badania?

12 godzin temu

Mimo wciąż wzrastających cen i kosztów życia ponad 40% Polaków planuje (i to jeszcze w tym roku) kupić auto. Raczej używane, za gotówkę i… w ogromnej większości przypadków nie będzie to elektryk. Dlaczego i co mogłoby skłonić potencjalnego nabywcę do zmiany zdania w tej ostatniej kwestii? Na to i wiele innych pytań na temat naszych preferencji zakupowych odpowiada najnowsza edycja badania „Portfele Polaków pod lupą”.

Owszem, zgodnie z najnowszą edycją badania „Portfele Polaków pod lupą”, przeprowadzonego na zlecenie Volkswagen Financial Services, aż 90 proc. ankietowanych twierdzi, iż inflacja w dużym stopniu wpłynęła na ich finanse i decyzje zakupowe, także te związane z ewentualnym nabyciem samochodu (70 proc.).

Mimo to wcale nie zamierzają oni rezygnować ze swoich motoryzacyjnych potrzeb i marzeń. W 2025 roku zakup auta planuje aż 43 proc. Polaków – to choćby więcej (wprawdzie tylko o 1 proc., ale jednak) niż w poprzedniej edycji badania.

Tak duży odsetek zdecydowanych na zakup zdaniem Dariusza Brodnickiego, Dyrektora Departamentu Marketingu i Brand Managementu w Volkswagen Financial Service, świadczy o „wysokim priorytecie, jaki Polacy nadają mobilności w codziennym życiu”. Podkreśla on jednak, iż „jednocześnie są oni bardziej ostrożni w swoich decyzjach”.

https://magazynauto.pl/wiadomosci/sprzedaz-nowych-samochodow-w-polsce-w-2024-roku-podsumowanie,aid,4836

Samochód nowy czy używany?

Okrągłe 40 proc. respondentów deklaruje, iż zamierza kupić auto prosto z salonu, pozostali postawią jednak na samochód używany. Co ciekawe, w porównaniu z zeszłoroczną edycją badania udział osób zainteresowanych zakupem nowego samochodu wzrósł, i to o 4 proc. (w zeszłym roku było to odpowiednio: 36 proc. i 64 proc.). Ankietowanym zadano jeszcze dodatkowe pytanie, co by wybrali: nowe auto w wersji podstawowej czy używane, ale z bogatszym wyposażeniem. Tu z kolei proporcje rozłożyły się odpowiednio: 44 do 56 proc.

A jeżeli samochód używany, to w jakim wieku? I oto zapytali ankieterzy. Okazuje się, znakomita większość badanych (90 proc.) nie kupi auta starszego niż 10 lat. Blisko połowa respondentów (47 proc.) wybrałaby samochód maksymalnie 5-letni, na auto w wieku od 6 do 10 lat – 43 proc.

Zakup auta z drugiej ręki pozwala zrealizować motoryzacyjne potrzeby niższym kosztem niż w przypadku samochodów nowych. fot. archiwum

Ile chcemy (możemy?) wydać na zakup auta? To zależy…

Jeśli chodzi o nowe auta, padają całkiem wysokie kwoty (choć biorąc pod uwagę to, jak zdrożały samochody – trudno się dziwić). I tak: najwięcej, bo 43 proc. badanych zadeklarowało chęć wydania 100-150 tys. zł, 22 proc. – 150-200 tys. zł, 11 proc. – powyżej 200 tys. zł.

W przypadku samochodów używanych w grę wchodzą niższe budżety. W większości przypadków nie powinny one przekroczyć 50 tys. zł: 35 proc. badanych deklaruje chęć wydania od 25 do 50 tys. zł, 34 proc. – od 10 do 26 tys. zł.

Wyższe wydatki zapowiadają znacznie mniejsze grupy nabywców: 18 proc. na auto używane planuje przeznaczyć 50-100 tys. zł., a już tylko 5 proc. chce wydać więcej niż 100 tys. zł.

Limit zaledwie 10 tys. zł zamierza ustawić sobie co dziesiąty badany (9 proc.).

https://magazynauto.pl/porady/jak-targowac-sie-o-auto-9-wskazowek-przydatnych-w-trakcie-negocjacji-ceny-zakupu-samochodu-uzywanego-1,aid,4734

„Sprawdź auto używane przed zakupem!” Polacy biorą sobie tę radę do serca

W materiałach o autach używanych zawsze radzimy (zresztą nie tylko my), żeby przed zakupem samochodu z drugiej ręki, niezależnie od tego, jak wychwala go sprzedający, poddać pojazd wnikliwej kontroli.

Kontrolę auta przed zakupem najlepiej powierzyć fachowcom. fot. archiwum

Jak się okazuje, Polacy biorą sobie takie rady od serca i zdecydowanie nie chcą kupować kota w worku. Ponad połowa z nich (55 proc.) dokonuje takiego sprawdzianu w niezależnym warsztacie. To wprawdzie o 6 punktów procentowych mniej niż w poprzedniej edycji badania, ale za to wzrósł (o 11 p.p.) udział osób oddających auto do kontroli w ASO – na taką formę zdecyduje się już 40 proc. Polaków. Z kolei 29 proc. skorzysta z pomocy urzędu lub portalu oferującego tego typu usługi, a 26 proc. zrobi to samodzielnie.

https://magazynauto.pl/porady/sprawdzanie-auta-przed-zakupem-jakie-wady-dyskwalifikuja-a-ktore-mozna-zaakceptowac,aid,1840

Kupujemy samochód – z jakim napędem i dlaczego nie elektryczny?

