Autonomiczne ciężarówki Waabi jeszcze w tym roku wyjadą na drogi USA

2 godzin temu

Lior Ron, twórca i wieloletni CEO Uber Freight, dołącza do kanadyjskiego startupu Waabi jako dyrektor operacyjny. Firma planuje uruchomić w pełni autonomiczne przewozy ciężarowe w USA jeszcze w 2025 roku, zaczynając od tras w południowo-zachodnich stanach.

Waabi wchodzi w fazę komercjalizacji

Waabi, założona w 2021 roku przez Raquel Urtasun, specjalizuje się w technologii autonomicznej jazdy dla transportu ciężkiego. Dotychczas firma prowadziła testy z kierowcami w kabinach, głównie na trasach w Teksasie między Dallas a Houston. Teraz deklaruje, iż do końca roku jej ciężarówki będą kursować bez operatora na pokładzie.

Ron, który pozostanie przewodniczącym rady Uber Freight, podkreśla, iż automatyzacja transportu to „najważniejsza zmiana nadchodzącej dekady” w logistyce. Jego zdaniem, dzięki brakowi ograniczeń czasu pracy kierowcy, pojazdy autonomiczne mogą pracować ponad dwa razy dłużej niż tradycyjne zestawy, co przełoży się na znaczące oszczędności i lepsze bezpieczeństwo przewozów.

Strategia ekspansji i partnerstwa

Pierwszym rynkiem dla autonomicznych ciężarówek Waabi będzie amerykański Pas Słońca, od Teksasu i Arizony po Kalifornię. Region ten oferuje duży wolumen przewozów oraz sprzyjające warunki pogodowe. W ciągu pięciu lat spółka planuje objąć zasięgiem całą Amerykę Północną.

Kluczową rolę w komercjalizacji mają odegrać strategiczne partnerstwa. Waabi współpracuje już z Volvo, które inwestuje w rozwój pojazdów przystosowanych do pełnej autonomii, a także z Uber Freight, będącym zarówno klientem, jak i inwestorem. W gronie udziałowców znajdują się też m.in. Khosla Ventures, Nvidia i Porsche Automobil.

Kontekst rynkowy i regulacyjny

Według Rona, wdrożenie ciężarówek bez kierowców nie spowoduje natychmiastowej redukcji etatów w transporcie, szczególnie iż średni wiek kierowcy w USA wynosi około 55 lat. Część miejsc pracy przeniesie się w stronę dostaw ostatniej mili i obsługi technicznej systemów autonomicznych.

Obecnie regulacje dotyczące pojazdów autonomicznych ustalane są głównie na poziomie stanowym, jednak Departament Transportu USA rozważa wprowadzenie jednolitych przepisów federalnych, które przyspieszyłyby proces komercjalizacji.

Waabi jako „fizyczna AI”

Spółka określa swoją technologię mianem „physical AI” i w dłuższej perspektywie planuje zastosowanie jej także w robotaksówkach, automatyzacji magazynów czy robotach humanoidalnych. Na razie jednak priorytetem jest masowe wdrożenie autonomicznych ciężarówek i budowa stabilnego źródła przychodów.

Autonomiczne ciężarówki ruszają w trasę – Aurora rozpoczyna przewozy komercyjne w Teksasie

Idź do oryginalnego materiału