Audi myśli o ściganiu się w najtrudniejszym rajdzie na świecie – Rajdzie Dakar. Powstała już choćby maszyna, która ma sprostać ekstremalnym pustynnym warunkom. Poznajcie Audi RSQ E-Tron.
W latach 80. Audi Quattro zapisało się na kartach historii Rajdowych Mistrzostw Świata. Niemiecki producent triumfował też w 24-godzinnym wyścigu Le Mans (13 razy). Łącząc zdobyte doświadczenia z udziału w tych przedsięwzięciach producent z Ingolstadt kieruje teraz swoją uwagę na Rajd Dakar. Pojazd jest już gotowy – to zelektryfikowane Audi RSQ E-Tron.
Rajdówka wygląda trochę jak gokart na masywnych kołach
Lub pojazd wyjęty z gry video. Niemcy chwalą się tym, iż opracowano go w zaledwie 12 miesięcy, zaczynając od czystej kartki papieru. Wrażenie robią nie tylko jego wymiary, ale również oryginalna stylistyka podporządkowana wymogom wymagającego rajdu – krótki kanciasty przód, spadzisty dach, masywne wloty powietrza, czy centralna płetwa z diodami LED.
Audi RSQ E-Tron ma interesujący napęd z innowacyjnym układem ładowania
Ponieważ rajdówka będzie rywalizowała codziennie na odcinkach o długości do 800 km, a na pustyni trudno o infrastrukturę do ładowania, wyposażono ją w wydajny 4-cylindrowy 2-litrowy silnik TFSI w specyfikacji DTM. Pełni rolę generatora do ładowania akumulatorów. Te ważą 370 kg i mają pojemność 50 kWh. Energetyczny sok zasila dwa silniki elektryczne, po jednym na każdej osi, które pochodzą z bolidu Audi e-tron FE07. Dodatkowo Audi będzie odzyskiwać część energii podczas hamowania.
Łączna moc takiego układu wynosi 680 KM
W zależności o regulaminu Rajdu Dakar, moc wyjściowa może ulec zmianie. Elektryczny układ napędowy ma wiele zalet, w tym możliwość precyzyjnego sterowania silnikami, co przekłada się na znakomite adekwatności jezdne. Przednia i tylna oś nie są połączone mechanicznie. Opracowane przez Audi oprogramowanie określa rozkład momentu obrotowego między osiami, co eliminuje konieczność stosowania mechanicznego mechanizmu różnicowego.
Audi RSQ E-Tron aktualnie przechodzi testy
Niemcy chcą jak najlepiej przygotować auto do rajdu, który rozpocznie się na początku przyszłego roku (2 stycznia). W imprezie wezmą udział 3 ekipy składające się z wybitnych kierowców. Wśród nich są 14-krotny triumfator Rajdu Dakar, Stephene Peterhansel, mistrz DTM, Mattias Ekstrom i 2-krotny mistrz świata rajdów WRC, Carlos Sainz.
Zdjęcia: carscoops.com