Ponad połowa planujących zakup auta (56 proc.) wybierze pojazd z silnikiem benzynowym (to o 5 proc. więcej niż w poprzedniej edycji badania). Cały czas z niechęcią patrzymy na samochody elektryczne – tylko 4 proc. badanych zadeklarowało chęć zakupu elektryka w tym roku.

Ankieterzy nieco „podrążyli” ten temat i zapytali respondentów o powody ich niechęci do pojazdów „na baterie”. Wśród głównych argumentów na nie badani wymienili: wysokie ceny takich samochodów (68 proc.), niewystarczającą ich zdaniem liczbę punktów ładowania (54 proc.) oraz zbyt mały zasięg (51 proc.).

https://magazynauto.pl/porady/problemy-z-autami-elektrycznymi-ladowanie-zasieg-obsluga-koszty-i-inne,aid,3317

A co by ich w takim razie przekonało do zakupu? Jak nietrudno się domyślić – przede wszystkim eliminacja wspomnianych barier, czyli – niższe ceny (wskazało na nie 66 proc. badanych) i lepsza infrastruktura (51 proc.).

Co ciekawe, a adekwatnie dość przewidywalne, okazało się również, iż boimy się po prostu tego, czego nie znamy – 25 proc. respondentów jako istotny czynnik mogący pomóc w podjęciu decyzji o zakupie uznało możliwość wypożyczenia i przetestowania takiego pojazdu.

Finansowanie zakupu auta – tu wciąż króluje gotówka

Czy to używane, czy nowe – samochody najchętniej kupujemy za własne, zaoszczędzone środki. W przypadku aut z drugiej ręki aż 76 proc. respondentów planuje zakup za zgromadzoną gotówkę, bez zaciągania kredytu. To jednak o 4 p.p. mniej niż w zeszłorocznym badaniu. Na klasyczny kredyt zdecydowałoby się 11 proc., a na taki z niskimi ratami i opcją zwrotu na koniec umowy – 5 proc.

Wysokość ewentualnej raty w przypadku zakupu auta używanego na kredyt? Najwięcej z badanych (40 proc.) chciałoby płacić miesięczną ratę do 1000 zł, 29 proc. – do 500 zł, 20 proc. – do 1500 zł miesięcznie.

Motywacje wyboru takiej, a nie innej formy finansowania? Aż 49 proc badanych uważa, iż wybierają daną metodę (gotówkę lub kredyt), bo ich zdaniem najbardziej im się opłaca. Z kolei 36 proc tłumaczy swój wybór przyzwyczajeniem do danego rozwiązania.

Jeśli chodzi o auta używane, zakup za gotówkę wciąż jest pierwszym i zdecydowanie przeważającym wyborem. fot. archiwum

W przypadku aut nowych – owe wybory (i nawyki) są podobne: najwięcej Polaków (54 proc.) finansuje zakup z własnych środków (więcej o 6 p.p. niż rok temu). Na llasyczny kredyt samochodowy stawia 24 proc., zaś na kredyt z niskimi ratami i opcją zwrotu auta – 17 proc.

Polacy są też coraz bardziej zainteresowani dodatkowymi usługami przy finansowaniu samochodu. W tegorocznej edycji badania aż 71 proc. ankietowanych oczekuje oferty przeglądów technicznych (wzrost o 6 p.p.) i ubezpieczenia (w górę o 7 p.p.). Respondenci (67 proc.) byliby także zainteresowani powiązanymi z finansowaniem usługami serwisowymi. Do pożądanych opcji dorzucili także serwis opon (z ich wymianą i przechowywaniem) oraz przedłużenie gwarancji fabrycznej (odpowiednio 33 i 41 proc).

Gdzie poszukujemy auta, które chcemy kupić?

Wybór najczęściej pada na internetowe portale ogłoszeniowe – wskazało na nie 69 proc. badanych, 54 proc. ankietowanych zamierza rozpuścić także wici w rodzinie i wśród znajomych lub porozmawiać z mechanikiem, 39 proc. poszuka takich informacji bezpośrednio na stronach producentów samochodów.

W stosunku do badań przeprowadzonych w ubiegłych latach w wyborze źródeł informacji o ofercie widać znaczny wzrost popularności stron firm, które finansują zakup samochodu, takich jak np. www.vwfs.pl (31 proc. – wzrost z 22 proc.). A to może być sygnał, iż potencjalni nabywcy powoli zaczynają zmieniać swoje podejście do zakupu auta. I już niekoniecznie chcą inwestować duże kwoty w jego posiadanie, a bardziej myślą o opłacie za jego użytkowanie (i dorzucone do takiej oferty dodatkowe usługi).

Idź do oryginalnego materiału